verlichting wc

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
User avatar
ON4TUX
DomoFan
Posts: 42
Joined: Fri Aug 15, 2008 5:07 pm
Location: Westerlo - Belgium

verlichting wc

Post by ON4TUX »

Ik wil elk verlichtingscircuit voorzien van een teleruptor/dimmer, maar in de wc lijkt me dit nogal overkill. Het is een ruimte van anderhalve bij een meter, voorzien van een hangend model. Ik dacht er daarom aan om op het muurtje dat ontstaat om de 'spoelbak' weg te werken, matglas te voorzien met daaronder laagspanningsverlichting, waarmee ik dan met een of andere flipflop regeling een teleruptor uitspaar. Welke verlichting is geschikt om zulke ruimte te verlichten? Ik dacht aan TL, CCFL of LEDs, maar dan moet dat boeltje wel kunnen gevoed en gestuurd worden vanuit een centraal aanwezige 24V, met als bijkomende voorwaarde dat er in rust zo weinig mogelijk stroom mag vloeien. Het zal waarschijnlijk een combinatie worden met oa een JK flipflop.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

nadeel is natuurlijk dat het dan niet of moeilijker op de 'alles uit' is bij te hangen he.

Met 3 a 5 ssc P4/cree xre ledjes (of 2x P7) zou je voldoende moeten hebben. (zie op led-tech.de of dotlight.de)
User avatar
ON4TUX
DomoFan
Posts: 42
Joined: Fri Aug 15, 2008 5:07 pm
Location: Westerlo - Belgium

Post by ON4TUX »

Tnx, ik heb er geen idee van hoeveel lumen je nodig hebt in een wc :) Ik vermoed dat ze bij een lichtstudie vooral daar op letten.

de alles-uit moet wel lukken, het is de bedoeling dat ik op termijn intelligentie hang op zowel de in- als output van de teleruptoren, zodat de alles-uit weet op welke teleruptoren hij een puls moet zetten om ze alsnog uit te schakelen.
Post Reply