Brievenbus post signalisatie

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Brievenbus post signalisatie

Post by roeln »

Hoi,

voor de fun heb ik een <you've got mail> feature toegevoegd aan onze brievenbus.

Als er post is gaat aan de brievenbus (in voorgevel ingebouwd) een ledje branden en in de keuken een signalisatielampje.

Postdetectie wordt gedaan door een microswitch op de klep en een op de deur. Ik gebruik een thyristorke als 'geheugencel'. Als de klep opengaat wordt er via de klep-microswitch spanning op de gate van de thyristor gezet, die gaat dus in geleiding. Hierdoor gaan de led en het lampje branden. Eenmaal een thyristor in geleiding is blijft die in geleiding tot dat je hem reset. Resetten gebeurt door via de deur-microswitch de anode met de grond te verbinden.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

uiterst linksboven zie je de led (is in inkomhal). Daarachter zie je de deur microswitch.
Attachments
brievenbus-deur.jpg
brievenbus-deur.jpg (32.18 KiB) Viewed 17853 times
Last edited by roeln on Thu Sep 04, 2008 2:28 pm, edited 1 time in total.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Centraal zie je de klep-microswitch.
Rechtsboven is het thyristor-printje.

Verder zie je van linksboven te beginnen: dimpotje voor ledverlichting naamplaat, ledjes naamplaat, driverke in (krimpkous) voor die ledjes, deurbelknop, SVV, lusterklem voor ledverlichting.
Attachments
brievenbus-klep.jpg
brievenbus-klep.jpg (50.62 KiB) Viewed 17851 times
Last edited by roeln on Sun Sep 07, 2008 1:58 pm, edited 3 times in total.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

En tenslotte het schematje
Attachments
brievenbus.gif
brievenbus.gif (3.17 KiB) Viewed 17886 times
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Fijn gedaan Roel,

Ik heb kabel klaarzitten voor een soortgelijk project, maar ik moet een lichtsluis maken, want ik heb geen klep ... (arduinen brievenbus) ...

Als iemand daar concrete ideeën en/of schema's voor heeft ? Heb al wel enige gevonden, maar er is altijd wel iets dat niet 100% is ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Steven Claes
DomoMember
Posts: 9
Joined: Thu Apr 17, 2008 9:53 am
Location: Geel
Contact:

Post by Steven Claes »

Een mini bewegingssensor misschien?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hmmm,

Dat komt nooit goed vrees ik ... Ik zie dat aan m'n dual-detector pir's ... De microwave ziet teveel en de ir soms te weinig ...

Een brief of dergelijke geeft geen warmte af, en via microwave te moeilijk te beperken ...

Neenee, gewoon een ir lichtsluis, maar 't komt wel goed hoor, tegen dat het zo ver is horen jullie het wel ... of iemand met meer tijd zou me nog moeten voorgaan ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

ge kunt ne keer kijken bij de motion detectors die ze bij robotjes gebruiken; bijvoorbeeld mindstorms..... of akoestische afstand sensors in 't algemeen...
of een weegschaal-achtige sensor op de bodem....
..of monteer een klep, dan kan het ook niet binnenregenen!

of monteer een knopje op de voorzijde met de tekst: \"Gelieve op het knopje te duwen bij post. Dank u. on4cet.\" :lol:
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

hehehehe lolbroeken , enfin wel knap gedaan hoor roel :)

Vraag me alleen af wat je systeem doet als er 2x post is op een dag ... cfr .. meneer de facteur en de reclamejongen ..bijvoorbeeld ..

Blijft je ledje dan branden als er na de facteur nog iemand iets in de bus dropt ...
Nu nog een systeempje uit dokteren die automatisch belastingsbrieven en facturen uitspuwt :)
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Dat laatste zal nogal moeilijk zijn, hoewel, een ocr scanner in de gleuf monteren, en een database aanleggen van not-wanted afzenders, een blacklist zeg maar hi hi ....

Z'n lichtje blijft branden hé tommeke (goed lezen hé ...), het is een latch functie, die pas terug opgeheven wordt als hij z'n deurtje voor de post te nemen opent ... Dus, al kwam de postbode 10 keer op een dag, maakt nooit iets uit ...

weegschaal is te dubieus, als er eens een druppel condens opvalt heb ik zogezegd mail hi hi ...

'k idd een goed sensorke moeten zoeken dat in z'n geheel de klus kan klaren of anders met 2 of 3 aparte normale IR-sensors werken op een staafje ofzo gemonteerd, in lijn met de gleuf ....

Een klep op een arduinen inzetbus ????? Dat is ook niet meer mooi hé ...

Ciao,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
superintegrator
DomoMember
Posts: 14
Joined: Fri Dec 09, 2005 12:03 pm
Location: Wuustwezel - België

Post by superintegrator »

Je kan dat met een gewoon 230VAC bewegingsmeldertje doen. Sluit op de stuurdraad een ingang van je domoticasysteem (eventueel via een relais) en je kan eender wat sturen. Wij doen dat al jaren bij al onze klanten waarvan de brievenbus op meer dan 20 meter van de voordeur staat. Laten dan een gesproken boodschap door de luidsprekers (éénmalig) komen en op de touchpanels komt een (you've got mail) symbool. Resetten doet de klant zelf na dat hij/zij de brievenbus heeft leeggemaakt op het touchpanel.
Nothing is impossible
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Reageert zo'n melder niet enkel op warmte ?

En een brief ofzo gaat die dat dan triggeren ?

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
superintegrator
DomoMember
Posts: 14
Joined: Fri Dec 09, 2005 12:03 pm
Location: Wuustwezel - België

Post by superintegrator »

Wij gebruiken meestal de LU361P van Theben. Nog geen problemen mee gehad, trouwens de brievenbus is een klein volume, dus zou al moeten lukken dat er bewegingsmelder die louter op warmte wekrt, dit niet gaat ervaren als een beweging.
Attachments
Technische gegevens LU361P
Technische gegevens LU361P
LU361P.jpg (22.76 KiB) Viewed 17620 times
Nothing is impossible
Post Reply