Sturen LED van 6-voudige Niko Drukknop met LUXOM

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Whistler
DomoFan
Posts: 30
Joined: Mon Apr 03, 2006 10:35 am
Location: Mechelen (Binnenkort Tremelo)
Contact:

Sturen LED van 6-voudige Niko Drukknop met LUXOM

Post by Whistler »

Ik zit met het volgende probleem...

Voor onze domotica installatie hebben we gekozen voor Luxom en de afwerking met de nieuwe Niko \"Intense\" drukknoppen met LED signalisatie.

De Luxom DL03L kan geprogrameerd worden als uitgang van 5V om rechtstreeks een LED te sturen (dus met ingebouwde serieweerstand). De LEDs van de Niko drukknoppen moeten aangesloten worden met 24V... zij hebben dus ook een ingebouwde serieweerstand. Het is dus logisch dat die twee niet rechtstreeks schakelbaar zijn.

Zou het rechtstreeks tussen schakelen van een enkele simpele transistor (bvb BC548) hier de meest simpele en goedkoopste oplossing zijn?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

----------------------------------------------------------------------
Volg hier ons bouwavontuur!
Attachments
LED_Sturing.jpg
LED_Sturing.jpg (7.5 KiB) Viewed 11683 times
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Zoals het hier getekend staat ga je je transistor opblazen. Er moet op zijn minst nog een serieweerstand in de basis komen.
Ik kan hier niet zien of die inwendig in de Luxom zit. En dan nog zou je moeten weten hoe groot die weerstand is.

Groeten,
Koen.
Whistler
DomoFan
Posts: 30
Joined: Mon Apr 03, 2006 10:35 am
Location: Mechelen (Binnenkort Tremelo)
Contact:

Re:

Post by Whistler »

Koen Matthijs wrote:Zoals het hier getekend staat ga je je transistor opblazen. Er moet op zijn minst nog een serieweerstand in de basis komen.
Ik kan hier niet zien of die inwendig in de Luxom zit. En dan nog zou je moeten weten hoe groot die weerstand is.

Groeten,
Koen.
Ik weet niet wat de weerstandswaarde van de Luxom output is, maar er zit een serie weerstand in. De 5 DC output is ontworpen om rechtstreeks een LED te sturen, dus zonder serieweerstand. Vandaar mijn veronderstelling dat een rechtstreekse connectie met de basis moet kunnen.
En een extra serieweerstand zou nu ook de kost niet zijn he :wink:

De reden waarom ik het zo wil doen is omdat een relais sturen toch iets te kostelijk is om een Niko LED op 24 volt te sturen.

Extra note:
Diezelfde output can ook als input geprogrameerd worden en zou dan een ingangs impedantie hebben van 1k5... will misschien iets zeggen over de serieweerstand?
Volg hier ons bouwavontuur!
Alfred
DomoMember
Posts: 12
Joined: Mon May 28, 2007 1:02 pm

Post by Alfred »

Je kan de weerstandswaarde bepalen door de uitgang kort te sluiten met een A-meter. De uitgang is geschikt om een led te voeden dus is er een stroombegrenzer (hoogst waarschijnlijk een weerstand) aanwezig.
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

De stroom om een LED aan te sturen ligt wel een paar grootte ordes hoger dan de basisstroom van een NPN. Ik vermoed dus dat een extra basisweerstand nodig zal zijn. Maar inderdaad, meten is (z)weten.
Tim
DomoMember
Posts: 7
Joined: Mon Dec 12, 2005 10:21 am
Location: Dilbeek - België

Post by Tim »

Beste Whistler en anderen,

We kennen de problematiek rond de Niko Intense 24V LEDs en kwamen met volgende oplossing:

De DS220D is een aansluitdraadje met NPN driver voor het aansturen van 24VDC leds.
Je sluit gewoon +24V op de common van de leds aan, en de driver geeft de massa.

Bruto prijs is € 27,5 voor 10 stuks.

Ik hoop dat we je hiermee geholpen hebben!

Mvg,

Tim
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

ik zou die nikos openmaken en die ingbouwde serieweerstand elimineren.
Whistler
DomoFan
Posts: 30
Joined: Mon Apr 03, 2006 10:35 am
Location: Mechelen (Binnenkort Tremelo)
Contact:

Post by Whistler »

Allemaal... en dus ook zeker Tim... bedankt voor de info. Dit is net wat ik nodig heb.

Extra note voor Tim:
Als deze informatie beschikbaar was in de productlijst op de Luxom website had ik mijn vraag niet moeten stellen :wink: :idea:
Zijn er misschien nog andere items/weetjes die niet op de website staan die van pas kunnen zijn?
Volg hier ons bouwavontuur!
Tim
DomoMember
Posts: 7
Joined: Mon Dec 12, 2005 10:21 am
Location: Dilbeek - België

Post by Tim »

@Whistler

We gingen die dingetjes deze week in de nieuwsbrief steken, en dus ook op de website. Ze zijn erg nieuw, zie je... Maar wel een terechte opmerking ;-) daar er ongetwijfeld 'tips 'n tricks' zijn die niet op de website staan.

Groetjes,

Tim
Post Reply