Schakelschema rolluikmotoren correct?

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
fgh
DomoMember
Posts: 2
Joined: Thu Jul 01, 2010 7:33 am

Schakelschema rolluikmotoren correct?

Post by fgh »

Ik heb meerdere rolluiken (7 op gelijkvloers en 8 op verdiep). Drukknoppen sturen een PLC (Beckhoff) aan die op zijn beurt per rolluik een schakeling van 2 dubbelpolige relais aanstuurt. Deze relaisschakeling is bedoeld om ervoor te zorgen dat en nooit gelijktijdig spanning op de OMHOOG en OMLAAG kabel komt te staan, zelfs al zou de PLC verkeerd geprogrammeerd zijn (want de huidige programmatie voorkomt dit ook). Volgens mij voorkomen de relais ook een parallelschakeling van de meerdere motoren.

Alle rolluikmotoren zijn van het merk SOMFY. Echter die van gelijkvloers zijn via de ramenleverancier geleverd en van een ander type (weet niet welk) dan die op verdieping (Somfy Solus 2 6/12). Op gelijkvloers nog geen problemen ondervonden. Op verdieping echter wel. Vooral wanneer we een rolluik halverwege laten stoppen en 's avonds ze allemaal naar beneden laten gaan.

Het probleem dat zich stelt is dat er dan soms een rolluik niet naar beneden gaat (een andere trouwens dan die wat half stond), maar wel een brommend geluid produceert. Soms vertrek die dan toch na een aantal seconden. Soms is er geen beweging in te krijgen. Eén rolluik doet al niets meer behalve brommen.
Dit doet me vermoeden dat het een parallelschakeling probleem is. Nochtans lijkt het mij dat mijn schakeling met de relais dit voorkomt?

Zie bijgevoegd schema.

Image
BusVer
DomoMember
Posts: 14
Joined: Mon Apr 07, 2008 6:09 pm

Post by BusVer »

Heb het zelf op gelijkaardige manier uitgevoerd. Als je schakeling werkelijk zo is als op de tekening dan is het goed aangesloten.
Als het een probleem zou zijn met je schakeling zou het zich continu voordoen, ook op GLV en niet soms zoals ik begrijp uit je post...
Het probleem dat zich stelt is dat er dan soms een rolluik niet naar beneden gaat (een andere trouwens dan die wat half stond), maar wel een brommend geluid produceert. Soms vertrek die dan toch na een aantal seconden. Soms is er geen beweging in te krijgen. Eén rolluik doet al niets meer behalve brommen.
Ben je zeker dat er geen mechanisch probleem is; Bijvoorbeeld:
- dat het rolluik door de warmte uitzet...
- ...
koenbelgium
DomoFan
Posts: 24
Joined: Thu Jun 01, 2006 9:18 pm
Location: Merelbeke - België

Post by koenbelgium »

Op deze manier verlies je wel veel relais. Hierbij een alternatief waarbij je enkelpolige relais nodig hebt. Programeren is wel iets moeilijker omdat je bij event van een drukknop altijd twee relais moet bedienen.
Attachments
alternatief.jpg
alternatief.jpg (10.55 KiB) Viewed 12029 times
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Bij mij ook nog nooit problemen gehad met de motoren, zijn ook van Somfy (solus).

Ik heb wel de zogenaamde blusdiodes over m'n relais gezet (dc), dit ter voorkoming van plakken door reststroom

Mvg,

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
fgh
DomoMember
Posts: 2
Joined: Thu Jul 01, 2010 7:33 am

Post by fgh »

Allemaal al bedankt voor de reacties.

@on4cet: 'k Heb geen blusdiodes.

@koenbelgium: Bedankt voor het eenvoudiger schema met enkelpolige relais. Ziet er inderdaad ook even veilig uit. Had me wel wat kastruilmte bespaard indien ik er toen wat langer over had nagedacht... Zal handig zijn voor anderen die nog moeten beginnen. Heb nergens zo'n schema gevonden op internet.

@BusVer: Ik betwijfel een mechanisch probleem van vastzitten of zo. Alhoewel ik dit moeilijk kan uitsluiten zonder de kast open te maken. Ik heb zelf al eens geduwd aan de rolluik als ik hem omhoog wil krijgen en in de geleiders lijkt alles vlot te bewegen. Kan natuurlijk in de kast vastzitten.

Ik ga de kast deze of volgende week openmaken om daar eens te kijken wat het zou kunnen zijn. Pff... de hele kit rondom lossnijden en nadien opnieuw verven...

En anders de leverancier maar eens contacteren. Er is 5 jaar garantie op (tenzij bij parallelschakelen, maar dat is het dus niet) en zit in laatste 1,5 jaar.
Post Reply