schemerschakelaar en logo

(Micro) Plc specifiek forum / Fore spécifique (Micro) Plc

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
tomimm
DomoMember
Posts: 5
Joined: Wed Mar 05, 2008 10:43 pm
Location: tielt

schemerschakelaar en logo

Post by tomimm »

ik zou met een schemerschakelaar via de logo het een en het ander
willen sturen. nu heb ik het volgend probleem, de schemerschakelaar kan alleen maar 220VAC schakelen, terwijl de ingangen van de logo 12VDC zijn.
hoe ga ik het best te werk om die schemerschakelaar als signaal op de logo te krijgen?
kanonvlees
DomoMember
Posts: 4
Joined: Wed Mar 18, 2009 9:50 am

Post by kanonvlees »

hallo Tomimm,
De oplossing is eenvoudig: Laat uw schemerschakelaar een relais ( spoelspanning 230V ) sturen. Dat contact sluit je dan aan op de gewenste ingang van uw LOGO!. Die ingang moet dan ook wel geprogrammeerd worden als schakelaar, niet als drukknop.
tomimm
DomoMember
Posts: 5
Joined: Wed Mar 05, 2008 10:43 pm
Location: tielt

Post by tomimm »

ja, ik heb daar ook aan gedacht, maar de spoel van die relais blijft bekrachtigd totdat de schemerschakelaar uitschakeld, is dat geen probleem dan? welk relais ga ik dan juist nodig hebben?
grtz
kanonvlees
DomoMember
Posts: 4
Joined: Wed Mar 18, 2009 9:50 am

Post by kanonvlees »

Naar mijn mening zou dat geen probleem zijn, dat de relais blijft bekrachtigd. Als je nu bijvoorbeeld de schemerschakelaar ( die 230V schakeld ) op een ingang van den LOGO! ( uitvoering 230V ) rechtstreeks aansluit, heb je hetzelfde effect.

Wil je echter pulsen, voor een Set-Reset flipflop aan te sturen bijvoorbeeld, kan je in de software de ingang verbinden met de functie \"Positieve flank-detectie\" voor de SET, en een \"Negatieve flank-detectie\" voor de RESET. ( Tis maar een idee é , eentje die eigenlijk te ver gaat :lol: )

Welke relais je daarvoor nodig hebt, is zeer eenvoudig: een simpele relais voor 230V met normaal open contacten. je kan die overal vinden: bij de lokale elektricien, den Brico, Gamma, ....
tomimm
DomoMember
Posts: 5
Joined: Wed Mar 05, 2008 10:43 pm
Location: tielt

Post by tomimm »

ok, bedankt hé
Post Reply