Welke server?

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
brononi
DomoMember
Posts: 4
Joined: Tue Dec 21, 2010 12:56 pm

Welke server?

Post by brononi »

Sinds jaren ben ik bezig met mijn woning 'intelligent' te maken. Dit met KNX, IP-camera's, IP-telefonie..
En sinds jaren mis ik een degelijke server die alles goed beheerd. Vandaag gebruik ik LinuxMCE, die het meeste covert, maar niet zo gebruiksvriendelijk is naar de 'gewone' mens. Daarom zou ik hier nu een topic (een ander dan dit) lanceren met jullie voorkeur van software. Mocht een topic te moeilijk worden (door beperkingen), dan wil ik gerust hier een site(artikel) rond schrijven.

Daarom had ik graag even van jullie geweten wat hier allemaal onder moeten komen om een goed overzicht te hebben?

Ik dacht maar aan:
- Verschillende software (gira homeserver, ligo, xxter, linuxmce, Agocontrol...)
- Ondersteunende protocollen (x10, knx (eib), zwave...)
- Ondersteunende platforms (Virtuele servers, Microsoft, linux, Apple, tablets...)
- Verschillende tools onboard (Mediacenter, videosurveillance, IPT, firewall, klimatisatie, dns, dhcp...)
- Richtprijzen (software, hardware...)
- Beheerbaarheid (beginneling, expert...)


Graag jullie mening, en uitbreiding van de hierboven staande lijst... Nadien kunnen we dan zien om dit in een mooie vorm te gieten, met een soort 'puntenscore'?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Re: Welke server?

Post by on4cet »

Ik denk dat je ver alles opgesomd hebt, maar hier een verhaal uit maken zal niet simpel zijn omdat iedereen verschillende componenten heeft, en telkens opnieuw alles zal moeten samen brengen. Je zou al echt moeten blijven bij standaardisaties zodat iedereen die zich daaraan houd, wel aan de slag kan.
There's No Home Like An Automated Home ...
koenbelgium
DomoFan
Posts: 24
Joined: Thu Jun 01, 2006 9:18 pm
Location: Merelbeke - België

Re: Welke server?

Post by koenbelgium »

Dit is het probleem van de verscheidenheid aan protocollen en oplossingen. Geen enkele is in staat om producten van de andere te bedienen.
Ofwel gebruik je maar een systeem, met zijn beperkingen, ofwel verschillende systemen met software die alles met elkaar laat communiceren. Hier bestaan er software oplossingen voor zoals HomeSeer, OpenHAB, DomotiGa, ...

Ik heb er jaren terug voor gekozen om mijn eigen software te schrijven. Eerst op een Windows omgeving, nu alles aan het overzetten naar Raspberry Pi omdat dit goedkoper is en weinig verbruikt.
Post Reply