Beginner zoekt alle info

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
phino
DomoMember
Posts: 8
Joined: Thu Aug 06, 2009 4:07 pm

Beginner zoekt alle info

Post by phino »

Hallo allen,

ik heb zojuist deze intressante website gevonden terwijl ik opzoek was naar allerhande info over Domotica, dus heb ik me meteen geregistreerd.

Ik ga binnenkort beginnen met het bouwen van mijn nieuwe woning, en uiteraard in deze moderne tijd had ik al gedacht aan een domotica systeem. Aangezien ik hier nog niet zoveel over weet, ben ik opzoek naar alle info die ik maar kan vinden.

Ik heb niet meteen een idee wat er tegenwoordig al allemaal mogelijk is met domotica, maar ik stel me er het volgende bij voor:

Je kan je hele huis beheren met een PDA en miss hier en daar een terminal (touchscreentje in de muur?) ? met de volgende mogelijkheden:

- de verwarming regelen
- de verlichting regelen
- rolluiken bedienen
- muziek afspelen

wat heb je hier allemaal voor nodig?

- een sturing (plc? ...)
- thermische kranen die electrisch bedient kunnen worden?
- speciale schakelaars voor het licht te bedienen?
- een hoop relais?
- voor bv muziek of andere media af te spelen, een pc die verbonden staat met de plc sturing, en met een versterker die vervolgens de muziek naar de luidsprekers door stuurt?
- ....

Hoe gaat alles in zijn werk? Moet ik bij het leggen van het stroomnet al maatregelen nemen om later over te kunnen gaan op domotica? Wat is er extra voor nodig om van het voorlopige standaard net over te gaan naar domotica? Is het zoveel dat je best meteen het hele systeem domotica klaar maakt?

Ik ben opzoek naar een lijstje met onderdelen die ik nodig heb voor dit allemaal te kunnen realiseren en een website? met alle prijzen.

Er bestaan ook modules waarmee je bv een sms krijgt als er een rookdetector af gaat, of dat je bv je oven, fornuis kunt uitschakelen via sms? Die zou ik ik ook graag integreren.

Gaat dit alles met PLC of zijn er andere oplossingen die hier beter voor geschikt zijn.

Alvast bedankt voor eventuele reacties, en ondertussen ga ik hier eens wat verder lezen in de hoop zelf al enkele vragen te kunnen beantwoorden.

grtz!
phino
DomoMember
Posts: 8
Joined: Thu Aug 06, 2009 4:07 pm

Re: Beginner zoekt alle info

Post by phino »

http://users.telenet.be/kris.troonbeeck ... _DEMO.html

deze interface vind ik zeer mooi, en zou ik dus willen bekomen tesamen met al de functionaliteiten die ik reeds vermeld heb. Wat ik ik hier allemaal voor nodig, en wat kost zoiets ONGEVEER?

Ik neem aan dat je de 3D tekening van het huis naar je eigen huis kunt aanpassen he ...
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hoi,


We zien hier regelmatig mensen bijkomen die bij de start een hele resem aan verwachtingen (eisen) hebben wat hun domotica betreft ... En in de meeste gevallen kan dit ook allemaal wel ...

Maar toch enkele bedenkingen !

Wat jij hier allemaal vraagt kan perfect, MAAR, met plc's denk ik dat er wel veel van te realiseren valt, maar volgens mij niet alles .... EN ... als jij AL deze dingen wil realiseren, zou ik toch maar een serieus budget voorzien ...

Indien mogelijk kan je wel zorgen dat je met de basis begint, en nadien verder uitbreidt ...

Voorzie dus zeker overal stuurkabel (eib ofzo), en indien je later pas met een bus-domoticasysteem wil beginnen, kan je best ook nog een SVV leggen ... Maar als je zeker bent dat je later in de richting van EIB of iets dergelijks gaat gaan, zou ik enkel buskabel (EIB-gecertificeerd) leggen ...

Hou er wel rekening mee, dat die basisfunctionaliteit al wel heel wat omvat ... :

Alle lichten, rolluiken ....

Ook qua alarm, 't is veel makkelijker als je op voorhand een goed idee kan vormen van wat je allemaal wil bereiken ... Stel dat je bv. richting EIB wil gaan, voorzie dan ook een alarmsysteem dat met EIB kan praten !

Maar buiten al deze raad ... : Zorg dat ALLES samen komt in 1 en dezelfde ruimte, en de rest is een kwestie van keuzes maken .... ster, bus, beide .... centraal, decentraal ...

Bedenk op voorhand ALLES (!!!!) wat je enigszins wil integreren, en leg er de kabel voor ... Dit kost een fractie van wat het zal kosten als alles in orde is, maar zonder de nodige kablering, kan je het achteraf vaak vergeten !!!

Mvg,

bart

PS. Die demo is wel knap, en maakt gebruik van EIB componenten zo te zien ... Dit toont meteen aan dat het een krachtig systeem is, maar hou er ook rekening mee dat je moet zorgen dat je het zelf kan programmeren, en indien niet, voorzie hier dan ook maar de nodige euro's voor ...
There's No Home Like An Automated Home ...
phino
DomoMember
Posts: 8
Joined: Thu Aug 06, 2009 4:07 pm

Re:

Post by phino »

on4cet wrote:Hoi,


We zien hier regelmatig mensen bijkomen die bij de start een hele resem aan verwachtingen (eisen) hebben wat hun domotica betreft ... En in de meeste gevallen kan dit ook allemaal wel ...

Maar toch enkele bedenkingen !

Wat jij hier allemaal vraagt kan perfect, MAAR, met plc's denk ik dat er wel veel van te realiseren valt, maar volgens mij niet alles .... EN ... als jij AL deze dingen wil realiseren, zou ik toch maar een serieus budget voorzien ...

Indien mogelijk kan je wel zorgen dat je met de basis begint, en nadien verder uitbreidt ...

Voorzie dus zeker overal stuurkabel (eib ofzo), en indien je later pas met een bus-domoticasysteem wil beginnen, kan je best ook nog een SVV leggen ... Maar als je zeker bent dat je later in de richting van EIB of iets dergelijks gaat gaan, zou ik enkel buskabel (EIB-gecertificeerd) leggen ...

Hou er wel rekening mee, dat die basisfunctionaliteit al wel heel wat omvat ... :

Alle lichten, rolluiken ....

Ook qua alarm, 't is veel makkelijker als je op voorhand een goed idee kan vormen van wat je allemaal wil bereiken ... Stel dat je bv. richting EIB wil gaan, voorzie dan ook een alarmsysteem dat met EIB kan praten !

Maar buiten al deze raad ... : Zorg dat ALLES samen komt in 1 en dezelfde ruimte, en de rest is een kwestie van keuzes maken .... ster, bus, beide .... centraal, decentraal ...

Bedenk op voorhand ALLES (!!!!) wat je enigszins wil integreren, en leg er de kabel voor ... Dit kost een fractie van wat het zal kosten als alles in orde is, maar zonder de nodige kablering, kan je het achteraf vaak vergeten !!!

Mvg,

bart

PS. Die demo is wel knap, en maakt gebruik van EIB componenten zo te zien ... Dit toont meteen aan dat het een krachtig systeem is, maar hou er ook rekening mee dat je moet zorgen dat je het zelf kan programmeren, en indien niet, voorzie hier dan ook maar de nodige euro's voor ...
Hey, bedankt voor je reactie.

Idd, dat het enorm duur is heb ik reeds begrepen, daarmee zou ik ook niet meteen alles willen plaatsen, maar in stukken. Maar graag had ik wat meer info over die bekabeling. Ik wil graag alles klaar maken zodat indien ik later wil uitbreiden, alles er al ligt.

Die EIB bekabeling? tussen welke componenten moet deze zitten? Want ik neem aan dat een gewone lichtschakelaar een gewone bekabeling nodig heeft? dus stroom naar schakelaar, van schakelaar naar plc, van plc naar lamp?

Ook heb ik het verschil nog niet door tussen al die verschillende systemen, Wat houd bv EIB in, en wat is de beste keuze?
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Post by Thorgal »

Bij EIB (KNX) moet de buskabel passeren overal waar je componenten wil hangen die op de bus actief zijn.
VOORBEELD drukknoppen, temperatuurssensoren, bewegingsmelders, rookmelders...
230 V voorzie je waar 230 V nodig is om te sturen, te regelen of te voeden
VOORBEELD een dimmer (heeft ook bus nodig), en EIB relais (heeft ook bus nodig), een motor (de sturing heeft dus ook bus nodig)
Welke componenten naast de bus ook nog 230 V nodig hebben hangt af van je keuze: een eenvoudige schakelaar heeft geen 230 V nodig; een weerstation kan naast de busaansluiting ook nog eens een 24 V AC voeding nodig hebben; een touchscreen heeft dikwijls bus en 230 V nodig...
Voorzie gewoon zoveel mogelijk de kabel: dat kost weinig, en als je later wilt uitbreiden is de bus al aanwezig.
Omdat sommige mensen er niet uitgeraken, en om in de toekomst flexibel te blijven, bedraden ze alles in ster naar de verdeelkast; zeker voor componenten die alleen bus nodig hebben is dat een beetje jammer.
phino
DomoMember
Posts: 8
Joined: Thu Aug 06, 2009 4:07 pm

Re:

Post by phino »

Thorgal wrote:Bij EIB (KNX) moet de buskabel passeren overal waar je componenten wil hangen die op de bus actief zijn.
VOORBEELD drukknoppen, temperatuurssensoren, bewegingsmelders, rookmelders...
230 V voorzie je waar 230 V nodig is om te sturen, te regelen of te voeden
VOORBEELD een dimmer (heeft ook bus nodig), en EIB relais (heeft ook bus nodig), een motor (de sturing heeft dus ook bus nodig)
Welke componenten naast de bus ook nog 230 V nodig hebben hangt af van je keuze: een eenvoudige schakelaar heeft geen 230 V nodig; een weerstation kan naast de busaansluiting ook nog eens een 24 V AC voeding nodig hebben; een touchscreen heeft dikwijls bus en 230 V nodig...
Voorzie gewoon zoveel mogelijk de kabel: dat kost weinig, en als je later wilt uitbreiden is de bus al aanwezig.
Omdat sommige mensen er niet uitgeraken, en om in de toekomst flexibel te blijven, bedraden ze alles in ster naar de verdeelkast; zeker voor componenten die alleen bus nodig hebben is dat een beetje jammer.
Ok thx! ik neem aan dat schakelaars met een led-lampje in wel een voeding nodig hebben? aangezien er maar 500mah op de bus staat.


Hoe meer ik erover opzoek, en hoe meer jullie hier hebben geantwoord, des te helderder alles aan het worden is

Ik ben helemaal weg van het EIB systeem, en ik wil gaan voor een Qbus domotica.

ik snap het systeem, je hebt 1 draad die rond gaat waar als je apparaten (schakelaars, sensors, ... ) met 2 polen paralel op gehangen worden. Ieder apparaat heeft zijn eigen ID (zoals een IP adres) en zend gewoon pulsen uit bij het bedienen van het apparaat (dus knop indrukken ofzo) en aan de hand van de pulsen + het ID weet de controller welk contact er geschakeld moet worden (dit natuurlijk word door jezelf meegegeven in de programmatie)

Correct me if i'm wrong please ...

maar dat heeft wel zijn voordelen, zo ligt er dus gewoon maar 1 kabel die overal naar toe gaat (en dan natuurlijk de voeding van je verbruikers die vertrekt vanaf je "PLC" naar de verbruikers zelf toe ...

Nog enkele vragen.

1) je heb dus die controller waar je die lus op hangt nodig, en hoeveel lussen kan je op zo 1 controller hangen, en hoeveel apparaten per lus?

2) je heb dan dus je controller nodig, die controller staat dan in verbinding met je PLC om het zo te noemen, hoe staan deze in verbinding? Serieel?

3) Eigenlijk heb je vanaf dit moment al een ZEEEER basic systeem he? of zijn er nog componenten nodig die ik nog over het hoofd zie? (buiten de automaten, zekeringen, enz geteld dan, die ook vanzelfsprekend in een klassieke kring zitten)

4) voor uit te breiden (bv wifi, voor via een pda te kunnen schakelen) moet je simpelweg de gekochte module erbij aan sluiten (serieel?) en programmeren?

5) heel intressante link: http://www.lindenlaan132.be/index.php?v ... &Itemid=57 Dus zo een EIB kabel is simpelweg gewoon een kabel met 4 kabels in, verder niets speciaals?
Nu er komt bij hem dus telkens 1 kabel aan, die terug verder vertrekt. Maar waarom neemt hij telkens 2 kabels samen? Uiteindelijk heb je dus maar 2 kabels nodig? want hij neemt telkens 2 van de 4 samen, wat dus eigenlijk hetzelfde zou zijn als je maar een kabel bestaande uit 2 kabels zou nemen, maar dan iets dikker ...

Alvast bedankt aan de gene die me al reeds verder hebben geholpen, ik heb er erg veel aan gehad al!

Indien iemand een antwoord weet op 1 van de 5 vragen, of meerdere vragen ... het is welkom :lol:
Wijnand
DomoMember
Posts: 8
Joined: Tue Aug 18, 2009 4:44 pm
Location: Den Haag

Post by Wijnand »

Phino,

Je zegt dat je weg bent van EIB, waarom kies je dat toch voor Qbus?
Ik ben een EIB-programmeur, dus de volgende antwoorden komen uit deze hoek.

Ten eerste, de lampjes op EIB-schakelaars worden gevoed vanuit de bus, das daar heb je geen aparte voeding voor nodig.

Antwoord 1:
Het EIB-systeem is een decentraal systeem, dit betekend dat iedereen z'n eigen intelligentie heeft. Een deelnemen (zo noemen ze dat) verzend een commando over de bus naar iedereen. Degene die in hun programma het commando (nodig-) hebben reageren, de rest niet. Je programmeert alle modules via de software ETS3 (in 2010 wordt het ETS4). Zo'n lus wordt lijn genoemd en kan (in principe) 255 modules hebben, maar het limit zit in de voeding (grootste tot nu toe met mijn kennis 640mA). Met 640mA kan je 64 modules aansturen (voorschriften van KNX/EIB zijn max 10mA per deelnemer). Mocht je meer hebben kan je een 2e lijn nemen (tot 15 lijnen). En zijn dat dan nog niet genoeg (15 lijnen met 64 deelnemers) kan je ook nog 15 zones maken (met 15 lijnen per zone). Ik denk dat je dan wel genoeg uitbeiding kan maken, zeker voor een woonhuis :-)

Antwoord 2:
Om te communiceren met je deelnemers heb je rs232-, USB- en IP-interfaces.

Antwoord 3:
Je hebt een EIB-voeding nodig, een interface en dan wat schakelaars en een uitgang module (bij EIB actoren genoemd). Dan kan je nog dimmers, zonweringsactoren en zo verder er op aansluiten.

Antwoord 4:
Ja, gewoon erbij prikken, adresseren (zeg maar IP-nummer toekennen, alleen dan zijn het adresnummers en geen IP (heeft er ook niets mee te maken)) en programmeren.

Antwoord 5:
Even voor de goeie orde. Je hebt een kabel en in een kabel zitten aders.
De kabel is een 2x2x0,8 (dat 2x2 slaat erop dat er twee aders met elkaar getwist zijn en dat 2 keer). Je zou ook een 2x0,8 kabel kunnen gebruiken. Dit twee extra is als reserve of als je een hulp-voeding nodig hebt/wil hebben.

Succes.
Mocht je willen dat ik in de toekomst (als je zover ben) eens naar je software kijk, of maak, vraag het gerust.
DVR
DomoFan
Posts: 19
Joined: Wed Jun 28, 2006 10:06 pm
Location: Haacht - België

Re:

Post by DVR »

Wijnand wrote:Phino,
Ik ben een EIB-programmeur, dus de volgende antwoorden komen uit deze hoek.

Hallo,

ik ken EIB persoonlijk niet, ik heb momenteel Teletask (ook wel leuk met IP en DMX interface en iPhone/Smartphone GUI tegenwoordig)
Maar ik had graag eens zo'n stukje code gezien van EIB. Hoe ziet dit er dan uit?
Kan je zo'n voorbeeldje posten? Bijvoorbeeld een logisch geheel dat je zonwering naar beneden laat komen als je zonnecel meer dan xx lux ontvangt.
Als alle deelnemers dan decentraal kunnen werken, op welk component ga je je code dan eigenlijk opslaan? Heeft elke module dan een of ander flash geheugen en een soort van microprocessor.

Sorry mannen, misschien heel domme vragen... Voor de rest ken ik heel wat van andere systemen, EIB is voor mij altijd een groot raadsel gebleven.


Thx,
Met vriendelijke groeten,
Denis Vanrijkel
---------------------------
Wijnand
DomoMember
Posts: 8
Joined: Tue Aug 18, 2009 4:44 pm
Location: Den Haag

Post by Wijnand »

Hallo DVR,

Het is so wie so geen domme vraag, wel een lastige :-)

EIB programmeer je met ETS3. Dit is een mooi windows-based proggie, waarbij je groepsadressen (dit zijn de codes waar deelnemers (modulen in de lijn) naar kijken om te zien wat ze moeten doen) aanmaakt en deelnemers op aansluit. Klinkt moeilijker dan het is. Als je dan de deelnemers download (EIB is een decentraal systeem, dus iedereen heeft z'n eigen intelligentie en geen centrale plc ofzo), kan de ene deelnemer via dat groepsadres een status/commando versturen naar alle deelnemers en de deelnemers die ermee zijn geprogrammeerd reageert daarop. De deelnemers die net andere groepsadressen zijn geprogrammeerd, reageren alleen op die groepsadressen.

Ik kan opzoeken hoe de string precies is welke hij over de lijn verstuurd, maar dat is denk ik niet echt interessant voor je.

Ik hoop dat het wat helderheid geeft.
phino
DomoMember
Posts: 8
Joined: Thu Aug 06, 2009 4:07 pm

Re:

Post by phino »

Wijnand wrote:Phino,

Je zegt dat je weg bent van EIB, waarom kies je dat toch voor Qbus?
Ik ben een EIB-p....
hartelijk dank al voor de info!

ik ga volgende week een afspraak maken met de lokale shop (sanelco) om me een basis systeem samen te laten stellen, en offerte aanvraag. :wink:
Post Reply