rolluikbesturing

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
User avatar
ON4TUX
DomoFan
Posts: 42
Joined: Fri Aug 15, 2008 5:07 pm
Location: Westerlo - Belgium

rolluikbesturing

Post by ON4TUX »

Ik ga mijn 16 220V rolluiken aansturen via Arduino en heb hiervoor al menig fora afgeschuimd. Ik zou per rolluik met een solid state relay willen werken die de fase in de nuldoorgang kan schakelen. Deze fase komt dan toe op een gewone relay met wisselcontact: bekrachtigd gaat de rolluik naar boven, in rust gaat de rolluik naar beneden. De SSR werkt dan als een soort enabler voor de gewone relay.

Ik ben hiervoor op zoek naar SSR's en relays voor DIN montage, liefst waarbij je een eventueel kapotte relay makkelijk uit de houder kan pakken en vervangen door een nieuw exemplaar. Liefst aangestuurd op 5V DC, eventueel 24V DC en telkens 220V 1.5A kunnen schakelen.
Volg onze avonturen op http://wijbouwen.tiri.be
koenbelgium
DomoFan
Posts: 24
Joined: Thu Jun 01, 2006 9:18 pm
Location: Merelbeke - België

Re: rolluikbesturing

Post by koenbelgium »

Ikzelf zou het niet zo ingewikkeld maken. Mijn rolluiken worden ook via domotica gestuurd dmv gewone relais.
Hierbij hou ik geen rekening met nuldoorgangen en heb nog nooit problemen gehad.
Bij iedere rolluik zijn er twee relais (met NC en NO 220V) waarbij de ene de up/down bepaald en de andere aan/uit.
User avatar
ON4TUX
DomoFan
Posts: 42
Joined: Fri Aug 15, 2008 5:07 pm
Location: Westerlo - Belgium

Post by ON4TUX »

ik was me inderdaad aan het bedenken dat ik de SSR wel inschakel op de nuldoorgang, maar de achterliggende relay niet. En nee, ik heb geen zin om hierrond te programmeren.

Welk type van relay gebruik je?
Volg onze avonturen op http://wijbouwen.tiri.be
koenbelgium
DomoFan
Posts: 24
Joined: Thu Jun 01, 2006 9:18 pm
Location: Merelbeke - België

Re:

Post by koenbelgium »

De relais (Bistable) zijn geleverd door mijn domotica leverancier maar het volgende staat erop:
SK KACO
K-RP4173 of K-RP4159
RP12001L1V
Na wat zoekwerk is de fabrikant overgenomen door hengstler. Meer info over de relais op http://www.hengstler.com/gfx/file/shop/ ... -RP_en.pdf
wimav
DomoFan
Posts: 20
Joined: Fri May 08, 2009 8:46 am
Contact:

Post by wimav »

Gebruik gewoon twee standaard relais van ergens 10A (rolluik verbruikt meestal maar max 1,5A). Neem dan relais met 2 contacten zodat je ze ook nog eens hardware-matig kan vergrendelen.
Ikzelf gebruik altijd forceerbare relais met 2 change over contacten. Deze kosten een 7€ excl btw per stuk.
Webbased domotica via beckhoff-controllers: www.dna-software.be
User avatar
ON4TUX
DomoFan
Posts: 42
Joined: Fri Aug 15, 2008 5:07 pm
Location: Westerlo - Belgium

Post by ON4TUX »

hoe snel kan je een rolluik 'ompolen'? Ik ga effectief gebruik maken van een enable relais en up/down relais... moet ik de eerste tijdelijk afschakelen als ik via de tweede van richting verander? Of kan het live? Ik vermoed namelijk dat er een tegen EMK onstaat die de levensduur van het tweede relais vermindert?
Volg onze avonturen op http://wijbouwen.tiri.be
koenbelgium
DomoFan
Posts: 24
Joined: Thu Jun 01, 2006 9:18 pm
Location: Merelbeke - België

Post by koenbelgium »

Ik gebruik de opstelling reeds een 10 tal jaar en heb nog geen problemen ondervonden. Het is wel zo dat ik altijd eerst de enable relais afleg voor ik de up/down relais verzet. Concreet doe ik het volgende:
1) afleggen enable relais
2) juist zetten up/down relais
3) aanleggen enable relais
tussen de verschillende stappen is er maar een paar miliseconden. Als ik naar de relais kijk of luister hoor ik die ook sequentieel schakelen.
User avatar
ON4TUX
DomoFan
Posts: 42
Joined: Fri Aug 15, 2008 5:07 pm
Location: Westerlo - Belgium

Post by ON4TUX »

tsja, ik zal het dus moeten uitproberen :) Ik heb reeds een Arduino geprogrammeerd maar zal dus nog een vertragingsluske inbouwen.
Volg onze avonturen op http://wijbouwen.tiri.be
wimav
DomoFan
Posts: 20
Joined: Fri May 08, 2009 8:46 am
Contact:

Post by wimav »

ikzelf gebruik altijd 1 relais voor omhoog en 1 relais voor omlaag welke elkaar hardware-matige vergrendelen. Voor direct omschakelen tussen omhoog en omlaag gebruik ik een vertraging van 1 of 2 seconden.
heb het nooit geprobeerd zonder de vertraging maar vind het normaal dat je hier toch een vertraging voor programmeert. De vertraging zal in praktijk maar enkel optreden indien je onmiddellijk omschakelt tussen omhoog en omlaag en is zelfs dan niet storend.
Webbased domotica via beckhoff-controllers: www.dna-software.be
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Hebben jullie rekening gehouden met eventueel blokkeren van een rolluik (vast vriezen, knellen door warmte) ? Vooral dat laatste durft wel eens te gebeuren met een rolluik op de zuidkant. Voorlopig geen probleem, want rolluiken worden enkel vanuit de kamer gestuurd, en er kan dus direct ingegrepen worden.

Maar bij een centrale besturing vanuit andere kamers (of verdieping) heb je die visuele feedback natuurlijk niet.

Ik heb al gezien dat er rolluiken met blokkeerbeveiliging bestaan, maar die van mij hebben ze alvast niet :?

Iemand een idee hoe je dit kan opvangen (een slimme manier om dit via een sensor op te vangen) ?
pipodc
DomoExpert
Posts: 55
Joined: Mon Aug 07, 2006 5:20 pm
Location: Antwerpen - België

Post by pipodc »

Ik heb een pcb getekend en laten maken (is onderweg uit China) om met een arduino (iets anders zal ook wel werken) via 3 draadjes (+5V+GND=5) 4x3 = 12 stuks 74hc595 shift registers te sturen, waarvan de uitgang op 4 IDC pluggen (50 pins) aangesloten zijn. Op die 4 IDC aansluitingen komen 4 platte kabelts, die elks naar een 24 poorts industry standard Solid State Relay rack gaan. Dus 96 Relays, digitale output (AC, AC zero crossing of DC, al naargelang de SSR), allemaal op 5V. Op eBay kan je zo'n boden met SSRs voor weinig geld kopen vb item 290452702095, 75$ met SSRs (mmm, misschien zal ik nog eens een koopje doen), en dit is industrial materiaal, dus best wel stevig. Totale kost naast de centrale PC : arduino, pcb, componenten, 4 racks met SSRs = 22$+4$+15$+4x100$= 500$ voor 96 poorten (en das ruim geschat). Ik heb 10 pcbs moeten laten maken, dus als je interesse hebt om er een paar over te nemen laat maar weten (aan kost = 4$ het stuk via seeedstudio). Ik heb iets soortgelijks voor digital in (drukknoppen en alarmschakelaars). Success met je arduino, wat doe je daar nog mee ?
pipodc
DomoExpert
Posts: 55
Joined: Mon Aug 07, 2006 5:20 pm
Location: Antwerpen - België

Post by pipodc »

bovenvernoemd pcb-tje is aangekomen en works like a charm.
Post Reply