een motor sturen en controleren via pc

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Hans V.
DomoMember
Posts: 1
Joined: Sun Jan 16, 2005 9:15 pm

een motor sturen en controleren via pc

Post by Hans V. »

Aan alle atleten op gebied van computers : volgende vraag

Heb een dieselmotor die een alternator aandrijft op een afstand van 30 meter van de woning ( in een bijhuisje)
Deze motor wekt warmte op die ik ga bufferen in een groot vat en gebruiken voor verwarming en tapwateraanmaak. Nu zou ik graag een sturing willen via pc die alles kan wat ik wil.

Op buffervat staan 3 temperatuurvoelers die ik op het computerscherm kan aflezen wat de waardes of temp in het buffervat is op het ogenblik en een historiek van vb een maand. Als het buffervat opgeladen is zou de motor moeten uitvallen. Wanneer de temp dan weer daalt tot op een nader te bepalen temp(nog experimenteren) moet de motor opnieuw aanslaan.

Parallel op de buffer staat de huidige cv ketel die zo weinig mogelijk zal dienst doen. Als deze techniek allemaal het zou laten afweten, beschik ik nog over een elektrische weerstand van 6 kw die de buffer kan opwarmen en zodoende niet in de kou zitten.

Als de motor aanslaat zal deze starten op diesel a. Bij een bepaalde temp zal deze moeten overslaan naar brandstof B. Als de buffer nu vol is, op temp, dan zal de motor afslaan, maar voor hij afslaat zal deze weer enkele minuten moeten draaien op brandstof a.

Dit alles regelen en controleren via de pc.

Wie kan mij helpen met het maken van een schakeling voor dit gegeven?

Hans V.
Jurgen
DomoFan
Posts: 28
Joined: Sat Oct 25, 2003 6:33 pm
Location: Tielen - België
Contact:

Post by Jurgen »

Dag Hans,

Ik ga even niet dieper in op wat soort van moter dat wel niet moet zijn. Schakel je tussendoor over op heavy fuel, of op Kerosine :P ?

Ik denk dat de Elektuur van Januari 2004 iets voor jou is. Die vermeldt een \"Schakel-interface voor de parallelle poort\". Doet exact wat jij wilt, en is zelfbouw. Het probleem zit'm wel aan de programmeerkant, want de hardware is eigenlijk bedoeld om nog vanuit DOS of Win95 gestuurd te worden. Win2K en WinXP gaan je zeker beletten om de parallelle poort rechtstreeks aan te spreken.

Het alternatief is sturen via de USB bus, waarover Elektuur een artikel heeft in hun November 2003 editie. Ze hebben ook een zeer aardige sturing via USB in hun September en Oktober 2000 uitgaven staan (in twee afleveringen, dus): \"Universal Serial Bus, deel 1 en 2\".

Ik heb van z'n leven eens iets in die aard geprogrammeerd met een 68hc11, die je zeer eenvoudig met de seriële poort kan aansturen. Dat levert je 8 analoge inputs en een twintigtal digitale Input/output op, die allemaal met simpele commando's kan sturen in bv. Visual Basic, bv. \"S-0-1-1\" (zet pin 0 van poort 1 op 1), \"G-A-1\" (Get analog value 1) of \"G-6-2\" (Geef toestand van pin 6 op poort 2). Probleem is dat ik de hardware en software nergens meer liggen heb, dus dat zou allemaal opnieuw moeten.

Je kan het ontwerp vinden van een andere liefhebber op http://ourworld.compuserve.com/homepage ... /page3.htm. Het voorbeeldprogramma staat er bij, maar je zal het toch moeten omzetten naar Visual Basic. Gelukkig is dat niet zo moeilijk.

Gelukkig heeft Elektuur ook hier een oplossing voor, in hun Juli/Augustus aflevering van 2000: \"8-kanaals output-kaart voor RS232\". Ze hebben ook nog een \"Universele meet-interface\" (hun artikelcode 996034-1), maar ik kan niet terugvinden in welke uitgave die stond. Moet één van hun oudere afleveringen zijn.

Je kan het ook kant-en-klaar kopen, bv. de acht-kanaals sturing van Kemo: http://www.vego.nl/kemo/42/42.htm. ze hebben er ook de stuursoftware bij.
In Nederland zijn er zo trouwens meer: Een kant-en-klare USB sturing vind je op http://www.leiderdorpinstruments.nl/. Scroll even door naar hun USB-51, op basis van een 8051 processor.

Tussen haakjes, waarom stuur je niet met een PLC? Is dat omdat je per sé de waarden wil inlezen? Zoniet kom je met een goedkope Siemens Logo al een heel eind.

Aangezien je enkele tientallen meters verder moet, raad ik sterk aan om zo dicht mogelijk bij de PC al over te schakelen naar 220V, en dan met hoogspanning naar de motor te gaan. Dat wordt dus geld ophoesten voor een multikabel. Als je met 5V, of zelfs met 24V die afstand wil afleggen, is de kans op storingen vrij groot.

Vriendelijke groeten en succes.
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Afstand

Post by Thorgal »

Pas wel op:
- de parallelle poort laat slechts kabellengtes toe tot 1,5 m;
- de serïele poort tot 15 m, maar dat was in de goeie ouwe tijd. Met de huidige signaalniveaus van \"RS232\"-poorten om moderne PC's haal je hoogstens een paar meter.
M.a.w. test het eerst even uit.
Je kan wel bvb. RS232 -> optische kabel -> RS232 gebruiken.
USB is ook beperkt in lengte, maar die ken ik niet uithet hoofd. het is alleszins zeer beperkt (anders zouden er wel al stervormige domotica-systemen op gebaseerd zijn).
PLC lijkt me een zinvol systeem. Bovendien hebben veel PLC vandaag Ethernet aan boord, en daar zijn PCs sterker in.
Al aan wireless gedacht (WLAN of 433 MHz, ...)?
gunther66
DomoMember
Posts: 13
Joined: Tue Jan 24, 2006 2:24 pm
Location: ST PAUWELS
Contact:

via Wago PLC met ethernet aansluiting

Post by gunther66 »

Wago heeft PLC's met ethernet aansluiting die je hiervoor kan gebruiken.
Met een dll kan je direct vanuit VB met de plc info uitwisselen, of je maakt gebruik van de webserver met Webvisu (instelbaar in het PLC programma).

Kostrprijs hard/software ong 850-1000 euro (plc+IO+software)
Post Reply