bewegingsmelder met wat extra

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
User avatar
ON4TUX
DomoFan
Posts: 42
Joined: Fri Aug 15, 2008 5:07 pm
Location: Westerlo - Belgium

bewegingsmelder met wat extra

Post by ON4TUX »

Ik ben al langer met het idee aan het spelen om in een bestaande bewegingsmelder een printje bij te duwen met daarop een PIC met IR diode, LDR, warmte/vochtsensor en eventueel ingang voor de IR/RF sensor van de melder zelf. De PIC's zouden elk een eigen adres krijgen en via een bestaand protocol (RS485 ofzo?) met een centraal systeem verbonden worden.

Vermits ik toch zo'n melder wil ophangen op elke strategische locatie, kan die bijgevolg ook gaan dienen om het RC5 afstandbediening protocol te relayen, de vochtigheid/temperatuur/lichtintensiteit te registreren en beweging door te geven, zonder dat het al te veel opvalt. Bovendien kan ik de printjes dan in grotere hoeveelheid ontwikkelen en dat bespaart op de kosten.

Het is nog maar een theoretisch idee en ik ben nog niet op zoek gegaan naar bestaande oplossingen en/of praktische problemen, maar ik wou eerst jullie mening hierover horen.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Jan, je moet eens kijken op het forum hier, waar ik ooit mogelijke oplossingen gepost heb voor relay van ir-signalen ... Er zijn een paar mogelijkheden maar tot hiertoe ben ik nog niet aan de praktische uitwerking gekomen ...

Bekijk die eens, en laat eens iets weten ! Want het grote probleem is, dat in elke ruimte een detector zou moeten zitten die reageert op input, maar tegelijk moeten alle andere die input dan ook weer terug uitspugen !

ben benieuwd ... Ik heb in ieder geval overal in de bovenhoeken een utp getrokken voor een ir-oplossing ... ir-detector, ir-led en gewone led ter confirmatie van ontvangst ...

Mvg,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

Je kan ook eens kijken op http://sourceforge.net/projects/openhc, meer bepaald de UEM module.

Deze module heeft 8 ingangen en 1 tot 3 uitgangen, je kan de software + schema's + print layout vrij downloaden. Met andere SW + IR sensor kan je er ook RC5 commands mee capturen.

Deze modules zijn geschikt voor een PEHA PHC systeem, maar als je zelf andere SW erop zet kan je in princiepe je eigen systeem bedenken,

De ontwerper van deze HW is momenteel bezig met een productie van UEM's voor rond de 20~25 euro per stuk.
User avatar
ON4TUX
DomoFan
Posts: 42
Joined: Fri Aug 15, 2008 5:07 pm
Location: Westerlo - Belgium

Post by ON4TUX »

Dat ziet er erg interessant uit, ik ga het op het gemak uitpluizen. Zouden die dingen ook CE gekeurd zijn?
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

Niet CE gekeurd.

Voor zover ik weet is CE keuring niet nodig voor apparatuur die werkt beneden de 50V wisselspanning of 75V gelijkspanning.

Deze modules werken op 24V gelijkspanning.

Heb dit hier ook al eens gevraagd om de bijhorende output modules in een huishoudelijke installatie te gebruiken, dit zou geen probleem zijn. Zie http://www.domotix-forum.be/phpBB2/viewtopic.php?t=414
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

wat jij nodig hebt is '1-wire':
te koop bij :
http://www.hobby-boards.com/
Daar vind je alle sensors die je maar kan dromen.

1-wrire is eigenlijk een standaardje voor trage sensors zoals weerstations enzo.

achtergrond: http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/an_pk/1796 en http://www.1wire.org/


Heb er zelf niets van maar staat wel op de lijst van things to buy and try :)
User avatar
ON4TUX
DomoFan
Posts: 42
Joined: Fri Aug 15, 2008 5:07 pm
Location: Westerlo - Belgium

Post by ON4TUX »

nagel op de kop ;)

Ik heb net een bestelling geplaatst voor een 6 channel master hub en een temperatuur sensor, kwestie van ergens te beginnen. Ondertussen heb ik ook owfs geïnstalleerd op mijn server en ga ook een poging doen om het te koppelen met mijn cacti grafieken.

Heb jij al je materiaal op die site besteld? Hoe lang duurt de levering? Ze lijken me nogal duur voor mijn ganse project, dus ik ga mogelijkerwijs alsnog een aantal modules zelf ontwerpen. Op 't eerste zicht ga ik onderstaande sensoren opnemen in het project;

- temperatuur, licht en vochtigheid per kamer
- IO input voor pulsen te tellen van alle meters
- IO input voor magneetcontacten ramen en deuren
- allerlei sensoren voor oa meten waterstand regenput, temp frigo, lekdetectie wasruimte & kelder, ...

ik vraag me af of de 1 wire ook snel genoeg zal zijn voor drukknoppen te onderscheppen of beweging te melden in de verschillende kamers.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

amai direct besteld. :shock:

de 1-wire chipjes zelf kosten inderdaad niets (1-6 euro). En hun kant en klare bordjes lijken inderdaad nogal duur. Maar ik heb ondertussen met schaa-en-schande al ondervonden dat een kant-en-klaar bordjes van een paar euro's meer het wel haalt tegen zelf iets ontwerpen en dan uren en uren puzzelen waarom het niet werkt :?

Zoals vermeld in mijn vorig bericht heb ik zelf nog geen 1wire speelgoed en heb ik ook nog nooit iets besteld op de site.

Ik heb ook eerst overwogen om zelf mijn domoticasysteem te ontwerpen met een bus. 1-wire leek me hiervoor ideaal want goedkoop, makkelijk interfacebaar met pc, poepeenvoudig en heel bereikbaar. Maar ben er toch niet voorgegaan omdat de vele componenten op de bus het geheel te traag zouden maken. Er is enkel polling mogelijk door de busmaster. Dus als je een drukknop indrukt, kan je bij de drukknop wel een latch verzetten; maar je 'logica' zal het pas merken als die drukknop-latch gepolld wordt.... Daarom gebruikte ik in mijn vorige post de bewoording 'trage sensors'.

Maar ondanks deze beperking blijft 1wire voor mij wel ubercool....
Post zeker je bevindingen! (Misschien best in een apart 1wire topic)
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

als je effe zoekt hier op 't forum ontdek je dat er nog andere leden zijn die wel al ervaring hebben met 1wire.
User avatar
ON4TUX
DomoFan
Posts: 42
Joined: Fri Aug 15, 2008 5:07 pm
Location: Westerlo - Belgium

Post by ON4TUX »

traag: vandaar dat ik eerst wat wil experimenteren en me een 6 bus master heb besteld, waarop ik dan de belangrijke sensors kan bundelen op hun eigen kring.

hmmm, gaat pas werken als ze gepolled worden... wat als je dan een puls krijgt wanneer je net niet gepolled wordt? Soit, ik zal het wel proefondervindelijk vaststellen.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Voor drukknoppen moet je de DS2423 counter gebruiken. Bijkomend nadeel is dat je bijvoorbeeld geen 'lange' drukken zal kunnen programmeren. Vreemd is echter dat de maxim site vermeld dat de DS2423 stopgezet is maar er is geen vervang counter te vinden.....


Ik kwam ook een 1wire viewer tegen. Zeer handig om te debuggen lijkt mij : http://www.maxim-ic.com/products/ibutto ... Viewer.cfm
Post Reply