Teleruptoren verschil 220V-24V

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
denyves
DomoMember
Posts: 1
Joined: Mon Jul 03, 2006 9:45 pm

Teleruptoren verschil 220V-24V

Post by denyves »

Wat is het verschil tussen teleruptoren van 220V en 24V behalve de prijs?
Ik heb gehoord dat die van 24V +/- 20euro kosten terwijl die van 220V op bijna 60euro kwamen.

Bedoeling is teleruptoren te gebruiken in onze nieuwbouw (niets industrieel - professioneel)

Wat zijn de nadelen om met teleruptoren van 24V te werken? Als ze zoveel goedkoper zijn zal er wel een addertje onder het gras zitten...

Yves.
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re: Teleruptoren verschil 220V-24V

Post by ON4TOP »

denyves wrote:Wat is het verschil tussen teleruptoren van 220V en 24V behalve de prijs?
Ik heb gehoord dat die van 24V +/- 20euro kosten terwijl die van 220V op bijna 60euro kwamen.

Bedoeling is teleruptoren te gebruiken in onze nieuwbouw (niets industrieel - professioneel)

Wat zijn de nadelen om met teleruptoren van 24V te werken? Als ze zoveel goedkoper zijn zal er wel een addertje onder het gras zitten...

Yves.
Voordelen :

Makkelijk overal SVV of VVT kabel trekken ..( geen 1,5 caré van drukknoppen naar zekerngkast )
Veiliger daar het ZLVS is ..
Meer uitbreidbaar .. als je later toch wat meer wil automatiseren en je trekt svv's of vvt's van bijna elk schakelpunt naar de kast kan je later nog alle kanten uit ..

Nadelen ? ( hoewel ik dat niet echt nadeel vind ):

24 volt transfo nodig die voldoende zwaar is ( vooral nodig als je alles uit of alles aan drukknop wilt ) ..
sommige teleruptoren trekken schijnbaar 300mah bij aansturing ..( lees ik teminste hier ook op forum ) ..

Maar voor de rest .. betwijfel ik of er nog veel 220volts teleruptoren gebruikt worden .. zeker in een nieuwbouw ..
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Ik denk dat de 220V teleruptoren enkel gebruikt worden in huizen voorzien van een traditionele elektrische installatie maar waar er voor sommige lichtkringen teveel schakelaars zijn om te edraden als kruis of wissel of .... Dan weegt de kost van duurdere teleruptor natuurlijk niet op tegen de noodzaak om ook nog eens een tranfso te voorzien (en verbruik transfo!).
Zo heeft mijn broer onlangs gebouwd met een traditionele installatie. Enkel voor het licht in de trappenhal heeft hij een teleruptor in de kast. Is best wel beetje vreemd in gebruik aangezien alles gewone schakelaars zijn terwijl die voor de trappenhal drukknoppen zijn....
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@roeln :

Je had die broer van U beter ook eerst de weg naar dit forum getoond (grapje) ...

Neen, spijtig genoeg zijn er nog steeds heel wat mensen die op de traditionele manier werken, terwijl dat naar de toekomst toe, echt niets te bieden heeft qua veranderingen of uitbreiding, en dat is toch een beetje een zonde ...

Nog veel werk aan de winkel dus !

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

inderdaad on4cet, maar toen kende ik het forum zelf nog niet :(
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Maakt niet uit hoor ... We zijn blij dat we al een verschil kunnen maken naar de toekomst toe ... Dat is al niet slecht !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Gery
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Fri Dec 16, 2005 12:39 pm

Re: Teleruptoren verschil 220V-24V

Post by Gery »

Kitt1977 wrote:... 24 volt transfo nodig die voldoende zwaar is ( vooral nodig als je alles uit of alles aan drukknop wilt ) ...
kan je eenvoudig oplossen door tijdvertragingen in te bouwen
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re: Teleruptoren verschil 220V-24V

Post by ON4TOP »

Gery wrote:
Kitt1977 wrote:... 24 volt transfo nodig die voldoende zwaar is ( vooral nodig als je alles uit of alles aan drukknop wilt ) ...
kan je eenvoudig oplossen door tijdvertragingen in te bouwen
Zit iets in .. maar hoe doe je dat precies met Teleruptoren( met centrale sturing ) ?

Voorbeeld als je het heel basis doet .. de centrale uit of aan doorverbinden .. dan trekken alle spoelen toch even stroom aan als er op centrale uit drukknop gedrukt wordt ? Of zie ik dat verkeerd ..?

Tom
Gery
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Fri Dec 16, 2005 12:39 pm

Re: Teleruptoren verschil 220V-24V

Post by Gery »

Kitt1977 wrote:
Gery wrote:
Kitt1977 wrote:... 24 volt transfo nodig die voldoende zwaar is ( vooral nodig als je alles uit of alles aan drukknop wilt ) ...
kan je eenvoudig oplossen door tijdvertragingen in te bouwen
Zit iets in .. maar hoe doe je dat precies met Teleruptoren( met centrale sturing ) ?

Voorbeeld als je het heel basis doet .. de centrale uit of aan doorverbinden .. dan trekken alle spoelen toch even stroom aan als er op centrale uit drukknop gedrukt wordt ? Of zie ik dat verkeerd ..?

Tom
Een paar simpele opkomvertraagde tijdrelais-tjes doen de truc: Per tijdrelais stuur je bijv. 5 teleruptoren en het volgende tijdrelais aan.
Anderzijds, de spoelen trekken ook niet alle exact gelijktijdig aan, en dat de trafo ff overbelast wordt, is ook geen ramp omdat dit slechts heel kort duurt. Tenzij je minutenlang op de alles-uit en/of paniektoets blijft drukken natuurlijk :wink:.

Handige harry's kunnen die tijdfunctie ook opbouwen met een aantal weerstanden en condensatoren.
Post Reply