220v teleruptoren

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
XiPHiAS
DomoFan
Posts: 39
Joined: Sun Sep 11, 2005 3:42 pm
Contact:

220v teleruptoren

Post by XiPHiAS »

Met hoeveel carre (bekabeling) mag ik mijn teleruptoren aansturen?
De teleruptoren werken op 220v (merlin gerin)

Ik zou graag kleiner gaan dan 1.5 is dat wettelijk toegestaan/verantwoord om vb. utp kabel te gebruiken?

Frederik
Last edited by XiPHiAS on Mon Oct 24, 2005 1:09 pm, edited 1 time in total.
stijnvl
DomoMember
Posts: 6
Joined: Mon Oct 17, 2005 12:36 pm

Post by stijnvl »

ik meen ergens gelezen te hebben dat dit geen probleem is je moet je stuurkring dan natuurlijk wel met gepaste zekeringen afzekeren.

ik zal nog eens googelen en een definitief antwoord plaatsen
stijnvl
DomoMember
Posts: 6
Joined: Mon Oct 17, 2005 12:36 pm

Post by stijnvl »

uit het beknopt arei voor woningen bij vincotte heb ik gehaald

• Minimumdoorsnede
Min. doorsnede

Gebruik

1.5 mm Verlichting
2.5 mm Stopcontacten
2.5 mm Gemengde stroombaan : verlichting, stopcontacten
0.5 mm(**) Stroombanen voor sturing , controle en signalisatie
4 mm Kookfornuis, oven , wasmachine , ... 3-fasig (*)
6 mm Kookfornuis, oven , wasmachine , ... 1-fasig (*)
(*) Uitgezonderd (kleinere doorsnede toegelaten) : niet-ingebouwde leiding - voeding via buis 1˝ of reservebuis die voorzien wordt voor voeding naar dezelfde locatie.
(**)Beveiliging: automaat In = 4A of zekering In = 2A.


dit kan je vinden op de site van vincotte
http://www.vincotte.be/Data/PDF-Documen ... r-2005.pdf
XiPHiAS
DomoFan
Posts: 39
Joined: Sun Sep 11, 2005 3:42 pm
Contact:

Post by XiPHiAS »

Zou jij durven 220v sturen over een utp ? Dat is maar 0.8 of 0.5 carre he.
Nuja de teleruptor zal natuurlijk weinig stroom vragen en de puls is van heel korte duur.

Lijkt me toch een heel erg klein kabelke ... nuja als het mag dan opent dit natuurlijk nieuwe horizonten voor mij :p

Kan iemand anders dat nog es bevestigen? Lijkt me toch heel erg sterk :)
Indien het kan ... COOL !!! :twisted:
JeroenB
DomoFan
Posts: 23
Joined: Tue Aug 02, 2005 10:43 pm

Post by JeroenB »

In principe heb je minder carré nodig bij hogere spanningen om hetzelfde vermogen te bekomen. Dit is omdat de stroomsterkte (ampère) en alleen de stroomsterkte de minimale dikte van de draden bepaalt. Bij 220V heb je maar een stroompje van 30 mA nodig voor een standaard teleruptor en dat kan zeker over UTP.
MAAR: is de isolatie van UTP wel geschikt om 220V voldoende af te schermen???? Ik weet het niet maar ik vermoed van niet. Voor de keuring van uw installatie zou ik het toch zeker eens navragen of dit getolereerd wordt
XiPHiAS
DomoFan
Posts: 39
Joined: Sun Sep 11, 2005 3:42 pm
Contact:

Post by XiPHiAS »

Kan men zomaar vincotte opbellen voor zo'n vragen ?
JeroenB
DomoFan
Posts: 23
Joined: Tue Aug 02, 2005 10:43 pm

Post by JeroenB »

Na wat te google-en heb ik gevonden dat het maximale voltage 50V is. DUS GEEN 220V over je utp jagen als kortsuitingen en brand wil vermijden!
stijnvl
DomoMember
Posts: 6
Joined: Mon Oct 17, 2005 12:36 pm

Re:

Post by stijnvl »

JeroenB wrote:Na wat te google-en heb ik gevonden dat het maximale voltage 50V is. DUS GEEN 220V over je utp jagen als kortsuitingen en brand wil vermijden!
het is inderdaad belangrijk om kabels te nemen die 220V kunnen verdragen. aangezien telefoon en netwerk kabels gemaakt zijn om data te transporteren zijn deze niet geschikt om 220V te schakelen.
een kabel die wel geschikt is is bv een RHEYFLEX® Y-JZ 16 G 0,50 van nexans.
op http://www.nexans.be vind je meer informatie (in de e-cataloog)
Jan
DomoExpert
Posts: 62
Joined: Thu Jan 06, 2005 5:29 pm

Re:

Post by Jan »

[quote="XiPHiAS"]Zou jij durven 220v sturen over een utp ? Dat is maar 0.8 of 0.5 carre he.
Nuja de teleruptor zal natuurlijk weinig stroom vragen en de puls is van heel korte duur.

Lijkt me toch een heel erg klein kabelke ... nuja als het mag dan opent dit natuurlijk nieuwe horizonten voor mij :p

Kan iemand anders dat nog es bevestigen? Lijkt me toch heel erg sterk :)
Indien het kan ... COOL !!! :twisted:[/quote]

UTP heeft maar een doorsnede van 0,2 mm2, dus zeker niet toegstaan.
SVV heeft een doorsnede van 0,5 mm2 en is, als ik me niet vergis, goedgekeurd voor 1000 volt - dat kan dus wel...

Greetz,

Jan.
XiPHiAS
DomoFan
Posts: 39
Joined: Sun Sep 11, 2005 3:42 pm
Contact:

Post by XiPHiAS »

Gisteren op leveranciers-jacht geweest. Toen ik bij ene binnenstapte was dat heaven voor mij. Soortgelijk grootwarenhuis voor elektriciens, whow. Je kon gewoon met een winkelkarretje shoppen, ik heb me een customerID aangevraagd en dan nog effe rondgelopen.

Ik heb veel opgestoken en gezien dat ze kabels hebben VVTI (als ik me niet vergis) tot 20x2x0.8 ...

Ik heb meerdere keren via google gaan zien of ik kon vinden hoeveel carre een UTP kabel eigenlijk is en hoeveel volt je er maximaal mag doorjagen, maar heb niet echt mijn antwoord gevonden. Vandaar mijn post hier op het domotica-forum :)

Dus... merci e mannen!
Jan
DomoExpert
Posts: 62
Joined: Thu Jan 06, 2005 5:29 pm

Re:

Post by Jan »

[quote="XiPHiAS"]Gisteren op leveranciers-jacht geweest. Toen ik bij ene binnenstapte was dat heaven voor mij. Soortgelijk grootwarenhuis voor elektriciens, whow. Je kon gewoon met een winkelkarretje shoppen, ik heb me een customerID aangevraagd en dan nog effe rondgelopen.

Ik heb veel opgestoken en gezien dat ze kabels hebben VVTI (als ik me niet vergis) tot 20x2x0.8 ...

Ik heb meerdere keren via google gaan zien of ik kon vinden hoeveel carre een UTP kabel eigenlijk is en hoeveel volt je er maximaal mag doorjagen, maar heb niet echt mijn antwoord gevonden. Vandaar mijn post hier op het domotica-forum :)

Dus... merci e mannen![/quote]

Bedoel je VVT? Da's telefoonkabel en heeft maar een doorsnede van 0,28 mm2, dus zeker geen 220 volt.

Greetz,

Jan.
XiPHiAS
DomoFan
Posts: 39
Joined: Sun Sep 11, 2005 3:42 pm
Contact:

Post by XiPHiAS »

Oei, heb een aantal zaken opgeschreven maar het was zekerweten 0.8 carre. Ik zal het morgen nog eens controleren.
Gery
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Fri Dec 16, 2005 12:39 pm

Re:

Post by Gery »

JeroenB wrote:... en alleen de stroomsterkte de minimale dikte van de draden bepaalt...
Ter info: de minimale sectie van een draad wordt eveneens bepaald door zijn lengte, dit ivm de spanningsval, maar dit is in een huis niet echt van toepassing.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Vandaar dat ze meestal ook relais of teleruptoren op 24volt aanraden ipv. 12 ... Bij 24V heb je al iets meer marge wat betreft spanningsvallen ...

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply