Mini-domotica om gegroepeerde schakelaars uit te schakelen

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Kermit_the_frog
DomoMember
Posts: 1
Joined: Tue Dec 27, 2011 7:47 pm

Mini-domotica om gegroepeerde schakelaars uit te schakelen

Post by Kermit_the_frog »

Hallo,

Wij gaan binnenkort beginnen bouwen en mijn elektriciteitsplan begint stilaan vorm te krijgen. We gaan werken met teleruptoren omdat Domotica me dan toch te duur uitvalt.

Nu hebben we echter nog volgend big issue:
In de open keuken is een bureauhoek voorzien. Deze sluit aan tegen de living en is dus vrij centraal gelegen. De bureauhoek is een beetje afgesloten door een muurtje van 60cm breed, maar is volledig zichtbaar vanuit de keuken.
Nu vind ik dit de ideale plaats om een reeks schakelaars in die korte muur te plaatsen omdat dit net zo centraal gelegen is en alle schakelaars dan toch een beetje weggestoken zitten voor de living.
- 7 schakelaars voor verlichting in de keuken, zithoek, eethoek, bureauhoek
- 4 voor elektrische zonsverduistering
- 8 (die voorlopig achter het plakwerk zullen zitten omdat we deze in eerste instantie nog niet zullen gebruiken) om de mogelijkheid van elektrische gordijnen te voorzien
- 4 voor verlichting buiten

Al bij al dus toch een vrij groot gecontentreerd aantal en daardoor vreest mijn vrouw voor het zicht vanuit de keuken...

Nu begon ik me plots de vraag te stellen of er niet ergens een betrouwbaar (!) en kneedbaar mini-domotica systeem bestaat, waarmee ik een scherm aan die muur kan hangen. Daarmee kan ik de nodige signalen naar een module in de verdeelkast in de garage sturen, die de signalen aan de overeenkomstige teleruptoren doorgeeft.
Ik zie het zowat voor me en het lijkt me op het eerste zicht weer supereenvoudig, maarja... het moet nog bestaan ook!
Uiteraard wil ik hiervoor dan ook weer geen €1000 voor neertellen...

Alvast bedankt voor de mogelijke tips!

Kermit
twan
DomoMember
Posts: 1
Joined: Wed May 30, 2012 6:20 pm

Post by twan »

Hoi Kermit,

Een touchscreen zou inderdaad ideaal zijn, want zoals je zelf wel kan inbeelden; wanneer je zoveel knoppen op een rij zet is er bij wijze van spreken geen kat meer die daar aan uit kan (het beroemde \"bezoeker\" effect die een licht wil aansteken).

\"Domotica\" touchscreens zijn over het algemeen al duur, dus een totaaloplossing met logica denk ik niet dat je kan halen met dat budget tenzij je zelf iets in elkaar zet.

Het nadeel is meestal dat een specifiek touchscreen vasthangt aan een \"reeks\" of \"merk\". (cfr Niko Home control met touchscreen + controller)

Misschien KNX met berker touchscreen (master control) maar daar gaat je budget al :) (circa €1200 - 1300) en dan moet je nog andere componenten hebben.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Het is inderdaad onmogelijk van met beperkt budget een touchscreen integratie te gaan doen. Je kan meestal ook niet buiten het protocol dat zo'n touchscreen gebruikt, waardoor je ook minstens een controller van dat merk moet gaan gebruiken, en het aantal punten dat je dan wil schakelen moet ook beschikbaar zijn op deze controller.

Mooie en degelijke domotica kost nog steeds veel geld !

Mvg,

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
pipodc
DomoExpert
Posts: 55
Joined: Mon Aug 07, 2006 5:20 pm
Location: Antwerpen - België

Post by pipodc »

Of anders : via een tablet pc, ingesteld op een een full-screen browser-window, gelinkt aan een kleine server (bvb een raspberry pi) die naast je electro kast hangt, en met wat solid state relays oftewel je lichten rechstreeks schakelen, oftewel gewoon je teleruptoren effe triggeren.
tablet : 200eur
wifi : ...
raspberry pi : 50eur
SSR rack (24relay) : op ebay voor 100 a 200 EUR, met wat DC out relays

dan heb je nog 500 Euro over om andere dingen mee te doen.

Meer betrouwbaar maar minder flexibel : hang een raspberry pi met touchscreen aan je muur, geconnecteerd met netwerk kabel. Hang een sealevel 463E en een SSR rack naast je electro kast. Alle logica zit dan in de raspberry pi, die ook de 463e stuurt. Oerdegelijk, me dunkt. De 463e kost om en bij de 400 eur, rpi aan 50 eur, touchscreen ... mmm, op ebay moet je toch iets kunnen vinden waarbij je nog binnen je budget blijft.

Maar ik zou voor de tablet oplossing gaan, heel makkelijk uit te breiden naar de rest van je huis later, en je tovert je teleruptoren geleidelijk om in een hele domotica oplossing, gebaseerd op laatste nieuwe tabs (vgl met een static touchscreen van weet-ik-veel-welk merk : dat ziet er binnen 3 jaar uit of je bent op bezoek bij de flintstones :-)
Post Reply