Leercyclus op het forum: Domotica for dummies

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Allig@tor
DomoMember
Posts: 9
Joined: Tue Jan 04, 2005 7:21 pm
Location: Puurs - België

Leercyclus op het forum: Domotica for dummies

Post by Allig@tor »

Man, man, man, ...

K'heb ondertussen al misschien wel 6 uur zitten lezen op dit forum en moet eerlijk toegeven dat het erg leerlijk was. K'denk dat ik onderussen wel het besef heb gekregen dat domotica niet altijd ontzettend duur hoeft te zijn, maar dat je vooral met eigenwerk heel wat voor elkaar kan krijgen.

Ik ben zelf .Net programmeur en hou me zelf niet zo graag bezig met de hardware zijde van een computer, maar in onze nieuwbouw WIL ik geen klasieke elektriciteitsinstallatie. Dus k'ben mezelf verplicht om ook iets van de technische kant te gaan leren. Zou in de toekomst graag applicaties/webapplicaties ontwikkelen die kunnen samenwerken met de gebruikte domotica (weet dat dit al bestaat, maar ieder zijn dromen hé)

Wat ik onthou uit men zelfstudie hier op het forum is dat je best kan werken met een svv (16x of meerdraads) kabel voor de sturing van je schakelaars/drukknoppen. En deze naar je garage laten gaan en daar met twee gescheiden kasten werken (laag en netspanning). Ook de Logo van siemens wordt precies wel als eenvoudig te programmeren beschouwd.

Wat ik al zeker niet wil is een gepattenteerd bussysteem, of gewoon een bussysteem, lijkt mij te gevaarlijk naar toekomst toe kwa wijzigingen.

Nu ik heb nog meer dan een jaar tijd voor ik er zal aan moeten beginnen, maar ik bereid me graag goed voor. En nu komt mijn EINDELIJK mijn vraag :-)

- Kan er mij iemand URL geven door documentatie van die LOGO module
- Zijn er tijdschriften of cursussen of boeken die mij meer uitleg en mij technisch meer kunnen ondersteunen in de handel?
- Zijn der mensen op het forum die als zelstandige een gelijkaardige configuratie als de mijne kunnen installeren?

Bedankt Bart voor dit schitterende forum.

Groeten Kristof
User avatar
jvanhambelgium
DomoExpert
Posts: 53
Joined: Tue Dec 21, 2004 12:12 pm
Location: Boechout - België

Post by jvanhambelgium »

Kristof,

SSV (16 aderig of 20 aderig) is geen must, UTP-kabel (8 draadjes) in een sterconfiguratie gaat ook prima zijn ding doen...en is goedkoper als SSV...


Wat LOGO! betreft moet je beter effe bij Siemens gaan kijken ... dat is de fabrikant he ... check out : http://www.sea.siemens.com/controls/pro ... Npref6.htm

Recht zie je wat handleidingen etc en je kan ook de DEMO software downloaden ... het ziet ernaar uit dat dit ding eenvoudig te programmeren is ...

Bij deze firma kan je vb LOGO producten krijgen .. stuur ze maar es mail voor de prijzen ...

http://www.egm.be/EGM/homeegm.html


Groeten,
Jan
Allig@tor
DomoMember
Posts: 9
Joined: Tue Jan 04, 2005 7:21 pm
Location: Puurs - België

Post by Allig@tor »

Bedankt Jan,

Ik ga het uitzoeken
ringods
DomoExpert
Posts: 69
Joined: Mon Jan 03, 2005 9:55 pm
Location: België

LOGO! + S7

Post by ringods »

Beste,

Ik denk dat ik zoals Alligator ook beginnen lezen ben over \"iets meer\" dan de standaard elektrische installatie. Hoe meer ik lees, hoe minder systemen er voor de doe-het-zelver overblijven: Siemens LOGO! en QBus. Mijn voorkeur gaat uit naar Siemens: het is een groot bedrijf, dus de garantie op vervangstukken zou toch voor langere periode gegarandeerd moeten zijn.

Via een collega heb ik de website van Romatica leren kennen. Dit is een klein bedrijfje dat op basis van Siemens LOGO! teleruptoren en Siemens S7 PLC's een geavanceerd elektrisch systeem uitwerkt. Bij hen kun je ook de keuze maken tussen het volledig laten installeren tot het (bijna) volledig doe-het-zelven. Ik zeg bijna omdat ze wel je installatie komen controleren vooraleer (bijv. in nieuwbouw) de plakker of de chape-man komt.

Ik ga de link naar de Romatica website ook laten opnemen in de links sectie.

Groeten,

Ringo
Allig@tor
DomoMember
Posts: 9
Joined: Tue Jan 04, 2005 7:21 pm
Location: Puurs - België

Post by Allig@tor »

Ja, bedankt.

Het ziet er allemaal wel weer wreed interessant uit. Kan ik weer wat meer teweten komen van hoe het allemaal geïnstalleerd moet worden.

Alleen die kleuren van die website, joenge joenge :D
User avatar
jvanhambelgium
DomoExpert
Posts: 53
Joined: Tue Dec 21, 2004 12:12 pm
Location: Boechout - België

Post by jvanhambelgium »

Ringods,

Heb ook die website van Romantica gezien en ik denk dat dit veeeeel centjes moet kosten. Het ziet er best indrukwekkend uit en ze gebuiken inderdaad S7-226XM CPU (zoals mijn gewone 226CPU maar 2x zoveel geheugen ... waarschijnlijk omdat het domotica-programma best uit de kluiten gewassen is....)

Ik zou eigenlijk es willen weten wa dat kost...

QBUS heb ik ook bekeken ... ziet er ook wel leuk uit maar als je begint op te tellen ... pffff, precies toch veel centjes....(ik heb de prijslijsten van 2004 hier liggen)

Groeten,
Jan
Post Reply