Lichtschakelaars functioneren niet meer

Nikobus specifiek forum / Fore spécifique Nikobus

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
reneemettrie
DomoMember
Posts: 4
Joined: Fri Feb 26, 2010 12:47 pm

Lichtschakelaars functioneren niet meer

Post by reneemettrie »

Ik weet niet of ik op het juiste forum onderdeel zit, had dit al geplaatst bij \"beginners\"

Ik heb een woning van 3 jaar oud waarin voor de verlichting domotica schakelaars werden geïnstalleerd (platte). In de domotica kast staat \"Easyware\" en \"Niko\"
Door talrijke gebreken aan de woning loopt er al 3 jaar een proces, de woning is zelfs niet opgeleverd, bij de betreffende sleutel-op-de-deur firma kan ik dus niet terecht.

Eén van de schakelaars deed het al van meet af aan niet meer.
Met de anderen ging het van kwaad tot erger. Sommige functionneren af en toe, andere helemaal niet meer...
Ik doe allerlei op de tast en moet douchen met een looplamp en zonder afvoer van de waterdamp.
Nu zeggen sommigen dat je in die schakelaars de batterij kunt vervangen, anderen zeggen dat het probleem niet zo snel op te lossen is.
Ik ben een absolute leek. Kan ik met behulp van een schroevendraaier die schakelaars uit de muur lichten en batterijen vervangen?
Of roep ik de hulp van een vakman in?
Idee wat het kostenplaatje van een interventie zou zijn? De gerechts\"expert\" die de gebreken van de woning moest vaststellen heeft deze problematiek zelfs niet in zijn rapport vermeld...
Lasererik
DomoMember
Posts: 5
Joined: Fri Jan 22, 2010 8:27 pm
Location: Schelle

Post by Lasererik »

Het verschil tussen en domoticaschakelaar of een draadloze schakelaar van Niko is langs de buitenkant niet te zien. Als het een draadloze schakelaar betreft die via de rf interface de nikobus schakelt kun je inderdaad het batterijtje eruit halen en vervangen . Betreft het de nikobus schakelaars ( deze kun je herkennen als ze aangesloten zijn op een buskabel ) zal het testen worden of de schakelaar al dan niet defect is. 8)
koenverdickt
DomoMember
Posts: 1
Joined: Wed Apr 07, 2010 6:21 pm
Location: Kemzeke
Contact:

Post by koenverdickt »

Misschien dat deze link je verder kan helpen:

http://www.niko.be/NIKO/Documents/PM410-0000X.pdf
reneemettrie
DomoMember
Posts: 4
Joined: Fri Feb 26, 2010 12:47 pm

Post by reneemettrie »

Het laatste bericht met die pdf had ik niet gezien, bedankt ervoor.

Maar eigenlijk is het probleem verre van opgelost.

Destijds heb ik bij 2 schakelaars de batterij vervangen en ze deden het nog niet correct.

En andere schalelaars geven altijd maar meer problemen: soms moet ik er tot 15 keer op duwen voor het licht aangaat.

Bij één van die schakelaars heb ik zojuist het batterijtje vervangen (Panasonic CR2430 lithium 3 V)

Als ik de plastiek plaatjes erboven terugplaats functionneert het nog niet, dus die heb ik er afgehaald om te testen en een foto te nemen:

http://i267.photobucket.com/albums/ii28 ... 020760.jpg
De afbeelding is niet erg duidelijk, sorry.

Ik veronderstel dat het contact gemaakt wordt door die kleine topjes op blauwe achtergrond??? Als ik daar daar op duw met een plastiek staafje gebeurt er weer niets.
Achter het batterijtje zit een soort aluminiumfolie, is dat normaal?

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Eén en ander is uiteraard enorm enerverend.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik ken van die niko spullen weinig tot niets, maar ik zou proberen van één en ander eens geisoleerd uit te testen. Dit wil zeggen, bouw zo 1 schakelaar uit, en hang hem aan een aparte controller (bouw die desnoods even uit je kast (als de rest toch niet naar behoren werkt, kan dat wel even)).

Op die manier kan je ook uitsluiten dat er eventuele andere storingen oorzaak zijn van het niet functioneren. Werkt 1 schakelaar wel, zou ik ze eventueel allemaal eens apart proberen, wie weet komt de 'bad guy' er dan wel uit.

Mvg,

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
reneemettrie
DomoMember
Posts: 4
Joined: Fri Feb 26, 2010 12:47 pm

Re:

Post by reneemettrie »

on4cet wrote:Ik ken van die niko spullen weinig tot niets, maar ik zou proberen van één en ander eens geisoleerd uit te testen. Dit wil zeggen, bouw zo 1 schakelaar uit, en hang hem aan een aparte controller (bouw die desnoods even uit je kast (als de rest toch niet naar behoren werkt, kan dat wel even)).

Op die manier kan je ook uitsluiten dat er eventuele andere storingen oorzaak zijn van het niet functioneren. Werkt 1 schakelaar wel, zou ik ze eventueel allemaal eens apart proberen, wie weet komt de 'bad guy' er dan wel uit.

Mvg,

bart
Bedankt, maar hoe je dat allemaal in de praktijk moet doen weet ik niet, ken hier niets van... Zal maar eens aan ielmand vragen om te komen kijken.
Post Reply