logo uitgangen afzekeren?

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
vw_speedsterke
DomoMember
Posts: 8
Joined: Wed Jun 24, 2009 6:34 pm

logo uitgangen afzekeren?

Post by vw_speedsterke »

Na wat rond te kijken te hebben ben ik mss van plan om een logo te gaan gebruiken voor mijn sturing van de verlicht, het was normaal de bedoeling om met teleruptors te werken

normaal neem je voor een kring van de verlichting een zekering van 16A, hoe doe je dit nu concreet bij de logo? heb al gelezen dat de contacten max 10A aankunnen. Moet ik per contac 10A afzekeren? ik kan toch ook op 10A meerdere contacten plaatsen he


kun je met de logo ingangen sturen met 24v en uitgangen hebben van 240v
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

je logo moet geen 10A per contact leveren he ... hij moet dit enkel schakelen... dat wil zeggen dat alles afgezekerd blijft zoals anders ... je moet wel rekenen dat indien een verbruiker op 1 van je contacten meer dan 10A trekt je uitgang stuk gaat ... wil je dit tegengaan,kan je in serie met elke aangesloten belasting een snelle 10A minifuse plaatsen ...

je hebt logos met transistors, deze zijn bedoeld als schakelaar voor achterliggende relais ofdergelijke te schakelen ... de logos met relais kunnen rechtstreeks verbruikers schakelen ...

Mvg,

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
vw_speedsterke
DomoMember
Posts: 8
Joined: Wed Jun 24, 2009 6:34 pm

Post by vw_speedsterke »

dus als ik het goed begrijp ga ik van mijn 16A zekering naar de contacten van de logo die ik op die kring wil aansluiten en vanaf het contact ga ik bv naar een rijgklem met klein glas zekering (berekend op de stroom die die lamp,lampen verbruiken) en van door uit naar de lamp.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Je sluit bv. een lamp aan op je logo :

De neutre loopt dan gewoon van je zekering (16A) naar je neutre van de lamp zelf, en de fase komt van diezelfde zekering eerst naar je logo en vertrekt daar weer naar de fase van je lamp zelf

N zekering > wago klemmen N > verschillende lampen N
F zekering > wago klemmen F > verschillende uitgangen logo C(ommon)

verschillende uitgangen logo NO (normaal open) > verschillende lampen F

voila, dus, als je logo z'n uitgang niet closed (geactiveerd) gezet wordt, brandt de lamp niet ! Wanneer je dan je uitgang activeerd (closed) zal de lamp branden ...

Dus, in heel dit verhaal veranderd er aan de zekeringen voor de voeding van de lampen niets hé ! Elke lamp z'n fase wordt gewoon via de logo onderbroken, zodat de logo bepaald of de kring gesloten wordt en dus stroom krijgt of niet ...
Maar wat je dus wel kunt doen, is in serie met die FASE dus, een mini-zekering plaatsen van max. 10A (de max. belasting van je logo) om je uitgangen te beschermen, en daarom zou ik er van het snelle type nemen ... met zo'n dure modules wil je liefst zeker spelen niet ?

En dus, kan je idd van elke logo uitgang z'n NO contact naar een minifuse gaan, daar moet geen klem meer tussen ... :
Fase zekering > common contact Logo
NO contact logo > minifuse
minifuse > fase van de lamp zelf

Nog gedetailleerder zou ik enkel met een tekening kunnen, maar ik ben zeker dat het nu helemaal duidelijk gaat zijn !

Mvg,

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
vw_speedsterke
DomoMember
Posts: 8
Joined: Wed Jun 24, 2009 6:34 pm

Post by vw_speedsterke »

merci dit was zeer duidelijk :D
Post Reply