cjc schakelaars 'bedienen' via Iphone

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
frank356
DomoMember
Posts: 4
Joined: Thu Sep 16, 2010 7:51 pm

cjc schakelaars 'bedienen' via Iphone

Post by frank356 »

Beste Allen,

Ik ben een beetje een leek, dus vandaar deze misschien ietwat domme vraag:

In ons nieuwe huis wordt alle verlichting bediend via CJC 24V bande schakelaars met terugmeld led.

Is het mogelijk om een module toe te voegen aan de 'schakel' kast die het mogelijk maakt om het licht ook via de Iphone te bedienen?

Zo ja, wat raden jullie aan? Ik krijg op iedere etage een 'schakel' kast (3x). Heb ik dan 3 modules nodig of kan ik het ook regelen met 1 module?

Alvast bedankt,

Frank.
pipodc
DomoExpert
Posts: 55
Joined: Mon Aug 07, 2006 5:20 pm
Location: Antwerpen - België

Post by pipodc »

De iPhone heeft een browser, dus zou ik de oplossing zoeken in die richting. Voordeel is dan dat je makkelijk die oplossing ook kan gebruiken (of een afgeleide voor grotere schermen) met je laptop, PC, TV en alles wat op de net kan.

Er zijn tegenwoordig voor geen geld kleine servertjes http://en.wikipedia.org/wiki/SheevaPlug
waarmee je alle domotica en webapplicaties aan kan sturen.

Er zijn enorm veel mogelijkheden, maar even een simpel voorbeeld: je koopt een Sheevaplug, installeert een LAMP server en maakt een form aan op maat voor je iPhone.

Je klickt op de iPhone de knop garage en de php zend een signaal via het web naar een arduino (oftewel met een ethernet shield oftewel met een uartsbee aan de sheeva usb poort). De arduino schakelt een digitale poort aan (5V) die via een transistor een 24V signaal naar je lichtkast brengt, net alsof je op de knop zou drukken om het signaal te sluiten.

Sheeva = 99$, Arduino = 25$, ethernetshield = 25$ totaal 150$ plus een transistor, allee max 200 Euro incl shipping.

Je kan al deze zaken daarnaast dan ook nog voor veel meer gebruiken.

Success, Peter
frank356
DomoMember
Posts: 4
Joined: Thu Sep 16, 2010 7:51 pm

Post by frank356 »

Hoi Peter,

Dank je wel voor je antwoord.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik technisch niet voldoende onderlegt ben om dit allemaal te begrijpen.

Van de installateur begreep ik dat mijn meterkast wordt volgestopt met relais en dimmers van het merk Conson. Tevens vertelde hij mij dat de uitbreidingsmogelijkheden erg beperkt zijn. Sterker nog niet mogelijk.

Als ik meer mogelijkheden wilde hebben, dan zou ik moeten overstappen op een systeem van Creston. Vrijdag heb ik een afspraak bij hun op kantoor, maar ik vermoed dat het niet het door hun geopperde alternatief gaat worden (meerprijs van meer dan 50K!).

Ik begrijp sowieso niet helemaal waarom het verschil zo ontzettende groot is tussen de relais? Heb jij misschien enig idee welke relais er compatibel zijn met het CJC 24V systeem? Dit zijn toch gewoon relais die werken op 24V Of moet het weer iets heel speciaals zijn? De schakelaars hebben wel terugmeld leds.

De opstelling is nu dat er geen BUS in het huis komt maar gewoon een spinnenweb opstelling. Alle schakelaars gaan direct naar de meterkast. Vervolgens moet ik toch gewoon een relais kunnen toevoegen die kan reageren op meer dan 1 schakelaar?

Gr, frank.
pipodc
DomoExpert
Posts: 55
Joined: Mon Aug 07, 2006 5:20 pm
Location: Antwerpen - België

Post by pipodc »

Beste Frank, een van de voordelen van dit forum is dat vanuit verschillende hoeken respons krijgt. Ik zit in de hoek die liever iets zelf in elkaar steekt en probeert alle vet weg te snijden en een degelijk doch economisch systeem nastreeft. Ik ga dus niet iemand een installatie laten doen die ik niet zelf begrijp, beheren kan, en uitbreiden kan. Niet dat er iets mis is met een Creston of EIB/EIX installatie van enekele duizenden euros, maar het is niet mijn ding (lees : mijne portemonnee kan dat niet aan :).
Mijn vorige uitleg was bedoeld als startpunt. Als je het iets simpeler wilt dan kan ik je misschien wijzen op velleman.be, een fabrikant uit OostVlaanderen die zelf een systeeem (Velbus) ontwikkeld hebben, dat de hobbyist toegang geeft tot een modulair systeem. Drukknopjes met feedback zitten daartussen.
Wat de relais aangaat, een relais is een relais. Bekijk eens de specificaties, maar veel relais hebben wel wat speling als het over de stuurspanning gaat. Toch ook even solid-state relays bekijken, die hebben geen bewegende delen. Op ebay kan je koopjes doen, ik kocht ooit een 24 poort SSR board voor 100 euro of zo (incluis de SSRs zelf), dat ik kan aansturen met een arduino en wat shift registers. Dat zijn 24 relais gestuurd via ethernet voor 150 EUR all-in. Dat kan er wel nog net af !
Post Reply