Welk systeem?

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Nicolas
DomoMember
Posts: 4
Joined: Sun Mar 25, 2012 4:05 am

Welk systeem?

Post by Nicolas »

Ik ga binnenkort verbouwen, en naast de standaard elektrische installatie zou ik graag nog een een paar extraatjes installeren, Jammer genoeg ben ik een domotica leek en heb ik dus weinig benul van welk systeem best bij mijn wensen zou aansluiten...

Wat ik wil:

- Alles aan/uit
- automatische in en uitschakeling van orientatieverlichting (op de traphal)
- automatische in en uitschakeling van tuinverlichting via lichtsensor
- thermostaat per kamer ( 2 slaapkamers, burea, living, badkamer)
- garagepoort open/dicht (met afstandbediening of smartphone, maakt mij weinig uit)
- dimmen van 3-4 LED kringen
- multimediasysteem per kamer. Vooral individuele muziek per kamer (2 slaapkamers, living, badkamer)
- centrale EN decentrale pda bediening (per kamer en voor het gehele huis)
- ventilatiebediening

Wat ik eventueel nog wil als de kostprijs niet te hoog uitvalt:

- Automatische rolluiken (dag/nacht)
- Automatische zonnewering (temperatuur en manueel)
- centraal alarmsysteem

Wat leuk is maar alles behalve noodzakelijk (lees: ik geef hier echt niet veel aan uit):

- sferen
- tijdschakeling van bepaalde stopcontacten (koffie, oven, bad)


Hoe ik dit als domotica leek zou willen oplossen:

Een vrij traditionele elektrische installatie met teleruptoren voor lichtschakeling, modulaire dimmers voor het dimmen van de LED spot kringen, bewingsdetectoren voor orientatieverlichtingsschakeling, lichtsensorschakelaars voor tuinverlichting en rolluiken. Een NAS als mediaserver voor het ganse huis (heb ik al), PDA's en mediaspelers als receiver die dan individuele actieve speakers aansturen.

Hoe kan ik dit op een betere manier oplossen via domotica? Ik denk in de richting van iets als http://www.dna-software.be ... omdat dit eruit ziet alsof het best bij mijn noden aansluit.

Graag advies!

Alvast bedankt,
Nicolas
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik denk dat er wel een heleboel fabrikanten zijn die je dergelijke totaal-integraties kunnen bieden. Het zal vaak van een paar kleine verschillen afhangen, of accenten die anders gelegd worden.

MyHome van bTicino kan dit alles
Een EIB installatie van één van de ondersteunende merken kan dit alles
Qbus kan dit ook allemaal dacht ik

Ik denk echter als je een vlotte smartphone integratie wil, je niet meer wegkomt met je klassieke oplossing van teleruptoren etc... , of je zou er een bovenlaag qua sturing moeten bovenop bouwen.

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Nicolas
DomoMember
Posts: 4
Joined: Sun Mar 25, 2012 4:05 am

Re:

Post by Nicolas »

Dag Bart,

Bedankt voor je antwoord, ik denk dat ik ongeveer wel weet wat ik wil nu. Smartphone sturing kan makkelijk geïntegreerd worden door gebruik te maken van websturing (zoals DNA), en kan ik gelijk om het eender welk schakelmateriaal gebruiken.

Als ik al mijn materiaal bij dna bestel krijg ik ook nog eens technische ondersteuning, perfect dus voor iemand die enkel kennis heeft van traditionele systemen.

Nu is het dus enkel nog een kwestie van mijn budget uitwerken :-)
pipodc
DomoExpert
Posts: 55
Joined: Mon Aug 07, 2006 5:20 pm
Location: Antwerpen - België

Post by pipodc »

Leuk project ! Voor zonnewering heb ik hetvolgende bedacht (maar nog niet uitgewerkt) : ik maakte een zonnepositie programmaatje in php, dus ik weet ten allen tijde waar de zon staat. Dan kan ik de mate waarin het zonnescherm moet uitgeklapt worden berekenen, zodat die juist goed en nooit teveel uitgeklapt wordt. Natuurlijk ook effe windspeed checken vooraleer het zonnescherm in actie gaat.
Verder nog even deze comment : de sturing wil je vandaag via PDA of tablet, en die dingen zijn redelijk tijdsgebonden. Dus als je een systeem wilt dat mee kan groeien zonder dat je telkerkeer de interface opnieuw moet ontwikkelen, zit je met een webpagina waarschijnlijk best. Hou ons op de hoogte !
Nicolas
DomoMember
Posts: 4
Joined: Sun Mar 25, 2012 4:05 am

Re:

Post by Nicolas »

pipodc wrote:Leuk project ! Voor zonnewering heb ik hetvolgende bedacht (maar nog niet uitgewerkt) : ik maakte een zonnepositie programmaatje in php, dus ik weet ten allen tijde waar de zon staat. Dan kan ik de mate waarin het zonnescherm moet uitgeklapt worden berekenen, zodat die juist goed en nooit teveel uitgeklapt wordt. Natuurlijk ook effe windspeed checken vooraleer het zonnescherm in actie gaat.
Een leuk idee, op die manier bespaar je meteen op een relatief dure lichtsensor. Hoe controleer je de windsnelheid dan? Ook softwarematig, of met een sensor?

Blijkbaar heb ik persoonlijk weinig nood aan zonnewering (enkel in de slaapkamers), aangezien de betreffende ramen noordelijk georiënteerd zijn... niet zo efficiënt, maar het kan niet anders (GB). Voor zonnewering wil ik automatische rolluiken gaan gebruiken met somfy (enkel op de kamers dus).
pipodc wrote:Verder nog even deze comment : de sturing wil je vandaag via PDA of tablet, en die dingen zijn redelijk tijdsgebonden. Dus als je een systeem wilt dat mee kan groeien zonder dat je telkerkeer de interface opnieuw moet ontwikkelen, zit je met een webpagina waarschijnlijk best. Hou ons op de hoogte !
Is inderdaad de bedoeling. Grote voordeel is dat ik gelijk eender welk toestel met een compatibele browser kan gaan gebruiken, tablet, pc, smartphone, labtop, noem maar op. Er is ook zoiets als een IR bluetooth module, waarmee je dus je tablet (of smartphone) kan laten functioneren als universele afstandsbediening en alles bedienen die een IR oog heeft via leerfunctie. Als ik het zo kan klaren dat ik de afstandsbediening kan oproepen via de domotica interface dan heb ik een nagenoeg complete integratie.

Nu nog een leuke wallmount vinden voor een galaxyTab!
Post Reply