Drukknoppen 24v met dimmer 230V : probleem

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
TomB
DomoMember
Posts: 5
Joined: Fri Aug 08, 2008 9:39 pm

Drukknoppen 24v met dimmer 230V : probleem

Post by TomB »

Hoi,

Ik heb Niko drukknoppen op 24v en heb ook een dimmer van Merlin Gerin (TVe700).

Er zijn klemmen voorzien voor :
- 230V (L)
- 230V (N)
- regelbare uitgangsspanning waarop de lamp wordt aangesloten
- één ingang voor een drukknop

Ik heb alles aangesloten zoals weergegeven op het schema maar het werkt niet. Ik denk dat de reden is dat mijn drukknop maar 24v wisselspanning geeft en dat de dimmer 230V verwacht.

Ben ik juist? Heb ik dan de verkeerde dimmer gekocht of kan ik hiervoor nog een oplossing vinden?

alvast bedankt,

Tom
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik heb even de pdf bekeken op de website van Schneider ... Ik kan goed geloven dat die idd niet werkt, want als je het schema bekijkt, zie je duidelijk dat de drukknop aan de fase (live) hangt. Uw belasting (trafo of lamp) hangt dan enerzijds aan de neutre en aan de fase die dus door de drukknop bekrachtigd wordt (doorgegeven naar de belasting) ...

Je kan er nog altijd een relais tussenhangen om van je 24volt spanning over te gaan naar 230Volt AC ...

Maar het lijkt me makkelijker van hem in te wisselen als dat mag ... Een eltako bv. heeft heel wat mogelijkheden voor (in mijn ogen) een zeer bescheiden prijs. Er zijn er nog heel wat hoor, maar zelf heb ik die gekocht omdat hij heel goed is ... Wou eerst een Niko dimmer kopen, maar prijsverschil was serieus groot, en een analoge ingang heb ik zelf niet nodig ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
TomB
DomoMember
Posts: 5
Joined: Fri Aug 08, 2008 9:39 pm

Post by TomB »

Beste,

Bedankt voor het antwoord. Mijn gedachte was dus juist...

Kan u even uitleggen hoe dat dan werkt met zo'n relais.

mvg,

Tom
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ok Tom,

Geen probleem, hoewel ik hoop dat je genoeg kennis hebt van zaken om deze dingen zelf te doen, want dit is een klein beetje de basis ...

Een relais heeft een spoel die als ze bekrachtigd is de contacten aantrekt (NO) of loslaat (NC). Bekrachtigd wil zeggen, dat de spoel stroom krijgt ...

Vermits jou drukknoppen op 24 volt werken (AC of DC ???) moet je dus een relais kiezen met een spoel van 24 volt (AC of DC ???) ... Het aantal contacten moet je zelf kiezen, maar als het alleen is om je dimmer aan te sturen is in principe 1 contact goed ... Aan deze contacten hang je dus je 230Volt die van de fase komt (bv. in de klem bovenaan), en dan ga je met een draad van de onderste klem van de contacten van je relais naar je drukknop ingang van je dimmer ...

Nog even kort beschrijven wat er nu gaat gebeuren :

1) Je drukt op je drukknop waar je je licht mee wil dimmen
2) Hierdoor komt er 24 volt op je spoel van je relais te staan
3) Daardoor trekt je spoel aan, en sluiten de contacten van je relais
4) Waardoor er 230 volt van de fase naar de ingang van je dimmer zal vloeien, en je dimmer dus zal werken

Voila ...

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
TomB
DomoMember
Posts: 5
Joined: Fri Aug 08, 2008 9:39 pm

Post by TomB »

Hoi,

Met een relais kan ik het inderdaad oplossen. Ik heb echter ook nog een aantal teleruptoren over die gestuurd kunnen worden met 24v AC (en die 220VAC) kunnen schakelen. Ik veronderstel dat ik gewoon dus ook een teleruptor er tussen kan plaatsen ipv het voorgestelde relais?

Alvast bedankt,

Tom
TomB
DomoMember
Posts: 5
Joined: Fri Aug 08, 2008 9:39 pm

Post by TomB »

oeps,

Ik realiseer mij nu dat ik voor mijn probleem op te lossen waarschijnlijk toch geen teleruptor ga kunnen gebruiken aangezien dit bistabiel is (toestand blijft behouden). Ik zal dan toch een relais moeten gebruiken maar zou dit willen vermijden omdat deze continu stroom verbruiken.

Zijn er eventueel nog andere oplossingen : vb triac of zoiets?

Tom
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Tom,

Een relais verbruikt alleen stroom als de spoel aangetrokken wordt ... En voor zover ik weet ga je voor een dimmer niet constant de spoel aantrekken hé, toch alleen als je van niveau wil veranderen, of als je het licht wil aan of uitdoen ???

Die teleruptor is inderdaad een no-go, maar dat had je zelf al gemerkt !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply