schakelen van keukenapparaten en wasmachine via domotica

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
roeln
DomoFreak

schakelen van keukenapparaten en wasmachine via domotica

Post by roeln »

hoi,

dikwijls lees je als het over fancy domotica gadgets gaat dat je bijvoorbeeld de koffiezet kan laten opspringen om 7 uur of dat je de wasmachine kan laten opsringen op 's nachts enzo.

Maar hoe werkt dit?
Gewoon schakelen van het stopcontact waar het apparaat aanhangt is toch niet voldoende met de hedendaagse toestellen?

Bijvoorbeeld:
De koffiezet thuis moet je aan zetten door een terugverend drukknopje. Gewoon de stekker in 't stopcontact is niet voldoende.

Bij onze wasmachine en droogkast (beide miele) moet je op de startknop duwen. Nu hebben deze twee laatsten wel een PC-ingang: dit is een infrarood ontvanger die volgens de handleiding gebruikt kan worden om de firmware van de machine te upgraden.

Stel dat het schakelen van het stopcontact wel voldoende is, hoe beveel je dan dat de machine moet opspringen op een later tijdstip? Kan je dit dan ongedaan maken? Dus: Hoe zit het dan met drukknoppen?

Heeft er iemand hier ervaring mee?
EIB-FORUM
DomoFan

Re: schakelen van keukenapparaten en wasmachine via domotica

Post by EIB-FORUM »

roeln wrote:hoi,

dikwijls lees je als het over fancy domotica gadgets gaat dat je bijvoorbeeld de koffiezet kan laten opspringen om 7 uur of dat je de wasmachine kan laten opsringen op 's nachts enzo.

Maar hoe werkt dit?
Gewoon schakelen van het stopcontact waar het apparaat aanhangt is toch niet voldoende met de hedendaagse toestellen?

Bijvoorbeeld:
De koffiezet thuis moet je aan zetten door een terugverend drukknopje. Gewoon de stekker in 't stopcontact is niet voldoende.

Bij onze wasmachine en droogkast (beide miele) moet je op de startknop duwen. Nu hebben deze twee laatsten wel een PC-ingang: dit is een infrarood ontvanger die volgens de handleiding gebruikt kan worden om de firmware van de machine te upgraden.

Stel dat het schakelen van het stopcontact wel voldoende is, hoe beveel je dan dat de machine moet opspringen op een later tijdstip? Kan je dit dan ongedaan maken? Dus: Hoe zit het dan met drukknoppen?

Heeft er iemand hier ervaring mee?
T'is in de praktijk meestal niet mogelijk.

Waarom kan je een koffiezet niet aanzetten door hem enkel spanning te geven en moet er ook nog op het knopje geduwd worden ?

Omwille van veiligheids of praktische redenen:
Wat indien je de koffiezet inschakelt maar er zit geen water in?

Of je programmeert de wasmachine en bent vergeten de was er in te steken ?

Je kan bv wel een electrische boiler laten inschakelen om 22.00u zodat je aan nachttarief je water kan opwarmen.

Of je TV, hifi, video, gsm-laders, ... uitschakelen met een alles uit knop om energie te sparen.
EIB FORUM

Hèt Nederlandstalige EIB Domotica forum van Vlaanderen & Nederland!

www.EIB-FORUM.BE
Thorgal
DomoFreak

Dat is maar het begin

Post by Thorgal »

Het grotere probleem is dat de fabrikanten van dergelijke produkten het niet gewend zijn met domotica protocollen te werken.

Fabrikanten van elektrisch installatie-materiaal hebben dat minder: pusschakelaars voor teleruptoren, X10 ... Bovendien leveren zij zowel zender als ontvanger.

Producenten van keukenapparatuur zouden enkel het keukenapparaat bouwen. Wie bouwt de zender? De (EIB) GIRA HomeServer zou voor zoiets wel passen ...

Bovendien hebben de fabrikanten van keukenapparatuur geen reden om te investeren in de ontwikkeling van domotica-interfaces: hun markt draait en ligt vast. Het is wachten op de eerste fabrikant met durf, die aan de boom schudt en een produkt op de markt brengt dat alle mogelijkheden van domotica uitbuit en een ERNSTIGE MEERWAARDE brengt voor de KLANT!
roeln
DomoFreak

Post by roeln »

we zullen het dan maar bij de alles uit houden zeker.

Opteren jullie dan om ieder stopcontact apart naar te kast te trekken of hang je meerdere stopcontacten op de zelfde draad?
Stopcontacten waar lampen op aangesloten gaan worden kan je best wel apart houden ivm sferen en dimmen enzo. Maar ga dan denk ik toch bijvoorbeeld alle stopcontacten voor keukenapparaten en voor de pc in den buereau enzo samen hangen om uitgangen te sparen....
Of ik kan gaan voor de tussenoplossing: apart naar de kast maar (voorlopig) samen op 1 uitgang hangen...
Xilinx
DomoExpert

Post by Xilinx »

alle stopcontacten naar de kast.... ziet dat ge al de buizen onder uwe chape geraakt en in uw kast :-) Ik heb gewoon 5G ipv 3G getrokken, zo heb ik in ieder kring nog 2 aders over die ik kan gebruiken om bepaalde stopcontacten te schakelen. Tip komt trouwens van op idt forum :-)

Xilinx
Thorgal
DomoFreak

Niet allemaal vaneigest

Post by Thorgal »

Niet alle stopcontacten natuurlijk, maar alleen die die je wilt schakelen.

En van die die je wilt schakelen, kies je zelf of je die één per één afzinderlijk bedraad naar de schakelkast (waar je ze dan nog samen kunt schakelen) dan wel er meerdere parallel op een lijn zet.

n.b.: Ik heb twee schakelkasten. Net zo overzichtelijk. Ik ga slechts met weinig kabels door vloeren en plafonds.
Post Reply