Kabeldikte hoofdaansluiting...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
ringods
DomoExpert
Posts: 69
Joined: Mon Jan 03, 2005 9:55 pm
Location: België

Kabeldikte hoofdaansluiting...

Post by ringods »

Kan er mij iemand zeggen welk type elektriciteitskabel ik nodig heb voor de hoofdaansluiting van de elektriciteit voor een nieuwbouw woning?

Ringo
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Dit hangt van een aantal factoren af ...

bv. Hoe ver staat je meter van de straat af ... Als je over de (ik geloof) 10 meter gaat, moet je kabel al dikker zijn ...

bv. Hoeveel vermogen gaat je teller afgezekerd worden ... 63A of 80A of driefasig etc...

Ik dacht het ergens gelezen te hebben, maar zal dat boekje net niet in pdf hebben ... Heb wel het AREI gevonden van Vincotte, zal het bijvoegen ergens bij de catalogen ofzo !

Ik zal nog eens verder kijken, want ik had daar zeker een tabel van !


Groeten,

Bart
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

In afwachting

Post by on4cet »

In afwachting dat ik het document ga opsnorren, heb ik dit al gevonden :

-----------------------------------------------
DE AANSLUITKABEL

Verbinding tussen de meterkast en het verdeelbord
Deze verbinding behoort bij de binneninstallatie en is dus door de klant, in eigen beheer, te plaatsen. De verbinding moet bestaan uit kabel VVB 4 x 10 mm2, of koperdraad VOB 4 x 10 mm2 in isolerende buis, als de gevraagde stroomsterkte van de automaat maximaal vierdraads 63 ampère bedraagt. Voor zwaardere aansluitingen moet de doorsnede worden verhoogd tot 4 x 16 mm2 of meer.
Bij plaatsing van een afzonderlijke meter voor elektrische verwarming is een bijkomende verbindingskabel vereist tussen de tweede meterkast en het tweede verdeelbord.

-----------------------------------------------

Hierbij kan ik nog zeggen, dat ik bv. voorzien heb om 63A te kunnen aansluiten ooit, moest het nodig zijn, en omdat ik nogal ver van de straat zit met m'n meterkast, moest ik 25mm² aansluiten ipv. 16mm² ... en ik kan U zeggen, dat weegt als lood zo'n lengte van 5x25mm² en aansluiten doet dat ook niet makkelijk ...

Zo, in afwachting hoop ik dat dit al wat info geeft !

Bart

PS. Komt van de site van InterElectra geloof ik !
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Na een e-mail naar een GEDIS kantoor, heb ik het resultaat ondertussen bemachtigd ... de scans zijn niet goed, maar ze sturen de folder ook nog op, en dan zal ik het zelf even inscannen :

<EDIT>
De nieuwe ingescande versie ...

http://www.domoticaforum.tfe.be/Files/a ... abelp1.jpg
http://www.domoticaforum.tfe.be/Files/a ... abelp2.jpg

Let op, uw browser zal deze foto herschalen om hem in je venster te laten passen, bewaar dit document dus beter op je harde schijf, en bekijk het daarna met een aangepast programma ...

Groeten,

Bart

PS. Dit zijn slechts 2 bladzijden uit een 67blz tellend boekje genaamd :
Aansluiting op het distributienet elektriciteit, Technische voorschriften voor de installateur.
Uitgegeven door GeDis & Netmanagement en aldaar ook te bekomen !
guy
DomoMember
Posts: 7
Joined: Thu Mar 17, 2005 3:38 pm
Contact:

Post by guy »

Wanneer je een elektriciteitsaansluiting aanvraagt bij de netbeheerder, maakt die een offerte op waarin alle details zijn opgenomen. Voor de kabel tussen de tellerkast en de zekeringkast is dit meestal een XVB 4x10 mm² (VVB kabel mag reeds enkele jaren niet meer worden gebruikt). Voor een ondergrondse aansluiting naar de straat is dit meestal EXVB 4x10 mm². Je moet dus ten rade gaan bij de netbeheerder van de streek waar de aansluiting dient gerealiseerd te worden

Guy.
De Domoticashop (www.domoticashop.be) is de online shop voor de domotica doe-het-zelver. Ondersteuning gewaarborgd.
Philippe
DomoFan
Posts: 29
Joined: Sat Jan 08, 2005 4:04 pm
Location: Boutersem - België
Contact:

Post by Philippe »

Bart,

die brochures (met die lengte van de kabel ifv automaat) kan je ook zelf downloaden op volgende link:
http://www.iverlek.be/content/over_iver ... ten_nl.asp

De brochure waar jij het over hebt is de 2e.

mvg,

Philippe
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Samen weten we toch ECHT veel hé ... bedankt voor de info, moet ik zeker niet extra gaan inscannen ...

Tja, over die 10mm², heb ik toch mijn twijfels, ik had hier een afstand van méér dan 25 meter te overbruggen, en wou zeker zijn, dat ik ooit kon uitbreiden naar 64A ipv 40Amp. Dus moest ik 25mm² leggen, en blijkbaar MOEST ik dus ook tussen de meterkast en de zekeringkast dezelfde dikte gebruiken, wat eigenlijk ook een beetje logisch is hé ...

Enfin, ik heb ook bij mijn broer mogen merken, dat ze altijd 10mm² voorstellen, hoe valt dit dan te rijmen met de info uit hun brochures, en meer nog, met de technische achtergrond (kabelverliezen, warmte-dissipatie)

Enfin, zou er het fijne toch eens van willen weten hoor !

Bart
ringods
DomoExpert
Posts: 69
Joined: Mon Jan 03, 2005 9:55 pm
Location: België

Welke dikte moet het nu zijn?

Post by ringods »

Beste,

Ik ben in de war: in de straat waar ik een aansluiting wil is het een elektriciteitsnet van 3x230V. Van mijn kast tot de elektriciteitspaal waar de aansluiting gebeurd heb ik uitgerekend dat ik (met wat overschot aan beide uiteinden) ongeveer 50m kabel nodig heb. De aansluitautomaat zal er eentje zijn van 63A.

Als ik de tabel op pagina 58 van de brochure Aansluiting Elektriciteit er op nasla, dan kom ik uit bij een kabeldikte van 4x50mm2.

Recent heb ik via Elektrabel de offerte ontvangen van mijn aansluiting en daarop is vermeldt dat ik met een 4x16mm2 zou moeten toekomen. Wie heeft nu gelijk?

Ringo
Whistler
DomoFan
Posts: 30
Joined: Mon Apr 03, 2006 10:35 am
Location: Mechelen (Binnenkort Tremelo)
Contact:

Post by Whistler »

Ik heb ook een offerte ontvangen van Iverlek en ik moet EXVB 4x35mm² in de grond stoppen. Let wel, ik had een kabel nodig van 100m en heb 3x380 gevraagd. Maar toch, het is een zware EN dure kabel.
VDB
DomoFan
Posts: 33
Joined: Fri Mar 03, 2006 5:55 pm

Post by VDB »

Gewoon een offerte aan eandis vragen. Ik had op voorhand een mailtje gestuurd en een duidelijk antwoord gekregen.
In mijn geval voor 230V - 63A. Aansluitkabel 5x16mm2. Binnen tussen meter en kast een kabel van 4x10mm2 gelegd.
Gery
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Fri Dec 16, 2005 12:39 pm

Re:

Post by Gery »

VDB wrote:... In mijn geval voor 230V - 63A.
63A? Elektrische verwarming?
VDB wrote:... Aansluitkabel 5x16mm2. ...
Dat is voor een 3-fasige aansluiting. 230V is monofasig.
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

Event dit topic nieuw leven inblazen :)

Bij m'n schoonbroer is onlangs nieuwe dubbel-uur tarief teller geplaatst op de plaats waar oude stond , namelijk in de gang ingebouwd in een kast ( huis van 1930 ) . ( Dit ook om reden dat een nieuwe aansluiting in de grage al gauw meer dan 1000 euro ging kosten en het voetpad en garage vloer open moet etc )

Hij had 3x220 32A op de oude teller , dat is dus hetzelfde gebleven op de nieuwe teller met een hoofdautomaat van 32A .( ik weet niet welke kabel er van de straat komt ..ik vermoed ook 10mm² , gezien gast van elektrabel ook 10mm² gebruikte om uit de kast te komen en voetpad vlakbij ligt )

Echter de gang leek ons een rare plaats om daar een grote kaste te hangen , dus hebben we nieuwe zekering kast in de garage geplaatst en alle lichtpunten/stopcontacten daar naar toe getrokken .
Toen ze te teller plaatste stond het oude zekeringkastje er nog met 3 zekeringen voor het gangse huis , hebben ze gewoon een stukje flex met 3 soepele VOBST's 10mm naar dat zekeringkastje getrokken ..
We hebben daar nu een klein kastje met een extra 3 polige automaat geplaatst van 32A en vetrokken met een XVB 4x10mm² ( zonder aarding uiteraard ) die naar boven loopt in de plafond ( die open liggen boven) en zo geraken we op de zoldering boven de garage en dan naar benden waar de zekeringkast staat . Daar hebben we ondertussen ook een aardingspin in de grond geklopt 3 meter diep .

Die XVB 4x10mm² kabel is wel een +/- 22 tal meter lang ..

M'n vraag is nu , is dit geen probleem voor spanningsval ? En mag dit officieel .. gezien het een renovatie is zijn er enkele minder strenge maatregels , maar we willen alles zo goed mogelijk volgens het AREI doen .
( alles wat er lag van kabels is er allemaal uit )

Strikt gezien moet het niet gekeurd worden , maar voor diverse premies is toch een keurings attest vereist .
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Wat die spanningsval betreft, moet je eens op volgend document kijken op pagina 53 :

http://www.eandis.be/nl/llpub/nl/07_pub ... citeit.pdf

Als ik het volgende in ogenschouw neem : XVB van 10 carré over 22 meter met 32A en ik neem dan de formule van ampère x meter, dan zie ik dat je op een verlies (spanningsval) van 1,1 % uitkomt ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply