Algemene elektriciteitsvraag...

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

charlie
DomoFan

draadsectie

Post by charlie »

In de industrie heb ik genoeg borden gezien waar van de hoofdklemmen afgetakt met een dunnere sectie die geschikt is voor de automaat die daar aangesloten is. Ik weet dat er een beperking is in afstand, draden moeten verlucht zijn en enkel in alleen in een sterverbinding. In huis en tuin elektriciteit weet ik niet hoe het zit, maar om zomaar te durven beweren dat dit niet mag...
Gery
DomoExpert

Re: draadsectie

Post by Gery »

charlie wrote:In de industrie heb ik genoeg borden gezien waar van de hoofdklemmen afgetakt met een dunnere sectie die geschikt is voor de automaat die daar aangesloten is. ...
Dat is geen referentie! In de industrie worden meer fouten gemaakt dan wenselijk is. Het feit dat het gebeurt, wil nog niet zeggen dat het toegelaten is!
charlie wrote:... Ik weet dat er een beperking is in afstand, draden moeten verlucht zijn en enkel in alleen in een sterverbinding. ...
Enkel in "een" sterverbinding? Verklaar!
Je bedoelt waarschijnlijk in "de" sterverbinding. Idd, in een evenwichtig verdeeld net zou de stroom in de stergeleider nihil moeten zijn, en kan deze dus dunner uitgevoerd worden. Maar dat is een heel andere kontext.
charlie wrote:... In huis en tuin elektriciteit weet ik niet hoe het zit, maar om zomaar te durven beweren dat dit niet mag...
Heeft niets met huis & thuis of industrie te maken, dat zijn gewoon de regels. Op een simpele tuinslang ga je toch ook geen 100 bar druk zetten, niet?
Post Reply