Ontrafelen van leidingen bij bekabeling van huis

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
User avatar
GeertVc
DomoExpert
Posts: 59
Joined: Mon Jan 03, 2005 8:04 pm
Location: Torhout - België

Ontrafelen van leidingen bij bekabeling van huis

Post by GeertVc »

Hallo,

Weet iemand van jullie een handig systeem om na het leggen van alle bekabeling nog uit de wirwar van kabels te geraken?

Ik ga nu beginnen met de bekabeling maar weet zeker dat, waar de zekeringskasten gaan komen, daar een kluwen van kabels zal toekomen (zowel sterkstroom als zwakstroom).

Ik zoek een systeem (via nummering misschien?) om de kabels aan te duiden zoals ze op mijn schema's getekend zijn/zullen worden.

-- Geert
\" Minds are like parachutes, they only work when open \"
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Geert,


Ik dacht dit beschreven te hebben in één van mijn vorige postings, zelfs met een sjabloon en alles erbij ... kabels allemaal labelen, en aan de potjes opschrijven met een watervaste stift (op de binnenkant van de potjes bv. (tenzij je er zwarte hebt) schrijven welk label er aan de kast hangt voor die kabel !

Indien m'n vorige posting niet beantwoord aan je vragen, verduidelijk dan a.u.b. even !

Groeten,

Bart
User avatar
GeertVc
DomoExpert
Posts: 59
Joined: Mon Jan 03, 2005 8:04 pm
Location: Torhout - België

Re:

Post by GeertVc »

on4cet wrote:Geert,


Ik dacht dit beschreven te hebben in één van mijn vorige postings, zelfs met een sjabloon en alles erbij ... kabels allemaal labelen, en aan de potjes opschrijven met een watervaste stift (op de binnenkant van de potjes bv. (tenzij je er zwarte hebt) schrijven welk label er aan de kast hangt voor die kabel !

Indien m'n vorige posting niet beantwoord aan je vragen, verduidelijk dan a.u.b. even !

Groeten,

Bart
Vind ik niet terug, Bart. :-(

Kan je hier even de link plaatsen?

-- Geert
\" Minds are like parachutes, they only work when open \"
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

User avatar
GeertVc
DomoExpert
Posts: 59
Joined: Mon Jan 03, 2005 8:04 pm
Location: Torhout - België

Re:

Post by GeertVc »

on4cet wrote:http://www.domoticaforum.tfe.be/phpBB2/ ... t=labeling

Voila, graag gedaan !


Bart
Heb ik inderdaad ooit nog eens gezien op de site. Moest me schamen... :oops:

Hey, nog iets: hoe zijn de nummers van die trajecten tot stand gekomen (zie meetstaat)? Zit daar een relatie met etage.kamer.kring.... in?

-- Geert
\" Minds are like parachutes, they only work when open \"
Jurgen
DomoFan
Posts: 28
Joined: Sat Oct 25, 2003 6:33 pm
Location: Tielen - België
Contact:

Post by Jurgen »

Geert,

Als je veel kabels hebt, durft het toch wel eens gebeuren dat je er eentje hebt die maar één kant heeft. De kabel steekt uit de muur, en je zou begot niet weten waar het andere eind zich nu weer bevindt.

Een \"must have\" in dat geval is de TurboTech 180CB. De afbeelding hieronder heb ik uit hun catalogus gepikt:

Image

Het apparaat wordt aangeprijsd aan 177,80€. Met wat zoeken vind je die ook onder de 100€, wat goedkoper dan een ganse dag naar een kabel zoeken. Het vierkante doosje met de twee klemmen hang je aan een aarding en aan één ader van de kabel. Het doosje zet een alternerende fluittoon op de kabel. Met de leespen kan je de kabel vervolgens door het ganse huis volgen.

Ik heb het ding maar twee keer nodig gehad in m'n bouw, maar geloof me maar dat het gespendeerde geld toen goed gerendeerd heeft. Je vindt de volledige catalogus bij http://www.turbotronic.fr/ : http://www.turbotronic.fr/catalogue.pdf. Voor de verdeler in België zal je wat moeten zoeken op hun website. Ik heb de mijne van een groothandel, en die leveren niet aan particulieren.

Vriendelijke groeten.

.
Post Reply