patchpanelen vraagje

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
vw_speedsterke
DomoMember
Posts: 8
Joined: Wed Jun 24, 2009 6:34 pm

patchpanelen vraagje

Post by vw_speedsterke »

ik lees dat er veel mensen patchpanelen gebruiken voor utp en coax. Maar ik begrijp daar eigenlijk het nut niet van.

Ik heb ook een heleboel utp kabels liggen voor internet 2 per computer en aan de tv's voor de digitale tv ik zocht deze gewoon via een grote router aan te sluiten,zodat deze computers eventueel ook met elkaar verbonden kunnen worden en de coax kabel via een versterker te verdelen.

Is dit mss niet voldoende?

wat is het nut nu voor patchpanelen te gebruiken
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

In essentie kan je de kabels die uit de vloer/muur komen voorzien van een stekker (RJ45, ...), en zo verbinden met de nodige apparatuur.

Maar dan zit je vaak met te korte kabels, of te lange kabels die je dan ook weer ergens kwijt moet kunnen.

Dus komt een patchpanel van pas als ankerpunt om de kabels uit de vloer/muur te termineren op een ordelijke manier.

Daarna kan je met een kabel van gepaste lengte (zogenoemde patch kabel) naar apparatuur zoals een router gaan. Vaak worden er ook verschillende kleuren van patchkabels gebruikt om de functie van de kabel aan te duiden, vb geel voor externe Internet verbinding (tussen Internet en router/firewall). blauw voor interne netwerkverbinding (tussen router en computer), of afhankelijk van de netwerksnelheid (100Mbit of 1Gbit), ...
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Veel meer heb ik daar idd niet meer aan toe te voegen, buiten het feit, dat eens alles mooi gelegd is, je ook minder kans hebt om ooit een kabel te verknoeien met het patchen van hier naar ginder ...

Natuurlijk, in een gewoon huis ga je niet zo snel veranderen, maar toch ...

Op een patchpaneel kan je trouwens alles termineren op een rj45, en dan kan je nadien nog steeds een telefoonstekker erin stoppen (RJ11), terwijl als je ze ineens afmonteerd, kan je ofwel alles met een RJ45 afmonteren, en dan moet je met verloopstukjes gaan werken om nog naar een telefoonaansluiting te kunnen gaan ... Dan is het properder en handiger als je gewoon een patchkabeltje kan inpluggen op je patchpaneel en deze naar je telefoonaansluiting laten gaan.

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply