Digital Home Server applicatie

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
soitjes
DomoMember
Posts: 8
Joined: Thu Feb 11, 2010 7:13 pm

Digital Home Server applicatie

Post by soitjes »

Dag allemaal,

In 2010 had ik in dit forum mijn Digital Home Server gepresenteerd (zie http://www.domotix-forum.be/phpBB2/view ... highlight=). Dat was toen vooral een multimedia applicatie. Ik heb er sindsdien naarstig aan voortgewerkt, en nu is het een volwaardige domotica oplossing geworden, al zit er nog altijd een groot stuk multimedia in (omdat ik ook geloof dat die twee goed samen gaan). Je vind alle info op mijn website http://www.digitalhomeserver.net.

Image

Het domotica gedeelte gebruikt xPL, dwz dat je ofwel de RFXLAN van rfxcom kan gebruiken, of je eigen xPL applicatie (die bv. als gateway dient voor je eigen hardware). Ik heb zelf een aantal xPL applicaties geschreven (bv. voor mijn SMA solar inverter), die vind je ook op mijn website.

Software is gratis (dit is nl. een hobby). Ik werk er constant aan verder, een volgende module wordt video surveillance.

Functioneel weet ik niet of ik er nog veel aan moet toevoegen, ik zou vooral wat meer hardware ondersteuning willen. Mocht er iemand met specifieke hardware en wat tijd willen meewerken om die integratie tot stand te brengen dan is hij altijd welkom. Het komt er eigenlijk op neer dat een xPL laagje bovenop de hardware moet geschreven worden. DHS weet dan niet welke hardware er onder zit (en hoeft dat ook niet te weten).

Veel plezier ermee.

Soitjes.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Heel knap gemaakt alvast !

Ben benieuwd naar het vervolg wat betreft de razberry !

Mvg,

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
soitjes
DomoMember
Posts: 8
Joined: Thu Feb 11, 2010 7:13 pm

Post by soitjes »

Versie 2.1.2.0 met de Video Surveillance module is nu beschikbaar. Basisfuncties zijn :

- toon the streams van (maximaal 4) IP camera's
- neem het beeld op in een AVI filmpje
- detecteer beweging, en geef optioneel aan in welk gebied van het beeld geen beweging gedetecteerd moet worden
- maak een snapshot, en stuur optioneel door per email

Image

De videobewaking is gelinkt met de domotica modules, zodat je acties kan laten uitvoeren als beweging gedetecteerd wordt (bv. licht aandoen).

Volgende release wordt multi-room audio.

Soitjes.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Knap werk !

Is de detectie en sturing van de camera's op basis van beschikbare API's ?

Ik ben aan het kijken naar een encoder zodat ik van m'n analoge camera's toch ip data kan maken en daarin zit standaard motion detection en masking enzo. Vandaar de vraag, kan je dat gebruiken in je eigen software via API's ofzo ? Of is het werkelijk zelf geprogrammeerd ??

Mvg,

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
soitjes
DomoMember
Posts: 8
Joined: Thu Feb 11, 2010 7:13 pm

Post by soitjes »

Dag Bart,

Ik gebruik enkel de MJPEG stream, vanaf daar doe ik alles zelf (decoder + motion detector). Dat heb ik zo gedaan om de configuratie eenvoudig te houden, want elke camera heeft een andere API, en ik kan dat allemaal niet testen. Dus het enige wat je kan wijzigen is de MJPEG URL. De camera positioneren moet via de software die met de camera meekomt (als is dat meestal via de browser tegenwoordig).

Het interesseert mij wel hoe je die analoge camera's op ip gaat zetten. Ik heb zelf al wat gekeken naar IP video servers, maar echt goedkoop is dat niet. Ik zou nl. graag een camera in mijn voordeur plaatsen, en je hebt zo van die heel kleine analoge cameraatjes.

Mvg,

Soitjes.
soitjes
DomoMember
Posts: 8
Joined: Thu Feb 11, 2010 7:13 pm

Post by soitjes »

Release 2.1.3.0 is nu beschikbaar. Nieuw is de multi-room audio, dat toelaat om audio streams naar verschillende kamers te beheren.

Multi-room audio heeft wel een paar specifieke uitdagingen. Als je door je huis loopt en je hoort verschillende muziek in elke kamer kan dat wat vreemd klinken. Je kan dezelfde muziek starten in elke kamer (bv. met een laptop of radio), maar als je eenzelfde Internet radio beluistert vanaf verschillende PCs kan er een kleine vertraging optreden. Dat klinkt natuurlijk heel vreemd als de twee kamers vlak naast mekaar liggen.

In DHS heb ik daarvoor een speciale functie voorzien, die de audio stream zal clonen, zodat je exact hetzelfde kan beluisteren in verschillende kamers.

Hardwarematig is dit aangepakt met een geluidskaart per kamer, zoals in onderstaande schema :

Image

Zo een USB geluidskaartjes zijn heel goedkoop, je kan dat zonder problemen vinden op eBay of DealExtreme. Elke audio kaart is dan verbonden met luidsprekers in een kamer. Dat wil wel zeggen dat je audio kabel moet leggen naar elke kamer.

Eens je de geluidskaarten geïnstalleerd hebt kan je audio streams aanmaken, en die naar een of meerdere kamers sturen.

Image

In het bovenstaande voorbeeld zijn er twee Internet Radio streams, waarbij de tweede naar de woonkamer en keuken gestuurd wordt.

Op dit moment zijn alleen de MP3 en Internet Radio module aangepast voor multi-room audio. De andere modules maken gewoon gebruik van de default geluidskaart van Windows.

A gedetailleerde handleiding is beschikbaar : http://www.digitalhomeserver.net/using- ... io-in-dhs/

De volgende module wordt - opnieuw op aanvraag van mijn echtgenote - \"Waar is Wally\", maar je zal moeten wachten tot de volgende release om te weten te komen wat het juist is... ;)

Soitjes.
upsurfer
DomoFan
Posts: 15
Joined: Tue May 20, 2008 8:43 pm

Post by upsurfer »

...
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

't begint serieuze vormen aan te nemen dit projectje. Erg knap !

Mvg,

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply