NIKO dag-/nachtschakelaar 350-15010 (sensor parallel...)

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
XXL66
DomoMember
Posts: 2
Joined: Sun Sep 27, 2009 8:41 am

NIKO dag-/nachtschakelaar 350-15010 (sensor parallel...)

Post by XXL66 »

Stel ik wil deze dag/nachtschakelaar gebruiken in een appartementsblok. Om geen 5 sensoren buiten op de gevel te moeten hangen (want dat is geen gezicht) kan ik bv een 350-15010 in de gemeenschappelijke zekeringkast hangen (dus de buitenlichtsensor voeding geven op b1 en b3). Vervolgens de sensor kabel b2 parallel aansluiten op alle andere 350-15010's in de zekeringkasten van elk appartement. Hier is dus dan telkens B1 en B3 niet gebruikt. Gaat dit werken, mag dit (keuring) ?
Probleem zal dan ook wel zijn om 5 buizen te laten uit te komen ter plaatse van de sensor...

http://www.niko.be/NIKO/Documents/PM227-096.pdf
ziehier aansluiting op bijna laatste pagina.

Stel dat dit werkt, hoe kan ik dan in de prive halletjes van de appartementen dit zo schakelen dat nachtverlichting aan gaat bij een bepaalde lux en daarbuiten de hoofdverlichting in diezelfde hal (is nl zonder venster) in beide gevallen automatisch aan gaat via een detector. Bovendien wil ik ook datzelfde licht met gewone drukknoppen (teleruptor) kunnen schakelen (ten alle tijden).

Ik ben een autodidact amateur elentrieker dus een duidelijk schema zou welkom zijn.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Als ik het schema bekijk, gaan er gewoon 3 draden van de sensor naar de dag/nacht schakelaar. Dus, als je die lichtsensor gewoon op het gelijkvloers aan de noorderkant (noordoost) hangt (2,5 meter hoogte of iets hoger ?) en je komt met een 3G1,5 naar je dag/nacht schakelaar, die je dan in de kelder of eender waar een gemeenschappelijke technische ruimte hangt (waar verwarmingsketel staat indien gemeenschappelijk ?). Achter deze dag/nacht schakelaar ga je dan geen lamp (zoals in het schema staat) hangen, maar een relais (NO) met een aantal hulpcontacten overeenkomstig met het aantal verdiepingen ... Van daaruit ga je dan bekabelen naar de zekering(stuur)kasten van elk verdiep, ook weer met 3G1,5 ...

Wat het parallell gebruik betreft, gewoon allemaal laten samenkomen op de schakelaar van de desbetreffende verlichting ... Indien je met een sturing werkt, kan je eventueel zorgen dat je voor elke actor (drukknop, schemerschakelaar en bewegingsdetector) een ingang voorziet, en dan kan je gaan combineren en met situaties werken ...

Bv. In de hal zonder raam :
Indien bewegingsdetector of drukknop aangaat > schakel licht aan voor X aantal minuten (eventueel indien drukknop terug ingedrukt wordt tijdens het branden van de lamp, kan je de lamp uit laten gaan)

Bv. In de hal met raam :

Indien bewegingsdetector of drukknop aangaat EN lux waarde onder ingesteld niveau > schakel licht voor X aantal minuten ...

Zo zou ik het doen, misschien zie ik nog iets over het hoofd, maar hier heb ik dan ook maar x-aantal seconden over nagedacht ;-)

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply