Eindwerk Domotica

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Artesis
DomoMember
Posts: 2
Joined: Wed Feb 11, 2009 4:01 pm
Location: Antwerpen

Eindwerk Domotica

Post by Artesis »

Beste forum-leden,

In het kader van mijn eindwerk, als student industrieel ingenieur aan de Artesis Hogeschool te Antwerpen, doe ik een studie in verband met de normering, symbolisering en standaardisering omtrent domotica. Omdat dit een redelijk nieuwe markt is, is de beschikbare informatie beperkt. Daarom had ik gehoopt dat jullie mij hier eventueel enige informatie over zou kunnen verschaffen, om mij verder te kunnen helpen met mijn onderzoek.

Indien mogelijk, had ik liefst van zoveel mogelijk informatie ontvangen over de symbolen die gebruikt worden in elektrische schema's (eendraadsschema's) voor de verschillende producten/componenten binnen de domotica. Deze informatie zou voor mij al een sprong voorwaarts zijn in mijn onderzoek.

Met vriendelijke groeten,

Michaël Raguet
Student Industrieel Ingenieur Elektromechanica

Email: michael.raguet@student.artesis.be
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Post by Thorgal »

Tja, Michaël,

als de fabrikanten het nog niet eens kunnen worden omtrent een standaard communicatie-protocol voor domotica, en als er alleen al zoveel technisch verschillende oplossingen bestaan (alle verschillende bussystemen, PLCs, centrale controllers, usw.) hoe wil je dan in godsnaam dat er een overeenkomst zou zijn in de tekeningetjes?

Qua standardisering van domotica (!= immotica) zwaait EN 50090 de plak, en dat is KNX. Maar er is nog een verschil tss wat internationaal gestandardiseerd is en wat er op de markt is. In België zijn er grote (KNX/EIB, QBus, Nikobus, Teletask e.a.) systemen, die \"markstandaard\" zijn. Kijk misschien de symbolen na van die systemen; met wat geluk hebben ze leentjebuur gespeeld ;-)

Wie je dit thema in je nek heeft geschoven, heeft je lelijk liggen gehad.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ja hi hi, ik heb zo ooit ook een leraar gekend, die z'n eigen problemen als taak voorlegde aan z'n studenten ...

Studenten losten het allemaal op, en leraar dik tevreden ;-)

Ik denk idd, dat er niet direkt een standaard is, en dat is wat mij betreft ook te wijten aan het feit, dat heel de domotica installatie niet op het eendraadsschema hoeft ...

Mvg,

Bart

PS. Als er installateurs en/of fabrikanten meekijken, kunnen jullie laten weten hoe jullie het doen ?
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply