Een ganse waslijst beginnersvragen

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
DJefke
DomoMember
Posts: 9
Joined: Fri Jan 28, 2011 3:24 pm
Contact:

Een ganse waslijst beginnersvragen

Post by DJefke »

Dag iedereen. Ik ben hier nieuw op het forum, en ik zit met een aantal vraagjes rond domotica.

Mijn vriendin en ik zijn momenteel aan het bouwen, en we willen graag domotica hebben (nuja, ik wil het graag :)). Het grote probleem is dat ik nog niet goed weet hoe of wat. Ik weet wel dat ik simpel kan beginnen, en naderhand kan uitbreiden, maar moet van bij het begin natuurlijk al wel de (wacht-)buizen voorzien. Aangezien ik zelf nogal geinteresseerd ben in electronica en computers, zou ik graag zelf een systeem bouwen. Toeval wil dat een paar kennissen van mij bezig zijn met de ontwikkeling van hw en sw voor een open systeem. Ik zou dus initieel willen uitgaan van dit systeem, maar ik zit toch nog met een hoop vragen, en ik hoop dat ik hier antwoorden kan vinden :)

1) Eerst en vooral vraag ik mij af of ik het beste gewoon relais neem, of teleruptoren. Het voordeel dat ik zie met teleruptoren is dat ik vanaf het begin een betrouwbaar systeem heb, waarop ik dan stilaan het domotica-systeem kan opbouwen. Ik weet dat ik dan met van die 16-aderige kabels ga moeten werken omdat elke drukknop een eigen ader nodig heeft. Maar momenteel heeft dat zelfbouw systeem nog niet echt kleine modules om in te bouwen in muurpotjes.
Wat is jullie mening hierover? Zijn er misschien nadelen aan het gebruiken van teleruptoren?

2) Een 2e verdeelkast of niet? Ik heb al wat zitten rondsurfen, en ik heb opgemerkt dat nogal wat installaties verdeelkasten hebben op meerdere locaties. Is dit altijd nodig/nuttig? In de garage heb ik een redelijke plaats voor de meterkast (ik heb ong 1m20 breedte).

3) Ik heb in een kranten-artikel gelezen dat domotivca heel nuttig zou kunnen zijn door het te koppelen met het verluchtingssysteem en/of systemen voor hernieuwbare energie. We gaan in het huis een systeem D laten installeren, en een warmtepomp met vertikale boring. Ik snap niet goed hoe domoitca deze systemen beter zou kunnen aansturen dan de regel-eletronica van deze systemen zelf. Heeft iemand hier ervaring mee?

4) Niet direct een domotica-vraag, maar het heeft toch met verlichting te maken: 12V spotjes. Ik zou op een aantal plaatsen 12V spotjes willen hangen. Er bestaan modellen met ingebouwde trafo, en modellen zonder trafo. Is het te overwegen om externe trafo's in de verdeelkast te hangen, en dan met 12V naar die spots te gaan (dit kan op sommige plaatsen wel kabellenges van meer dna 20m opleveren). De reden waarom ik dit zou willen doen, is omdat ik op termijn misschien toch wel LED-lampen in die spotjes zou willen steken, en volgens mij wordt het heel moeilijk om leds te dimmen via normale 230V-dimmers?

5) Tenslotte een lijstje met de dingen die ik met domotica zou willen aansturen, of ooit in de toekomst gaan aansturen. Zijn er nog zaken die nuttig zijn en die ik vergeet? Of dingen die niet echt mogelijk zijn?
- Verlichting (is nogal evident :)): initieel schakelen, maar vrij snel ook een aantal dim-kanalen
- Screens voor de ramen (rolluiken hebben we niet)
- Eventueel gordijnen: we denken er aan misschien van die rolgordijnen te hangen en te automatiseren (maar we hebben ons nog niet geinformeerd over systemen en prijzen)
- Waarschijnlijk ook enkele stopcontacten, maar ik vind het erg moeilijk om nu al te bepalen welke stopcontacten ik van een aparte leiding tot de kast moet voorzien.
- Enkele kleppen van de vloerverwarming, in de toekomst. Maar dit zal erg beperkt zijn. Waarschijnlijk enkel voor de badkamer (zodat in de zomder de badkamer niet passief gekoeld wordt), en de 2 kinderkamers (aangezien deze overdag toch warmer mogen zijn dan snachts).
- Sensoren: maar hier zie ik helemaal het bos door de bomen niet meer. Wat kan ik zo allemaal steken? Waar moet ik allemaal al wachtleidingen voorzien?
- Sensoren deel2: Raamcontacten. Ik heb hier en daar op het net fotos gezien van magneet-contacten in de raamprofielen. Wat is hier zoal het nut van bij domotica? Ik weet dat hier de CV mee zou kunnen aangestuurd worden, maar in mijn geval van vloerverwarming met ene warmtepomp, is deze specifieke toepassing niet echt nuttig denk ik?

Verder zijn er een aantal zaken waarvan ik niet echt weet of dit te koppelen is met domotica?
- inbraak-alarm
- rook-detectoren (aangezien ze nu toch verplicht zijn)
- CCTV en/of videofoon aan de deurbel
- multiroom multimedia (het LinuxMCE systeem lijkt mij wel mooi, maar ik vraag mij af of dit wel ver genoeg op punt staat)
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Om op je vraag terug te komen of je beter relais of teleruptoren neemt, als je dan toch voor zoiets gaat, is het een feit dat relais makkelijker zijn om via domotica aan te sturen, maar teleruptoren verbruiken dan weer enkel wanneer ze getriggerd worden, en zijn inderdaad toch via gewone drukknoppen te bedienen.

De keuze voor 1 of meerdere kasten is vaak een kwestie van de lengte van de kabels kunnen in te korten, en dus ook de prijs en snelheid van afwerken.

Wat die energie zaken betreft kan ik het echt niet zeggen, ik vermoed idd dat de systemen die erbij horen beter zijn. Deze zijn vaak zo specifiek, dat het moeilijk te evenaren is door third-party systemen.

Ik denk dat je met die 230V spotjes makkelijker naar led kan gaan, dan met de modellen die met 12V spotjes werken. Ik weet niet in hoeverre de elektronica in zo'n led-spotjes mee is om via een normale laagspanningsdimmer aangestuurd te kunnen worden. Vaak zal je dan nog een PWM dimmer nodig hebben ook. Als hier iemand een duidelijke uitleg kan geven, graag !

Wat je allemaal wil aansturen, ik denk dat alles hier op het forum al aan bod gekomen is, snuister er eens doorheen. Wat die stopcontacten betreft, trek overal een 5G ipv 3G, dit is ook in een topic aan bod gekomen op het forum. Zoek het even op, zo kan je later nog bepalen welke je wil schakelen, tenzij je allemaal verschillende apart wil schakelen, dan trek je beter elk stopcontact tot aan de kast.

Ook qua sensoren is er al heel wat aan bod gekomen, dit is moeilijk te zeggen, maar er bestaat vrijwel voor alles wel een sensor. Denk zelf even na, en je zal de meest gebruikelijke wel hebben.

Ook wat die raamcontacten betreft, kan ik zelf moeilijk zeggen wat de impakt nog is bij een lage-energie-woning

Inbraakalarm is te koppelen, zorg wel dat je op je alarm systeem potentiaalvrije contacten hebt.

De rookdetectoren koppel je op je alarm, niet op je domotica

CCTV zou ik via TCP/IP doen, kan je er alle kanten mee uit.

Als je over multiroom spreekt, zou ik voor SONOS gaan, maar dat is natuurlijk enkel voor audio. Een multiroom videosyteem dat met alles te koppelen valt moet ik nog zien. Maar ik kan natuurlijk niet meepraten over de hele dure systemen die het ongetwijfeld wel zullen kunnen, daarom als er systemen zijn, laat het maar horen !

Mvg,

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
koenbelgium
DomoFan
Posts: 24
Joined: Thu Jun 01, 2006 9:18 pm
Location: Merelbeke - België

Post by koenbelgium »

Hierbij enkele tips uit mijn ervaring:
1) Er bestaan ook relais (bipolair) die enkel stroom verbruiken bij omschakelen. Alleen aansturen is dan iets complexer dan teleruptoren. Als je later wil overschakelen naar een domotica systeem is dit volgens mij de beste keuze.
2) Als je aan bekabeling wil besparen kan je meerdere verdeelkasten installeren. Persoonlijk heb ik per verdiep een kast met alle voorzieningen (zekeringen, differentiëlen, domotica modules). Als je alles wil aansturen via domotica dan heb je snel veel modules en vooral veel kabels waardoor de hoeveelheid aan kabels op een plaatst misschien niet meer realistisch is. Indien je ieder rolluik, verlichtingspunt, stopcontact, radiator, gordijn, enz. wil aansturen dan spreken we over enorm veel bekabeling.
3) Zelf heb ik weinig ervaring met wat je beschrijft maar in mijn woning regel ik de temperatuur per kamer individueel waardoor je veel minder stookkosten hebt en kan die eveneens per sms aan of afzetten indien ik langer moet werken of onverwacht vroeger naar huis ga dan de ingestelde tijdstippen.
4) Indien je voor meerdere verdeelkasten zou gaan raad ik aan om iedere spot te bekabelen tot in de kast. Hierdoor zullen de draden niet te lang zijn. Dan kan je een groepstransfo installeren wat energie-efficiënte is dan individuele transfo’s. Als je dan later overschakelt naar LED verlichten hoef je enkel in de kast de transfo te vervangen door led sturing.
5)
- verlichting: relais vervangen door dimmer en zaak is opgelost, mits sturing aan te passen
- screens: Meestal gaat het hier om buismotoren waar je 4 draden voor nodig hebt (N, 2xL voor motor naar links of rechts te laten draaien en aarding). In de kast heb je dan twee relais nodig om de juiste sturing te doen (ergens op dit forum staat een schema om de motor op een juiste en beveiligde manier aan te sturen)
- gordijnen: de aansturing is afhankelijk van het merk. Ik heb er van het merk Goels (niet goedkoop) en kan ze bedienen via IR, X10, RF en puls sturing. Zelf heb ik enkel de IR en puls sturing. Hiervoor moet je 220V voorzien en 3 draden voor pulssturing.
- kleppen: Bij mijn zijn het radiatoren dus pomp en kleppen worden gestuurd bij de chauffage zelf en thermosstatische kranen zijn eveneens vervangen door motoren.
- sensoren: als je individuele temperatuursturing wil heb je op zijn minst in iedere kamer een temperatuursensor nodig. Als je uw screens automatisch wil sturen heb je een lichtsensor nodig. Handig is eveneens een bewegingssensor in de nachthal zodat je niet moet zoeken naar de schakelaar.
- over de reglementering rond alarmen ben ik niet zo op de hoogte maar ik weet wel dat je niet zomaar alle sensoren mag/kan koppelen aan uw alarminstallatie en domotica.
- ik heb een aantal rookdetectors aan elkaar gekoppeld zijn (van Niko) en doorverbonden aan mijn domotica. Indien alarm afgaat stuur ik een sms uit en indien nacht gaan automatisch een aantal lampen aan.
- voor Multiroom kan je beter goede luidspreker draden in aparte buizen trekken van een centrale plaats naar iedere kamer. Hierdoor heb je alle vrijheid om later een systeem te kiezen. Indien je IR bediening wil moet je er wel voor zorgen dat in al kamers eveneens een IR oog hebt die eveneens naar de centrale plaats gaat of naar uw domotica systeem en van daar naar uw centrale
pipodc
DomoExpert
Posts: 55
Joined: Mon Aug 07, 2006 5:20 pm
Location: Antwerpen - België

Post by pipodc »

1) verdeelkasten : hoe meer ruimte, hoe beter. je zal zien dat je meer nodig hebt, zeker als je eea wil toevoegen later
2) LEDs, idd, voorzie beter nu al de omschakeling naar 12V. bij mij zijn alle lichtpunten ook met 2,5mm2 bedraad, kwestie van iets verder te kunnen gaan met 12V later. Een alternatief is veel ruimte te voorzien in een vals plafond of zo, en een extra stuurdraad te steken
3)sensoren : die dingen kunnen je een bom duiten kosten. Bij mij is alles 1wire, DS2450 heeft 4 AD converters bvb. hobby-boards.com en ibuttonlink.com hebben wel wat. met een kleine serial adapter of een HA7net link je alles makkelijk naar een domotica server.
4) teleruptoren/relais : bekijk ook eens solid-state-relay-boards zoals grayhill 70GRCQ24-HS (digikey.com). heel makkelijk om te sturen met 5vdc, kan zowel DC als AC relays sturen
5) raamcontacten heb ik bij het bestellen vd ramen in laten bouwen, is nog zo simpel en mooi. Aansluiten aan domotica server die dat kan gebruiken voor security en voor efficientie (bvb chauffage af als raam open staat)
6) evtl te voorzien voor later : gevel/tuinverlichting, stopcontacten buiten, stroom naar terras/tuinkot, meters voor energieverbruik; kijk eens op bwired.nl
7)drukknoppen : ik vind Niko 122-60100 wel leuk, 6 knopjes met led-feedback en made-in-belgium.
8) laat eens weten wat voor hardware jullie aan het brouwen zijn, ik maak zelf ook verschillende IO boards die de prijs van een systeem serieus drukken
9) Linuxmce ziet er cool uit, ik heb destijds ook naar plutohome gekeken maar vond dat toen nog wat te weinig flexibel. Voorlopig draait by alles op een klein solid state ubuntu serverke...
Success ermee
DJefke
DomoMember
Posts: 9
Joined: Fri Jan 28, 2011 3:24 pm
Contact:

Re:

Post by DJefke »

Sorry voor het late reageren, maar ik heb het nogal druk gehad. Een huis laten bouwen is toch wat tijdrovender dan gedacht :P In ieder geval alvast bedankt voor alle antwoorden :)
on4cet wrote:Om op je vraag terug te komen of je beter relais of teleruptoren neemt, als je dan toch voor zoiets gaat, is het een feit dat relais makkelijker zijn om via domotica aan te sturen, maar teleruptoren verbruiken dan weer enkel wanneer ze getriggerd worden, en zijn inderdaad toch via gewone drukknoppen te bedienen.
Waarom is het moeilijker om teleruptoren aan te sturen? Een puls geven ipv stuurspanning blijven geven lijkt me beiden even makkelijk? Er moet bij de teleruptor dan natuurlijk wel een terugkoppeling voorzien zijn. Of zit dat er niet op? (dat zal wel een extreem domme vraag zijn, maar ik heb dus nog nooit een teleruptor in mijn handen gehad)
De keuze voor 1 of meerdere kasten is vaak een kwestie van de lengte van de kabels kunnen in te korten, en dus ook de prijs en snelheid van afwerken.
Ik heb op het verdiep enkel 3 slaapkamers, een toilet, een badkamer en een nachthal. Daarboven heb ik wel nog een zolder, maar die gaat gebruikt worden als hobbyzolder. Ik vermoed dat ik dus niet extreem veel kabel ga kunnen inkorten door een kast op de zolder te plaatsen. Vooral aangezien de meest logische plek hiervoor toevallig net naast de koker is die boven de meterkast van het gelijkvloers hangt.
Maar ik ga dit zeker eens bekijekn of die 2e kast nuttig kan zijn daar (op het verdiep zelf heb ik daar geen plaats voor).
Wat die energie zaken betreft kan ik het echt niet zeggen, ik vermoed idd dat de systemen die erbij horen beter zijn. Deze zijn vaak zo specifiek, dat het moeilijk te evenaren is door third-party systemen.
Ik had hetzelfde vermoeden. Zal misschien een verkoopspraatje geweest zijn van een domotica-verkoper ofzo ;)
Ik denk dat je met die 230V spotjes makkelijker naar led kan gaan, dan met de modellen die met 12V spotjes werken. Ik weet niet in hoeverre de elektronica in zo'n led-spotjes mee is om via een normale laagspanningsdimmer aangestuurd te kunnen worden. Vaak zal je dan nog een PWM dimmer nodig hebben ook. Als hier iemand een duidelijke uitleg kan geven, graag !
Mijn idee van met laagspanning vanuit de kast naar de spotjes te gaan, is net om later makkelijker naar dimbare LED te kunnen gaan. Ik dacht idd om dan via PWM te dimmen op laagspanning.
Wat je allemaal wil aansturen, ik denk dat alles hier op het forum al aan bod gekomen is, snuister er eens doorheen. Wat die stopcontacten betreft, trek overal een 5G ipv 3G, dit is ook in een topic aan bod gekomen op het forum. Zoek het even op, zo kan je later nog bepalen welke je wil schakelen, tenzij je allemaal verschillende apart wil schakelen, dan trek je beter elk stopcontact tot aan de kast.
Ja, ik heb idd nog veel leeswerk op het forum :P
Bedankt voor die tip met 5G. Ga ik zeker eens bekijken.
Allemaal apart bekabelen gaat niet gebeuren, want met de hoeveelheid stopcontacten die mijn vriendin wilt (beter 20 teveel dan ooit eentje te weinig), ben ik tegen mijn pensioen nog aant slijpen :P
Ook qua sensoren is er al heel wat aan bod gekomen, dit is moeilijk te zeggen, maar er bestaat vrijwel voor alles wel een sensor. Denk zelf even na, en je zal de meest gebruikelijke wel hebben.
Ja, voor alles wat er te meten is, is er wel een sensor. Momenteel lijkt het mij enkel nuttig om overal een temp sensor te hebben (leuk om te loggen, want functioneel is het niet echt), licht-sensoren voor de screens.
Ik zal eens goed moeten nadenken waar ik plaatsen voorzie waar later nog dingen kunnen toegevoegd worden.
Inbraakalarm is te koppelen, zorg wel dat je op je alarm systeem potentiaalvrije contacten hebt.
Waarom moeten die precies potentiaalvrij zijn?
Als je over multiroom spreekt, zou ik voor SONOS gaan, maar dat is natuurlijk enkel voor audio. Een multiroom videosyteem dat met alles te koppelen valt moet ik nog zien. Maar ik kan natuurlijk niet meepraten over de hele dure systemen die het ongetwijfeld wel zullen kunnen, daarom als er systemen zijn, laat het maar horen !
Wat zijn de voordelen van SONOS?
Ik heb momenteel enkel nog maar een (kort) verkoopspraatje gehoord van de mensen van Nuvo op batibouw. Het zag er wel allemaal leuk uit, maar ik vrees voor het prijskaartje van dat systeem :oops:
Wat mij misschien een budget-vriendelijke oplossing lijkt is om een wat duurdere hifi-versterker te gebruiken met veel toeters en bellen. Blijkbaar hebben die tegenwoordig ook al wel naast de gewone 5.1 nog 1 of 2 extra zones (al dan niet versterkt), rs232, en zelfs netwerk.
Wat multiroom video betreft, ben ik wel onder de indruk van de features van het LinuxMCE systeem (link hier op het forum gevonden trouwens). Dit heeft per kamer eigenlijk enkel maar netwerk nodig. Maar of ik zoiets al dan niet wil, zijn zorgen voor later ;)
DJefke
DomoMember
Posts: 9
Joined: Fri Jan 28, 2011 3:24 pm
Contact:

Re:

Post by DJefke »

koenbelgium wrote:Hierbij enkele tips uit mijn ervaring:
1) Er bestaan ook relais (bipolair) die enkel stroom verbruiken bij omschakelen. Alleen aansturen is dan iets complexer dan teleruptoren. Als je later wil overschakelen naar een domotica systeem is dit volgens mij de beste keuze.
Zijn die bipolaire relais ook verkrijgbaar als goedgekeurde modules voor in de meterkast? Wat is het voordeel tov teleruptoren? (buiten het feit dat ze waarschijnlijk goedkoper zijn?)
3) Zelf heb ik weinig ervaring met wat je beschrijft maar in mijn woning regel ik de temperatuur per kamer individueel waardoor je veel minder stookkosten hebt en kan die eveneens per sms aan of afzetten indien ik langer moet werken of onverwacht vroeger naar huis ga dan de ingestelde tijdstippen.
Wel, ik zit zelf met vloerverwarming. Dit impliceert dat ik niet zomaar a la minute de temperatuur kan bijstellen. In feite blijft dit altijd aanstaan. Maar dat zou door de isolatie geen probleem mogen zijn.
4) Indien je voor meerdere verdeelkasten zou gaan raad ik aan om iedere spot te bekabelen tot in de kast. Hierdoor zullen de draden niet te lang zijn. Dan kan je een groepstransfo installeren wat energie-efficiënte is dan individuele transfo’s. Als je dan later overschakelt naar LED verlichten hoef je enkel in de kast de transfo te vervangen door led sturing.
Wel, het probleem van die lange draden situeert zich eigenlijk vooral van de zithoek naar de meterkast in de garage. Inclusief de verticale buizen hier en daar, kom ik dan toch al snel aan 20m daar. Misschien dat ik door dikkere draadsectie de spanningsval kan verminderen?
DJefke
DomoMember
Posts: 9
Joined: Fri Jan 28, 2011 3:24 pm
Contact:

Re:

Post by DJefke »

pipodc wrote:2) LEDs, idd, voorzie beter nu al de omschakeling naar 12V. bij mij zijn alle lichtpunten ook met 2,5mm2 bedraad, kwestie van iets verder te kunnen gaan met 12V later. Een alternatief is veel ruimte te voorzien in een vals plafond of zo, en een extra stuurdraad te steken
Een vals plafond gaan we niet steken. Is zelfs niet eens mogelijk aangezien de architect onze ramen tot 5cm onder het plafond laat komen.
3)sensoren : die dingen kunnen je een bom duiten kosten. Bij mij is alles 1wire, DS2450 heeft 4 AD converters bvb. hobby-boards.com en ibuttonlink.com hebben wel wat. met een kleine serial adapter of een HA7net link je alles makkelijk naar een domotica server.
Is heel jouw domotica-systeem zelfbouw? Of combineer je zelfbouw met een bestaand systeem?
5) raamcontacten heb ik bij het bestellen vd ramen in laten bouwen, is nog zo simpel en mooi. Aansluiten aan domotica server die dat kan gebruiken voor security en voor efficientie (bvb chauffage af als raam open staat)
Voor security lijkt mij dat idd wel handig. Maar dan stel ik mij de vraag of een dief niet gewoon snel een raam inslaat? Zeker met de ramen-kaders die beter en beter beveiligd zijn.
8) laat eens weten wat voor hardware jullie aan het brouwen zijn, ik maak zelf ook verschillende IO boards die de prijs van een systeem serieus drukken
Ik moet eerlijk gezegd nog volledig mee beginnen :oops: Maar ik zal er niet alleen voor staan. 2 kenissen van mij zijn er al een tijdje mee bezig, en het is de bedoeling hiervan gebruik te maken en er op verder te bouwen.
Als centrale wordt er gebruik gemaakt van een mini-pc met Linux (maar ik zou dit al willen vervangen door een embedded systeempje), en daarop een zelfbouw I2C interface. De persoon die er mee gestart is, heeft hiervoor een input- en een output-module ontwikkeld. 16 kanalen per module. Zo een module past mooi in een behuizing die op een rail in de zekeringskast kan geklikt worden. Voor drukknoppen wordt er dus momenteel geen bus gebruikt. De temperatuur-sensoren gaan wel via een bus (maar ben niet zeker of dat hij dit via I2C doet).
9) Linuxmce ziet er cool uit, ik heb destijds ook naar plutohome gekeken maar vond dat toen nog wat te weinig flexibel. Voorlopig draait by alles op een klein solid state ubuntu serverke...
Success ermee
Op het feature-filmpje ziet LinuxMCE er gigantisch goed uit. Ik vrees echter dat het in de praktijk niet zo super draait, net omdat ze alles in 1 keer willen doen (Multiroom-MCE, voip, alarm, domotica, ...). Maar ik ga het toch eens bekijken voor het MCE stuk. Maar dat is dus niet voor direct :)
Post Reply