Domotica bij uitbreiding bestaande woning

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Gerard
DomoMember

Domotica bij uitbreiding bestaande woning

Post by Gerard »

Volgende maand begint bij ons een verbouwing, waarbij een aantal extra ruimtes worden gebouwd op een woning uit de jaren zeventig.
Ik vind het zonde om schakelaars op vaste plekken te zetten, en wil dus met (Rf) afstandbedieningen kunnen werken. Ook functies als 'beneden alles uit', 'rolluiken zuidgevel dicht' en meer van dat soort zijn welkom.
De bestaande installatie uit de jaren 70 leidt 3 fasen door het huis, met een twintigtal dubbel gezekerde groepen. Het lijkt niet eenvoudig naar die omgeving nog veel bedrading bij te leggen.
Het is zeker NIET onze bedoeling de bestaande installatie te vervangen, maar we willen wel in de loop van de tijd een aantal sturingen ook daar gaan doen.

Ik heb klein ge-experimenteerd met X10 (Marmitek) en dat lijkt behoorlijk tot goed te werken, als ik er een fasekoppelaar/versterker bijdenk. Vooral de flexibele (via PC te programmeren) koppeling tussen schakelaars en gebruikers spreekt me aan.

Iemand van jullie een mening hierover? Bij voorbaat dank.
chfauco
DomoFan

Post by chfauco »

hallo gerard,

ik denk wel dat X10 in je geval een goede oplossing is, want het vergt geen (of weinig) nieuwe bekabeling.
Hoe heb je X10 getest btw, heb je een kit gekocht, of bestaan er ook demomateriaal ter beschikking ? :-)

++
ccc
Gerard
DomoMember

Post by Gerard »

Hallo Chfauco,

Ik heb inderdaad maar geinvesteerd in een testzender en -ontvanger van Marmitek :( .
Dat alle drie fases in de living liggen heb ik gemeten met een verlengsnoer en een spanningsmeter: bij +400 V heb je prijs.
De testzender zendt elke seconde een AAN en een UIT naar een vast adres, met de ontvanger kan je zien of er wat aankomt, en met welke sterkte ongeveer (LEDs voor 25, 50, 100, 200, 250, 500, 1000 en 2000 mV). Vandaag maak ik weer eens tijd om door te zoeken waarom keuken, garage en kamers nog slecht bereikbaar zijn en waar er nog filters tussen moeten.
Post Reply