ARDUINO Teleruptoren

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
T.O.M.
DomoMember
Posts: 1
Joined: Sat Mar 16, 2013 5:41 pm

ARDUINO Teleruptoren

Post by T.O.M. »

Hoi Allemaal,

Mijn eerste post op dit forum en zeker niet mijn laatste.

Het idee was mijn huis te voorzien van domotica, dit op een vrij leekvriendelijke en budgetvriendelijke manier alsook een systeem dat ik niet volledig zelf hoef te ontwerpen. Vb HMI en webserver.

Mijn idee was een Arduinomega 2560 (54 I/o's waarvan 15 PWM en 16 analoge inputs) met x aantal relais modules, al dan niet aangestuurd via een S7 1200 vb 1211c via ethernet of rs485 (beetje afhankelijk van de mogelijkhede en de programmeer moeilijkheid van de Arduino).
http://arduino.cc/en/Main/arduinoBoardMega2560
http://www.sainsmart.com/8-channel-dc-5 ... logic.html
http://www.automation.siemens.com/mcms/ ... fault.aspx

Waarom een Arduino?
Veel I/O en toch goedkoop.
Legio mogelijkheden voor goedkope uitbreidingen.
vb Temperatuurmetingen in de kamers, waterniveaumeting, energiemeting.

Waarom een S7 1200?
Reeds een kleine ervaring met s7 programmeren.
Niet te duur, rond de 150-180€, je vind ze met de oude firmware zelfs nog goedkoper.
Uitgebreider als een logo dewelke in prijs niet veel onderdoet.
Uitbreiding naar hmi toe, dit mogelijk op een vrij gebruiksvriendelijke manier.
Ethernet aansluiting.
Nadeel is de prijs van de i/o modules, hiervoor dus de Arduino.

In de bijlage het principe schema voor vb het aansturen van een lichtpunt.
Ik heb hier gebruik gemaakt van teleruptoren van vb Eltako de goedkopste zijn de s12-200-230v. Ik ben dus van hieruit vertrokken. Omdat elektronica altijd ooit defect gaat wilde ik ook graag een failsafe systeem hiermee bedoel ik dan mijn drukschakelaars niet rechtstreeks naar de Arduino i/o te sturen maar in parallel met de drukknop te voorzien, omdat mijn logica nooit kan weten of mijn licht aan of uit is heb ik een feedbackcontact nodig.
Valt mijn Arduino uit, dan zullen mijn drukknoppen nog altijd werken.

In eerste instantie wil ik gaan proberen te werken zonder de s7-1200.
Het systeem is makelijk uitbreidbaar via et rs485 of ethernet dus dat mag geen probleem zijn.

Ik stel mij wel vragen hoe dit verder moet met het AREI. In mijn vermogenkring heb ik dus allemaal standaard gebruikt materiaal. In de stuurkring niet (8 relais pcb), ik vermoed dat dit geen probleem mag zijn. De bedoeling is ook mijn stuurkring veel lager te gaan afzekeren. Ik vermoed dat ik deze zal gescheiden moeten houden dus ofwel een aparte kast of een apart plaatsje in dezelfde kast. Zou het problemen kunngen geven naar vb keuring toe dat ik 220vac in mijn stuurkring gebruik? Een mogelijkheid is ook dit uit te voeren op 12vdc maar dan zal ik de teleruptor s12-200-12vdc moeten nemen dewelke een 4€ duurder is. Dit verdien ik misschien terug door utp kabel te gebruiken in plaats van 1.5 of 0.75? Ik heb op dit moment totaal geen idee van deze prijzen...
Niet dat zo goedkoop mogelijk mijn doel is maar wel mijn vertrekpunt voor domotica.

Alvast bedankt voor de feedback.
Attachments
DSC_0032.JPG
DSC_0032.JPG (78.09 KiB) Viewed 6819 times
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

De Teleruptoren van Eltako hebben toch genoeg met een universele spanning die volgens mij zelfs vanaf 12Volt mogelijk is.

Zolang je stuurspanning (=ZLVS Zeer Lage Veiligheids Spanning) gebruikt, heeft het AREI hier niets mee te maken.
Worden ze met 220 Volt aangestuurd, dan moet je ze op het schema vermelden en moet je ook zien dat de kabeldikte toereikend is !

Ik hoop inderdaad nog méér van je verhaal te lezen, want ik heb al heel wat Arduino verhalen gezien, maar de volledige uitwerking kan ik me precies niet meer herinneren.

Mvg,

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply