teleruptorinstallatie opwaarderen naar domotica

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
kobbejager
DomoMember
Posts: 4
Joined: Thu Jul 31, 2008 8:12 am
Location: Brugge

teleruptorinstallatie opwaarderen naar domotica

Post by kobbejager »

Velen onder ons, hebben hun installatie gemaakt met teleruptoren, impulsdimmers en/of relais, met het idee om later gemakkelijk te kunnen opwaarderen naar een volwaardig domoticasysteem. Ikzelf heb dit ook gedaan, met een fancy blauw rijtje eltako's. Maar hoeveel onder jullie hebben hun installatie ondertussen effectief opgewaardeerd? En hoe? Het zou toch doodzonde zijn die toch niet zo goedkope teleruptoren en consoorten uit de kast te halen en te vervangen door een Nikobus, PLC of iets dergelijks.

Ik zit de laatst tijd te denken hoe ik het zou kunnen aanpakken. De eltako's en drukknoppen blijven, dat staat vast. Dan zie ik twee mogelijkheden:
  • Er komt iets (PLC, ...) tussen de SVV's en de eltako's. Alle drukknoppen passeren dan via dat ding. Dat is de meest eenvoudige manier, maar alles staat of valt met de goede werking van dat ding. Slecht geprogrammeerd, gecrashed of simpelweg kapot: geen licht meer
  • De drukknoppen (of deel ervan) blijven rechtstreeks verbonden met de eltako's. De domotica-eenheid stuurt los daarvan ook rechtstreeks de eltako's aan en krijgt zijn signalen via bijvoorbeeld een app op de smartphone (en eventueel een beperkt aantal drukknoppen). Als het hier misloopt met de domotica (of je ziet het als een meerjarenproject), blijft het \"klassieke\" systeem wel werken. Dat lijkt me een niet te versmaden voordeel. Probleem: het domoticasysteem moet wel op de hoogte zijn van alles wat op het klassieke systeem gebeurt. En dat kan ofwel met (hulp)relais/optocouplers op de lichtkringen, ofwel moeten de stuurpulsen van het klassieke systeem continu gemonitord worden.
Ik ben geneigd voor de tweede optie te gaan, waarbij het domoticagedeelte enkel geprogrammeerde schakelingen doet (sferen, complexe tijdschakelingen) en via internet (smartphone) bestuurd wordt. Welk systeem dan? Er vallen er al veel af door de complexiteit van zo'n systeem. PLC met ethernetaansluiting lijkt mogelijk, maar heb het niet zo voor PLC's. Wago I/O fieldbus speeltjes lijken uitdagend, maar zo is de prijs. Een raspberry pi (of iets gelijkaardig: arduino, ...) is meer iets voor mij, maar zelfs met I/O-uitbreidingskaartjes heb ik altijd in- en uitganngen te kort. Bovendien werken die I/O's op spanningen die te laag zijn voor de eltako's en ik heb weinig zin om een hele batterij optocouplers te solderen...

Wat hebben jullie gedaan (of hebben jullie in gedachten)?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik HEB het zo gedaan van in het begin. Het heeft weinig zin van al die I/O die toch wel duur is per poort, te verkwisten aan normale taken zoals het licht aan of uit doen op het toilet etc...
Je gebruikt dan je sturing om gecombineerde zaken uit te voeren (sferen), of om event-driven te gaan werken. Bv. lichtsensor op ingang van je sturing, die vertelt wanneer het donker genoeg is om het licht buiten aan te doen, maar ook om iets nadien je rolluiken naar beneden te laten gaan.

Alles via domotica is natuurlijk prachtig, maar kost dan ook veel meer, en als daar iets faalt heb je een probleem.

Maar beiden hebben recht op bestaan.

Mvg,

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Breznjef
DomoMember
Posts: 1
Joined: Mon Oct 28, 2013 1:45 pm

Post by Breznjef »

Mijn verlichting is geinstalleerd met NO drukknoppen die in mijn kast teleruptoren aansturen.

Nu zou ik als hobby project dit systeem met eigen geprogrammeerde software een beetje meer functionaliteit willen geven / statussen kunnen uitlezen.

Ik had gedacht volgende setup:

Programeerbare usb / ethernet kaart met een 40 tal input contacten waarmee ik een druk op de knop (puls) kan inlezen in mijn zelf geschreven software en 36 output contacten waarmee ik oftewel een puls geef naar mijn teleruptor of een constant signaal aangezien mijn teleruptoren ook als relais kunnen ingesteld worden.

Heeft er iemand ervaring met programeerbare kaarten op USB / ETHERNET met bovenstaande speceficaties wat betreft input en out?
koenbelgium
DomoFan
Posts: 24
Joined: Thu Jun 01, 2006 9:18 pm
Location: Merelbeke - België

Re:

Post by koenbelgium »

Zelf heb ik ervaring met de ethernet vellemankit voor outputs (VM201). Hierbij stuur ik die aan via mijn eigen software.
Deze kit bevat reeds 8 relais wat dus niet ideaal is voor jouw situatie.
Post Reply