Rookmelders

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Stefke
DomoMember
Posts: 6
Joined: Wed Jan 24, 2007 2:59 pm
Location: Elsloo - Nederland

Rookmelders

Post by Stefke »

Hallo mensen,

Iemand goede ervaringen met een bepaald merk draadloze rookmelders?
Wil er een aantal in huis hangen die met rf verbonden zijn met elkaar. Tevens aansluiten op mijn domtica installatie zodat licht aan gaat als rookalarm afgaat.

Bvd.
Gr Stefan
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Geen idee, maar als er iemand een goed merk, type kan geven van rookmelders die bedraad zijn, en mogelijkheid hebben om op een potentiaalvrij contact van m'n centrale aangesloten te worden, hoor ik het ook graag, en liefst nog een mooi modelletje (niet te veel diepte(hoogte))

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Heeft er eigenlijk iemand een mening of ervaring met rookdetectors uit pakweg den brico?

http://www.brico.be/wabs/nl/catalogus/c ... tectors.do
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Probleem nr. 1 is al dat je te weinig informatie uit hun online-shop kan halen .... Er staat er eentje bij dat koppelbaar is, maar koppelbaar met wat ? Met andere uit hetzelfde gamma, of met een centrale ? Persoonlijk denk ik het eerste, en is dus voor mij zinloos ...

Verder vertrouw ik voor zo'n dingen ook liever op een gekend merk ..., hoewel elke dag dat ik er geen hangen heb nog erger is, maar 't gaat er wel eens van komen, en zeker als hier goede info op komt ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

interessante info van het bouwforum:

---------------------------
almelain schreef:
En er bestaan trouwens ook detectoren die onderling doorverbonden zijn, dus draadloos tot 30 meter, gaat eentje af gaat de andere ook af.


Ik vraag mij hier een beetje af of er wel een voordeel is.
Volgens mij moet je al een gigantisch huis hebben om de rookmelder die aan de andere kant van het huis afgaat niet te horen (die dingen maken serieus veel lawaai).
En eens al die rookmelders afgaan kan ik mij voorstellen dat je enerzijds van het lawaai ook gedesorienteerd geraakt (vooral kinderen raken compleet in paniek bij lawaai tot de x-de macht), daarenboven heb je geen idee meer waar de brand begonnen is, wat brandbestrijding dan volgens mij weer bemoeilijkt.


------------------------
geen ervaring met brandmelders, maar Gira heeft er wel een paar met mooi design

Ook Niko heeft opbouw rookmelders met hulprelais om bv domotica aan te sturen. aluminium uitvoering 420-00004 of witte uitvoering 420-00003
--------------------------

k wil er zeker plaatsen, verplicht of niet...
bij mijn ouders zijn er 3 geplaatst, al enkele keren vals alarm gehad, en we hebben uit miserie de batterijtjes eruit gehaald...

daarom: wat zijn nu goede?? die bij mijn ouders zijn van de aldi...
ik wil wel geen kabels trekken daarvoor...

----------------------------
Jan
DomoExpert
Posts: 62
Joined: Thu Jan 06, 2005 5:29 pm

Re:

Post by Jan »

Wij hebben er vier van Gira gehangen - mooi design en discrete vorm. Onderling allemaal verbonden en de laaste met een relais gekoppeld aan de PLC's.

Wat die valse alarmen betreft: dat is wel erg raar. Die dingen zijn doorgaans erg betrouwbaar als je ze correct plaatst, d.w.z. dus niet boven het fornuis (of de keuken in het algemeen) of aan de wasmachine...

Welk merk je ook koopt, let er op dat het toestel een Bosec certificatie heeft.

Greetz,

Jan
Post Reply