Hallo,
Wij zijn bezig met een nieuwbouw waar ze binnenkort met de elektriciteit moeten beginnen. We hebben niet veel tijd (en zin) om alles zelf te doen dus hebben we gekozen voor sleutel-op-de-deur.
In het standaard lastenboek is de klassieke electriciteit voorzien. Nu ben ik wel geinteresseerd in domotica, maar ik ben wat laat begonnen om nu nog een weloverwogen keuze te maken. Verder vrees ik dat de meerprijs voor een domotica-systeem die al hoog is, quasi onbetaalbaar wordt aangezien zo'n sleutel-op-de-deur firma hier nu net van profiteert natuurlijk.
Wat ik wel haalbaar zie, is bv. een systeem met drukknoppen en teleruptoren. Na wat zoeken deze voormiddag heb ik al een beetje een idee wat dit inhoudt, en ik heb begrepen dat dit toch een beetje uitbreidbaar is.
Mijn vraag is vooral wat NIET meer kan als ik voor deze oplossing kies?
alvast bedankt, FL.
teleruptoren OK als basis?
Moderator: Domotix-Moderators
Als je genoeg bekabeling voorziet, kan je nog ALLE kanten uit, drukknoppen werken met ALLES ... En stel je voor dat je ooit zegt, ik gooi die teleruptoren eruit en vervang alles door bv. EIB, dan zullen je drukknoppen nog steeds werken ...
Wel de juiste bekabeling leggen natuurlijk, want sommige domoticasystemen verwachten wel speciale kabel !
Je kan natuurlijk ook via je domoticasysteem je teleruptoren sturen, maar vergeet dan niet van er hulpcontacten aan te klikken op voorhand !
Maar ik zou zeggen, laat de rest ook z'n zeg maar eens doen, anders denken ze dat ik altijd hetzelfde verkondig ...
Mvg,
Bart
Wel de juiste bekabeling leggen natuurlijk, want sommige domoticasystemen verwachten wel speciale kabel !
Je kan natuurlijk ook via je domoticasysteem je teleruptoren sturen, maar vergeet dan niet van er hulpcontacten aan te klikken op voorhand !
Maar ik zou zeggen, laat de rest ook z'n zeg maar eens doen, anders denken ze dat ik altijd hetzelfde verkondig ...
Mvg,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
-
- DomoExpert
Re:
Bart,on4cet wrote:..En stel je voor dat je ooit zegt, ik gooi die teleruptoren eruit en vervang alles door bv. EIB, dan zullen je drukknoppen nog steeds werken ...
..
Bart
Even corrigeren, Indien je naar EIB overschakeld is in het beste geval je bekabeling nog ok. Maar voor de meeste drukknoppen zul je toch wel best nieuwe kopen. Bij EIB zit er namelijk ook intelligentie in de knoppen, Gewone knoppen hebben dit niet. (het is wel mogelijk om hier een daar - in de berging bv - de originele knoppen te linken met EIB).
Johan.
Johan,
Ik heb hier in heel m'n huis de Light Tech serie drukknoppen, wat is het antwoord van bTicino dan op het EIB-verhaal ? Want dan zou ik niet eens deze dukknoppen meer kunnen gebruiken ?
En als je EIB centraal houd voor de ingangen zoals drukknoppen ? Want ik dacht toch dat je EIB ook centraal kon gebruiken ipv. decentraal ?
Groeten,
Bart
Ik heb hier in heel m'n huis de Light Tech serie drukknoppen, wat is het antwoord van bTicino dan op het EIB-verhaal ? Want dan zou ik niet eens deze dukknoppen meer kunnen gebruiken ?
En als je EIB centraal houd voor de ingangen zoals drukknoppen ? Want ik dacht toch dat je EIB ook centraal kon gebruiken ipv. decentraal ?
Groeten,
Bart
-
- DomoExpert
Re:
Bart,on4cet wrote:Johan,
Groeten,
Bart
voorzover ik het begrijp:
Je kan inderdaad voor iedere drukknop een inputmodule voorzien (een complexe die op flanken kan reageren en allerlei functie kan bevatten of een eenvoudige). Deze genereert dan een groepsadres op de bus. Daar kunnen dan alle actoren iets mee aanvangen. Wat is nu de extra kracht van intelligente drukknoppen: scenes / lang-kort drukken / programering van dimming functie, onthouden van dimwaarde enz.. / programering van jalouzie functies / toggle -on-off functies / led indicatie / sperfuncties / soms logische functies /
M.a.w. je moet op een of andere manier laten weten wat er met die knop moet gebeuren. Dit wordt in de controller van de knop zelf geprogrameerd.
Je kan natuurlijk ook centraal gaan werken maar dit heeft als nadeel dat indien dat centraal systeem stuk is heel het systeem plat ligt, en dat is nu net het voordeel van EIB, de decentralisatie.
Als je eenvoudige drukknoppen gebruikt dan moet je dus extra inputmodules aankopen (EIB) en die kosten ook wel wat. Die modules moeten dus de omzetting maken van een druk op de knop naar een commando (groepsadres).
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, laat maar weten
Johan
Eenvoudig EIB inputmodule :
complexere EIB inputmodule:
Last edited by johan swinnen on Wed Feb 15, 2006 6:58 pm, edited 1 time in total.
Voor mij is het althans duidelijk ...
Maar wat me dan ook direkt duidelijk lijkt, is dat als je dan toch voor bTicino kiest, wat wel meer mensen doen, je niet anders kan, dan zo'n extra modules kopen ...
Zou protectionisme hier iets betekenen ? Zij zitten immers met hun MyHome systeem ...
Mvg,
Bart
Maar wat me dan ook direkt duidelijk lijkt, is dat als je dan toch voor bTicino kiest, wat wel meer mensen doen, je niet anders kan, dan zo'n extra modules kopen ...
Zou protectionisme hier iets betekenen ? Zij zitten immers met hun MyHome systeem ...
Mvg,
Bart
Re: teleruptoren OK als basis?
Bij mijn weten kan ALLES nog als je met teleruptoren werkt.filelister wrote:Hallo,
Wij zijn bezig met een nieuwbouw waar ze binnenkort met de elektriciteit moeten beginnen. We hebben niet veel tijd (en zin) om alles zelf te doen dus hebben we gekozen voor sleutel-op-de-deur.
In het standaard lastenboek is de klassieke electriciteit voorzien. Nu ben ik wel geinteresseerd in domotica, maar ik ben wat laat begonnen om nu nog een weloverwogen keuze te maken. Verder vrees ik dat de meerprijs voor een domotica-systeem die al hoog is, quasi onbetaalbaar wordt aangezien zo'n sleutel-op-de-deur firma hier nu net van profiteert natuurlijk.
Wat ik wel haalbaar zie, is bv. een systeem met drukknoppen en teleruptoren. Na wat zoeken deze voormiddag heb ik al een beetje een idee wat dit inhoudt, en ik heb begrepen dat dit toch een beetje uitbreidbaar is.
Mijn vraag is vooral wat NIET meer kan als ik voor deze oplossing kies?
alvast bedankt, FL.
Omdat je dan alle kabels naar de elek. kast trekt en dus nog alle mogelijke verbindingen kan maken.
Ik heb het zo gedaan vorig jaar en nu heb ik een paar aanpassingen gedaan door er een logo tussen te smijten.
Mijn installatie :
-Voor drukknoppen 8 aderige draad van 0,8
-Voor lichtpunten : 3g1.5
-Voor stopcontacten : 3g2.5
-Voor rolluiken : 5g1.5
Een hoop teleruptoren.
Nu zijn we 8 maanden later en hebben we al wat meer verlichting hangen. De teleruptoren die vrijkomen doordat sommige lichtpunten nu aan de Siemens logo hangen worden gebruikt door de nieuwe lichtpunten...
Sven, Wil je daar mee zeggen dat er tijdens de keuring van de elec. installatie een aantal lichtpunten gewoon nog los (geen teleruptor) waren?
Ik weet natuurlijk niet of het hier om een nieuwbouw woning gaat ... Maar zelf zit ik een beetje met die vraag. Dat scheelt ons in het begin namelijk heel wat teleruptors die we in het begin nog niet nodig hebben.
David.
Ik weet natuurlijk niet of het hier om een nieuwbouw woning gaat ... Maar zelf zit ik een beetje met die vraag. Dat scheelt ons in het begin namelijk heel wat teleruptors die we in het begin nog niet nodig hebben.
David.
Onze Bouw Blog: http://huisjebouwen.blogspot.com/