Nieuw project

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
brononi
DomoMember
Posts: 4
Joined: Tue Dec 21, 2010 12:56 pm

Nieuw project

Post by brononi »

Hey,

In februari ga ik mijn woonst volledig upgraden qua electriciteit. En als IT-consultent vind ik dat ik voor domotica moet gaan. :wink:

Mijn idee was om linuxMCE te gebruiken qua 'hersens'. Dit omdat dit ineens geintegreerd is met IP-telefonie, IP-camera's... Dus zou voor iets qua X10 willen gaan.

Nu ben ik hier mijn eendraadschema aan het tekenen, en begin toch te twijfelen. Want ik had graag zo goed als alle stopcontacten op relais gestoken. Doch vrees hier dat dit duur gaat uitkomen. Wat is jullie mening ervaring hiermee?

Tot zover:
- 13 relais voor verlichting te sturen
- 10 relais voor stopcontactgroepen


Qua hardware sta ik nog nergens, dus dit is nog volledig in onderzoek fase... Alle suggesties zijn welkom!
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Hey Brononi,

Voor wbt het sturen van al je stopcontacten. Ik heb hier in het begin ook aan gedacht, maar achteraf gezien vond ik dat zo een beetje gek om te doen. Kost niet alleen veel qua relais, maar dan ben je niet heel veel kabel(zoals het bij domotica sowieso is), maar mega mega veel kabel aan het trekken ;-) Maw, ik vond de tijd die je erin steekt tov het gebruik ervan een beetje gek. Want voor hoeveel stopcontacten ga je dit uiteindelijk nodig hebben, mss 1% van al je stopcontacten, allé ik toch.

Ik heb alles zo gemaakt dat ik altijd aan mijn kabels kan om, als het nodig is, een stopcontact anders aan te sluiten en aan een relais te hangen bijvoorbeeld. Want uiteindelijk weet je achteraf pas welke stopcontacten je wil aansturen(door plaatsing van meubilair enz enz...).

De manier hoe ik dit gedaan heb is door het gebruik van kabelgoten in de kelder zodat alle kabels van stopcontacten en schakelaars van het gelijkvloers de goot in gaan.
Voor de stopcontacten boven en verlichting gelijkvloers heb ik boven overal plintgoten geinstalleerd (want anders zou je op het gelijkvloers kabelgoten moeten maken en das niet echt een zicht hé ;-) )

Ik moet eerlijk toegeven dat deze oplossing, als je het enkel maar zou gebruiken voor eventueel een stopcontact anders aan te sluiten, het nog duurder is.
Maar je hebt wel een volledige vrijheid naar uitbreiding en verandering en vervanging toe voor je volledige elektrische installatie, waarvan ik vele malen al heel dankbaar gebruik van heb gemaakt ;-)

Voor pics, uitleg en dergelijke van mijn project:
http://www.domotix-forum.be/phpBB2/viewtopic.php?t=451


groetjes
brononi
DomoMember
Posts: 4
Joined: Tue Dec 21, 2010 12:56 pm

Post by brononi »

Voornaamste idee is dat ik alles kan uitschakelen als ik de woonst verlaat, of ga slapen.
Daarom dacht ik van enkele stopcontacten op 'no-break' te stoppen (bv voor frigo, diepvries, aquarium...), en de rest in groepjes op relais.
In attachment een klein voorbeeldje van hoe ik het zie (is kladje, maar geeft reeds een idee...)



Ik zag in je projectbeschrijving dat je ook aan het spelen was om zaken te combineren (alarm-sensoren, electriciteit-sensoren...). Welk systeem gebruik je daar eventueel voor?

Ik ben serieus aan het nadenken over die linuxMCE server (thuisnetwerk, domotica, ip-camera's, ip-telefonie...). Ze beloven bv dat als er iemand aan de deurbel hangt, je tv (videofilmpje op server) automatisch pauzeert, het beeld van de ip-camera naar voren komt... Of dat je met ip-phones of pda je huis kan sturen... Dus klinkt allemaal prachtig.
Doch heb de server eventjes geinstalleerd (8u tegen ik hem draaien had), en ik krijg er nog niet echt kop of staart aan. Dus het ziet er me serieus moeilijk uit om geconfigureerd te krijgen...
Attachments
eendraadschema.pdf
Voorbeeldje van hoe ik het zie (voor het moment)
(222.04 KiB) Downloaded 524 times
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Hey Brononi,

Dat van per kring de stopcontacten uitschakelen kan idd interessant zijn.
Zeker als je bijv kinderen hebt die na een bepaald uur niet meer op hun pc mogen
werken of zo ;-) En hierdoor heb je nog niet zo extreem veel relais nodig en je
hebt dan ook niet meer kabel nodig. En ik moet zeggen, de alles uit functie
vindt ik ook één van de nuttigste van domotica, zeker als je 's morgens naar
je werk vertrekt en niet meer moet gaan checken, staat de verwarming nog aan
of zijn er nog lichten aan...

Klein detail, maar ik denk dat op je schema de symbolen voor de relais fout
zijn. Hoe het nu getekend is, stuur je zogezegt het relais aan terwijl je
eigenlijk het contact ervan gebruikt.

De alarm sensoren zijn eigenlijk gewoon maar standaard magnetische
raamcontacten. Deze komen op mijn ingangsblokjes van mijn luxom installatie

Ik heb eigenlijk vooral voor luxom gekozen omdat dit mij één van de
degelijkere merken lijkt + het protocol om de bus aan te sturen is tcp/ip en
is open(men geeft info hoe je alles kan aansturen/uitlezen), waarvan ik nu
al dankbaar gebruik van maak. Ik heb namelijk een afstandsbediening
geprogrammeerd voor mijn smartphone op android(voor wifi) en ben nu van plan
van ook nog hetzelfde te maken voor extern gebruik. Gaat wss via oracle/apex
zijn.

Voor wbt ip camera's lijken mij die axis camera's één van de betere te zijn.
(spijtig genoeg dan ook de duurdere).

Voor wat linux betreft, ik ben daar ook een hele tijd mee bezig geweest vroeger.
Maar qua domotica heb ik toch bewust gekozen voor een niet-pc domotica
systeem, er vanuitgaande dat met een pc veel meer kan misgaan dan met een
gewoon domotica systeem.
brononi
DomoMember
Posts: 4
Joined: Tue Dec 21, 2010 12:56 pm

Post by brononi »

Hetgeen ik zou willen is de mogelijk om zelf verder te gaan hiermee.
Dus als ik bv op mijn ip-telefoon #33 indruk, de lichten vooraan aangaan.

Maar daarvoor zal ik dus ergens een link moeten kunnen leggen tussen bv linuxmce en luxom.

Het kan zijn dat ik verkeerd ben, maar heb de indruk dat luxom prijzig is. Ik kom aan zo'n 3000 euro voor mijn componenten. Dit zijnde voor 25 relais schakelingen, 6 rolluiken, 2 x 5 button, en 1 bewegingsensor...
Ben ook nog maar beginnen kijken voor al deze zaken, dus kan zijn dat dit de grootorde is...
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Ik weet niet in hoeverre je met linuxmce tcp/ip kan aansturen, zoniet
moet dit wel lukken via één of andere omweg, want met de meeste
programmeertalen is dit wel te doen.

Luxom is idd niet goedkoop, maar domotica is in het algemeen verre
van goedkoop. En mijn principe is dat ik als het sowieso duur is, iets wil wat naar mijn goesting goed is, ook al is dit nog ietsje duurtje, want je bent sowieso toch veel geld aan het uitgeven welk merk je ook koopt.

Maar je moet domotica merken ook een beetje opdelen in categorien.

Ik splits het voor mijzelf meestal op in een 3 tal categorien.
budget, middenmode en professionelere klasse.

In de budget categorie zitten voor mij merken die geen gebruik maken van een bus
(vroeger Gardy...) en die echt op low budget installaties gericht zijn.
In de middenmode steek ik systemen die wel naar het professionele willen gaan,
maar toch gebreken hebben, Naar mijn inziens eerder \"user friendly\" domotica.
kga hier geen merken of gebreken noemen, want anders breekt er hier wss een hele
discutie los ;-)
En dan in de professionelere klasse zie ik dan merken zoals luxom, EIB/KNX...
Merken die ook veel grote referenties hebben in de professionele wereld en
maw niet enkel in huizen, en natuurlijk ook duurder zijn.

Heel belangrijk vindt ik ook waar je je domotica koopt. Kwestie dat daar zeker bekwame
mensen werken die je kunnen bijstaan, want welk merk je ook koopt, er zijn altijd vele
dingen die niet in de manuals staan, die je gewoon moet weten bij het aansluiten en waar
je moet op letten enz enz...
Post Reply