Domotica met Twido PLC

Moderator: Domotix-Moderators

Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Domotica met Twido PLC

Post by Xilinx »

Hallo,
Ik ga gebruik maken van een Twido PLC (Telemecanique).
Deze zal dienen voor het volgende:

verlichting: sturen van lichten en eventueel sferen, \"aanwezigheids simulator\" door middel van timers..., automatisch schakelen van buitenverlichting dmv schemerschakelaar en een all-off en paniek functie.

Stopcontacten: enkele stopcantacten aan uitschakelen via drukknoppen, kan handig zijn voor staanlampen te schakelen. In de keuken stopcontact gekoppelt aan all-off, zodat de kofiezet en oven zeker uitstaan als je het huis verlaat.

Alarm: Detectie op inbraak, signaleren via binnenhuis sirene, en licht signaal, in verdere fase misschien met extra melding naar mijn gsm.

Voor de rest nog enkele toeters en bellen waar ik nog niet op gekomen ben... :-)

Materiaal:

Twido solution pack4: een startpacket met PLC (20 I/O), voeding, real time clock module, display, alle nodige soft en kabels.
Waarom deze controller? Goede prijs kwaliteit verhouding, ongeveer zelfde eigenschappen als Siemens S7-200 maar aan voordeligere prijs (+-500 euro voor solutionpack4)

Image

Schakelmateriaal gaat Gardy worden, zij hebben 4voudige laagspanningsdrukknoppen met eventueel 2 controlelampjes.
zie http://www.gardy.com ref: UD22815
Image

Gardy heeft ook een dimmer die je kan sturen door drukknoppen (of PLC) op 24V en met apparte all-off ingang ref: LIVE30222
Image

Kast: rital of sarrel weet het nog niet...

Relais modules van wago denk ik ben er nog niet uit. Moet in ieder geval
op din rail passen en liefst compact.

ref: 788-304
Image

En dan nog de klemmenstroken... ook nog niet echt een keuze gemaakt.
Ik denk aan Wago maar de prijs....
Voordeel van deze klem is dat je zowel aarding, lijn en neuter op 1 klem kan aansluiten = compact
ref: 777-641
Image

Voor de bedrading naar de drukknoppen denk ik aan UTP, dat dan op een patch panel in de kast toekomt. en vandaar verder naar de PLC[/img]

De programmatie ga ik zelf doen, heb een beetje ervaring met plc's dus... dat moet wel lukken.

Tips zijn altijd welkom...

Groetjes

Xilinx
User avatar
jvanhambelgium
DomoExpert
Posts: 53
Joined: Tue Dec 21, 2004 12:12 pm
Location: Boechout - België

Post by jvanhambelgium »

Hoi Xilinx,


Leuk om te zien wat je van plan bent, maar schaf u dan maar nog wat I/O modulekes aan denk ik ;-)
Is die 20 I/O = 20 I en/OF O op de controller ? (zoals mij S7-226 er 24I/16O OP de CPU)

Heb jij al van die universele DIN-rail dimmer meer details ? Die website van Gardy stelt echt niet veel voor qua diep-technische specificaties...
Heb jij een idee of die dimmer ook zo kan werken :

1 puls = ON en nog 1 puls = OFF
1 puls die langer dan x seconden is = ON en dimregeling
Ik veronderstel dat ie terugkomt naar de laatst ingestelde regeling (dus een geheugen van de lichtsterkte heeft)


Ik vraag me af of je die dimmer ook direct op vollenbak kan laten werken dmv een bepaalde configuratie ... vb als ik een alarm-regeling wil maken en er moeten lampen in het huis aangaan moeten die vollenbak branden en niet op de laatst ingestelde 'sfeervolle' regeling..



In mijn denk ik met teleruptors te werken ipv relais ... want als de PLC kapot is en je zou kunnen werken met een 'bypass' schakelaar die je relais direct gaat aansturen heb je nog geen houdcontact ... je moet dus de drukknop ingedrukt houden wil je constant licht ;-) Het pulserend karaktere van de teleruptor lost dit probleem wel op ...
Ander probleem is natuurlijk dat je PLC-programma wat ingewikkelder gaat worden want je moet 'bijhouden' in geheugen de status van de uitgangen om HOPELIJK ervoor te zorgen dat die overeenkomt met de realiteit (dus de actuele status van een teleruptor)....hmm,....

Hoe lost jij brokken met uwen Twido op ? Heb je er ene naast liggen ?

Groeten,
Jan
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Hulpcontacten

Post by on4cet »

Jan,

De stand van een teleruptor kan je forceren met hulpcontacten, maar bij mij is dat voor groepssturing, dus ik vermoed dat ik die niet apart aan of af kan zetten, omdat die sowieso allemaal met mekaar verbonden zijn ! Weet iemand hier meer van ... ?

Die dimmer van Gardy is eigenlijk net wat ik zocht, had dit nog niet teruggevonden bij andere produkten. Ik wil namelijk met dezelfde lichten boven op de gang en overloop kunnen werken, maar bij alarm of voor het slapen gaan met 1 bepaalde drukknop volledig 100% licht, en 's nachts hetzij met een andere drukknop hetzij met sensors, op bv. 10% lichtniveau ... En bij alarm of dergelijke alles aan of uit kunnen doen ... prachtig ... even cataloog aanvragen !

Bart
Last edited by on4cet on Wed Jan 12, 2005 10:17 am, edited 1 time in total.
Jan
DomoExpert
Posts: 62
Joined: Thu Jan 06, 2005 5:29 pm

Post by Jan »

Jan (de andere)


Om een dimmer direct uit of direct 100% aan te laten gaan, kan je ook werken via een analoge uitgang (ik veronderstel dat je die op de S7 wel hebt of kan bijprikken) en een modulaire dimmer die werkt op 0-10V. Dat is althans hoe wij het gepland hebben.

Greetz,

Jan.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Tja,

Ik weet dat die er ook zijn ja, maar ik weet niet meer waarom dat niet ging, want in principe kan je dan de verlichting zelfs gaan sturen aan de hand van het gemeten lichtniveau buiten ofzo ... Maar dat ging om één of andere reden niet, en daarbij waren de meeste dimmer-modules allemaal op 240Volt (zoals die van nikko geloof ik), en dan moet je weer met voorzetrelais toestanden beginnen ... ook niet te doen ... Ik ken iemand die speciale relais-printjes liet maken voor de hager-dimmers ... maar nu ik zie dat het ook anders kan ... er moet maar iemand aan denken hé !


Groeten,

Bart
Jan
DomoExpert
Posts: 62
Joined: Thu Jan 06, 2005 5:29 pm

Re:

Post by Jan »

De Elimpo M1X10 en Merlin Gerin Multi-9 TVBo werken op 0-10V stuurspanning en werken - naar eigen zeggen - perfect samen met een PLC. Ik denk het met een van deze twee te proberen.

Greetz,

Jan.
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Re:

Post by Xilinx »

jvanhambelgium wrote: Leuk om te zien wat je van plan bent, maar schaf u dan maar nog wat I/O modulekes aan denk ik ;-)
Is die 20 I/O = 20 I en/OF O op de controller ? (zoals mij S7-226 er 24I/16O OP de CPU)
20I/O in totaal op de plc, 12I/8O, ik kan 7 uitbreidingen aansluiten die
8, 16 of 32 I/O hebben. Totaal dus max 224 I/O
jvanhambelgium wrote: Heb jij al van die universele DIN-rail dimmer meer details ? Die website van Gardy stelt echt niet veel voor qua diep-technische specificaties...
Heb jij een idee of die dimmer ook zo kan werken :

1 puls = ON en nog 1 puls = OFF
1 puls die langer dan x seconden is = ON en dimregeling
Ik veronderstel dat ie terugkomt naar de laatst ingestelde regeling (dus een geheugen van de lichtsterkte heeft)

Ik vraag me af of je die dimmer ook direct op vollenbak kan laten werken dmv een bepaalde configuratie ... vb als ik een alarm-regeling wil maken en er moeten lampen in het huis aangaan moeten die vollenbak branden en niet op de laatst ingestelde 'sfeervolle' regeling..
Je kan de catalogus aanvragen, daar staat wat meer info in, afhankelijk van de configuratie is dit wel mogelijk denk ik om op volledige lichtsterkte in te schakelen.
jvanhambelgium wrote:
In mijn denk ik met teleruptors te werken ipv relais ... want als de PLC kapot is en je zou kunnen werken met een 'bypass' schakelaar die je relais direct gaat aansturen heb je nog geen houdcontact ... je moet dus de drukknop ingedrukt houden wil je constant licht ;-) Het pulserend karaktere van de teleruptor lost dit probleem wel op ...
Ander probleem is natuurlijk dat je PLC-programma wat ingewikkelder gaat worden want je moet 'bijhouden' in geheugen de status van de uitgangen om HOPELIJK ervoor te zorgen dat die overeenkomt met de realiteit (dus de actuele status van een teleruptor)....hmm,....
Probleem is idd als je teleruptoren gebruikt om synchroon te blijven, eventueel mogelijk via terugkoppeling maar dat kost veel IO, misschien op te lossen door te multiplexen (256 => 8 mux)? Maar dan zal je weer wat complexere code moeten schrijven.
Ik denk een combinatie te gebruiken, zoals het Romantica systeem.
Dan kun je als de PLC het niet meer doet overgaan op een simpelere teleruptor sturing. Dan wel zonder alle toeters en bellen, enkel licht aan en uit schakelen. ik denk wel dat dit tedoen is met wat diodenlogica en enkele trukken van de foor :-). Natuurlijk wel wat duurder... maar als je een PLC in reserve moet houden+ enkele uitbreidingsmodules.... kost ook he...
jvanhambelgium wrote: Hoe lost jij brokken met uwen Twido op ? Heb je er ene naast liggen ?

Jan
zie hierboven systeem overschakelen op teleruptors.

Groetjes

Xilinx
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@Xilinx,

Laat me eens gedetailleerd weten hoe jij via de plc de teleruptors aan gaat sturen ... ?

Ik zou momenteel denken van diodes te plaatsen in de draden naar de plc ofzo ...

Groeten,

Bart
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Post by Xilinx »

Ik had aan het volgende gedacht:

Image

Bovenaan de drukknoppen die gemeenschappelijk 24V hebben, andere kant rechtstreeks naar PLC inputs.
PLC outputs naar relais en de massa van de relais is gemeenschappelijk.

Dit is nodig om op PLC te werken. inputs verwerkt door plc sturen outputrelais.

Stel PLC in panne:

Met schakelaar SBP kan ik de massa die de relais voed wegnemen en deze massa aan de teleruptoren aanleggen. (relais kunnen nu niet meer werken en de teleruptoren wel) Maar, als ik nu een teleruptor met twee verschillende drukknoppen wil aansturen moet ik die diode gebruiken, anders ga ik eigenlijk twee inputs van de plc parallel zetten... De diodes lossen dit probleem op. nu kan ik door op een drukknop te duwen direkt mijn teleruptoren aansturen. PLC mag doen wat hij wil maar de relais zulen niet meer werken.

Volgend probleem, ik wil van teleruptor werking overgaan op PLC-Relais werking ik verzet schakelaar SBP MAAR... wat als er nog een teleruptor in actieve toestand is... die lamp zal dan altijd aanblijven doordat die teleruptor gesloten is. Dus voor het omschakelen moeten alle teleruptoren off zijn.

Dit is een ideetje he, ik heb het nnog niet geprobeerd maar denk wel dat er iets mee te doen is. Enkel de aansturing van dimmers is misschien nog een probleem maar zover ben ik nog niet.

Iemand nog een idee? of eventueel verbetering???

Groetjes

Xilinx

(ps: ik had geen zin meer om dit nog op de pc uit te tekenen, dus dan maar een fototje :-) )
User avatar
jvanhambelgium
DomoExpert
Posts: 53
Joined: Tue Dec 21, 2004 12:12 pm
Location: Boechout - België

Post by jvanhambelgium »

Hoi,

Waarom gebruik je geen teleruptoren over de hele lijn ?
Conceptueel is uw planneke ongeveer wat ik ook ga doen (ziet er goed uit) :

- een mechanische of electronische wisselschakelaar om all inputs 'om te leiden' rechstreeks naar de teleruptor sturing in geval van PLC panne.
Dan heb je tenminste nog basic werking van alles

- Wat de aansturing van teleruptors betreft heb ik gisteren-avond eens een PLC progje geschreven :

- Drukknop indrukken is overeenkomstige uitgang HOOG maken even lang als het indrukken (dus 2 sec indrukken is uitgang 2 sec hoog)
- BIJKOMEND is dat de PLC bij gaat houden in geheugen (soort flip-flop) hoe de huidige teleruptor stand is (geheugenvariables)
Alhoewel dit mogelijk niet onfeilbaar is heb ik gisteren toch liggen beulen en geen fouten 'de-synchronisatie' kunnen bekomen.

Dat probleem heb je niet met relais ... uitgang HOOG is relais AANGETROKKEN is .... maar

Als ik vb dan later met 1 drukknop 3 lichtpunten wil bedienen (vb 3 lampengroepen in de living) kan ik 'checken' of vb lampgroep 1 reeds actief staat om dan groep2 aan te schakelen enz,enz..
Ook kan je berekeningen maken naar verbruik toe ... je weet immer hoe lang een uitgang hoog staat en dan kan je uren tellen en rekenen he...je voert wat constanten in (verbruik van x, verbruik van y) en vermenigdvuldigen maar...

Nu moet ik me vooral toespitsen op effectief programmeren (met subroutines etc) om de vertragingen tot een minimum te beperken...


Groeten,
Jan
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Post by Xilinx »

Waarom gebruik je geen teleruptoren over de hele lijn ?
Conceptueel is uw planneke ongeveer wat ik ook ga doen (ziet er goed uit) :
Hoe bedoel je, zou jij de relais weg laten en per uitgang gewoon 1 teleruptor gebruiken? of gewoon 2 maal een teleruptor.

Probleem met 1 teleruptor, hoe ga je tegelijk je drukknoppen en uitgang van PLC op de teleruptoren aansluiten? Of gewoon omschakelen via relais, dus ofwel drukknop naar plc ofwel naar teleruptor, vergeet geen diodes op de uitgang van de PLC te plaatsen anders kan je 24V in de uitgang van je plc sturen en dat is niet zo goed :-)
Ook kan je berekeningen maken naar verbruik toe ... je weet immer hoe lang een uitgang hoog staat en dan kan je uren tellen en rekenen he...je voert wat constanten in (verbruik van x, verbruik van y) en vermenigdvuldigen maar...
Dat kan je ook met relais he zolang een uitgang hoog is laat je de teller lopen :-)

Heb je ook eventueel een schematje van je plan?


Xilinx
User avatar
jvanhambelgium
DomoExpert
Posts: 53
Joined: Tue Dec 21, 2004 12:12 pm
Location: Boechout - België

Post by jvanhambelgium »

Xilinx,

>Hoe bedoel je, zou jij de relais weg laten en per uitgang gewoon 1 >teleruptor gebruiken? of gewoon 2 maal een teleruptor.

Gewoon 1 teleruptor als vermogen-schakelend element PER uitgang.


>Probleem met 1 teleruptor, hoe ga je tegelijk je drukknoppen en >uitgang van PLC op de teleruptoren aansluiten? Of gewoon omschakelen >via relais, dus ofwel drukknop naar plc ofwel naar teleruptor, vergeet >geen diodes op de uitgang van de PLC te plaatsen anders kan je 24V in >de uitgang van je plc sturen en dat is niet zo goed

Als uwe PLC dood is gevallen hoef je je geen zorgen te maken over dit van de PLC staat dan af....en gewoon signalisatie-draadje (+24VDC) dat normaal de poort van de PLC ingaat omleiden (electronisch/mechanisch) rechtstreeks op de pin (en dus in principe ook op de PLC uitgang) van de teleruptor. De andere pin is een gemeenschappelijke massa.

Ik ga wel eens opzoeken wat de ingangskarakteristieken zijn van Siemens output-poorten ;-0 Of ze bescherming hebben in enige vorm...


Plan ? Moet ik inderdaad eens aan gaan beginnen...

Groeten,
Jan
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Post by Xilinx »

Ik heb wat zitten tekenen, ondertussen begint het eendraadschema al wat vorm te krijgen ook ook ben ik nu bezig met een kastlayout te maken.
Ik denk een Sarel kast te gebruiken van 100cm op 140 of 160cm.

Ik zou graag nog wat plaats in de kast over hebben om later nog enkele toeters en bellen bij te kunnen plaatsen.

Kheb er een pdfken van gemaakt zo kunnen jullie ook eens kijken en eventueel uw gedacht geven. Heeft er iemand al gekocht bij Piscaer in Mechelen? service en prijs ?


Groetjes

Een wanhopige bouwheer die al 2,5maand op zen aannemer zit te wachten :? en dus nog tijd heeft om plannetjes te tekenen :-)
Attachments
kastlayout.pdf
(88.86 KiB) Downloaded 1398 times
eendraadschema.pdf
(81.3 KiB) Downloaded 1511 times
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Looks good !

Post by on4cet »

Niets op aan te merken vriend, alles ziet er goed verzorgd en belangrijkst van al correct uit ... Heb wel een vraagje, heb jij overal verlichte druktoetsen of schakelaars ? Want ik meen overal symbolen gezien te hebben voor verlichte drukknoppen ...

Ook je kast-layout zag er goed uit ... Heb het ook zo gedaan hé ... Wel sjabloon genomen rechtstreeks uit de technische documentie van m'n kast ... Met andere woorden, een technische tekening uit de cataloog ...

En nu je zo goed bezig bent, kan je al een sjabloon maken met alle tekst van de kringen op enzo ... Tenzij je daar niet direkt plaats voor hebt in je kast ... Bij mij is er onder elke rail een paneeltje waar je je label-papier achter een plastic bescherming kan stoppen. Ik heb dus in Photoshop een sjabloon gemaakt voor zo'n ganse rail, en dan nadien elke keer de tekst aangepast naargelang de kringen ... Ook heb ik bij de verlichtingskringen bijgezet welke ruimtes er aan hangen, zodat je direkt kan zien welke zekering je moet uitzetten ...

Groeten,

Bart
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Re: Looks good !

Post by Xilinx »

on4cet wrote:Niets op aan te merken vriend, alles ziet er goed verzorgd en belangrijkst van al correct uit ... Heb wel een vraagje, heb jij overal verlichte druktoetsen of schakelaars ? Want ik meen overal symbolen gezien te hebben voor verlichte drukknoppen ...
Neen het zijn gewoon 2 cirkelkes, voor een verlichte drukknop moet er nog een kruis in de binnenste cirkel. Ik ga nog een apparte lijst maken waarop je kan zien welke ingangen invloed hebben op een bepaalde uitgang.
Ook je kast-layout zag er goed uit ... Heb het ook zo gedaan hé ... Wel sjabloon genomen rechtstreeks uit de technische documentie van m'n kast ... Met andere woorden, een technische tekening uit de cataloog ...

En nu je zo goed bezig bent, kan je al een sjabloon maken met alle tekst van de kringen op enzo ... Tenzij je daar niet direkt plaats voor hebt in je kast ... Bij mij is er onder elke rail een paneeltje waar je je label-papier achter een plastic bescherming kan stoppen. Ik heb dus in Photoshop een sjabloon gemaakt voor zo'n ganse rail, en dan nadien elke keer de tekst aangepast naargelang de kringen ... Ook heb ik bij de verlichtingskringen bijgezet welke ruimtes er aan hangen, zodat je direkt kan zien welke zekering je moet uitzetten ...
Ben ik ook van plan ik zou ze op de kabelgoten tussen de dinrails plakken, wel zien als ik deze deksels er af haal ze daarna weer op de juiste plek steek :?

Zeer belangrijk als je zelf een systeempje opzet is dat je alles goed op papier zet, nu ben je daar iedere dag mee bezig maar binnen een jaar zal je al eens goed moeten nadenken van wat doet weer wat.... idem voor het plc programma.
Post Reply