Logo Vraagje

(Micro) Plc specifiek forum / Fore spécifique (Micro) Plc

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
SvenM
DomoMember
Posts: 1
Joined: Wed Aug 05, 2009 12:35 pm

Logo Vraagje

Post by SvenM »

Ik heb volgende vraag. Ik zou graag mijn woning uitrusten met LOGO!. Echter ik zou voor de 24V versie gaan. Ik heb reeds gelezen dat je best dan de 230v zaken schakelt met een relais (is dat dan ook een teleruptor?)

De Logo kan je krijgen met uitgangen in Relay en in Transistor versie. Welke versie moet ik dan kopen? Wat is hier juist het verschil.

Als ik dan alles schakelbuiten de LOGO met relais, wil dat dat zeggen dat ik ineens ook een backup systeem heb in geval van defect van de LOGO!?

Ook zou ik graag weten wat nu de beste methode is om een lamp te dimmen. Ik weet reeds at dit mogelijk is over een analoge ingang met een Eelrako dimmer. Je verliest dan per dimmer een ingang, right? Kan iemand meer info geven over hoe dit het best aan boord te leggen en wat de beste hardware (dimmers) hiervoor zijn?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Als je voor de 24volt versie gaat, zal je sowieso 230volt verbruikers moeten schakelen via een relais ...., want die heeft enkel transistors om te schakelen ! Met andere woorden, die geven juist genoeg stroom om een relais te kunnen aansturen ...

Welke je nu best koopt is van een aantal factoren afhankelijk, als je bv. toch allemaal relais wil installeren om de risico-componenten uit je logo te weren (ik bedoel als een relais stuk gaat, heeft je logo niks), dan kan je de transistor versie kopen ... Wat niet wil zeggen dat je met de relais versie geen extra relais kan aansturen !

Je kan je systeem inderdaad zo opzetten, dat je via drukknoppen rechstreeks je relais gaat schakelen, en de automatische dingen via de logo laat sturen ...

Over dimmers is hier al menig topic geweest, gebruik even de zoekfunctie ... Je hebt idd dimmers die met een analoge ingang overweg kunnen, die kan je dan heel makkelijk automatiseren ... Dit wil echter niet zeggen dat andere dimmers niet via sturing kunnen gebruikt worden, maar meestal iets minder makkelijk ...

Stel bv. dat je een dimmer hebt die je niet analoog kan aansturen, maar wel een 100 % en een 0% ingang hebben ... Wel, stel dan dat je naar 30 % niveau wil, dan kan je eerst een impuls geven op de 0 % ingang, om dan een wel bepaalde tijd de dim-stuuringang te pulsen tot de lamp het gewenste niveau bereikt heeft ....

Het is een stuk moeilijker, dat wel, maar het kan ... Het is natuurlijk ook minder leuk als je niet direkt het juiste dimniveau hebt, dus als je echt wil automatiseren zou ik misschien toch ééntje nemen met analoge ingang ...

En neen, je verliest een UITGANG van je logo per dimmer !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply