automatisch licht aan/uit zonder op knop te drukken

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

automatisch licht aan/uit zonder op knop te drukken

Post by tus »

Hallo,

Is het hier iemand bekend met wifi/wlan triangulation ?

Dit is een technologie die al een tijdje bestaat, en die door middel van
een aantal AP's(wifi Access Points) de positie van een wlan device kan bepalen.

Naar domotica toe zou dit natuurlijk een super leuk voordeel hebben,
dat je namelijk geen bewegings sensoren of iets dergelijks moet
plaatsen overal, maar dat je pc gewoon je domotica aanstuurt om bijvoorbeeld het licht te laten aangaan in de kamer waar je je bent
zonder dat je ook maar 1 knopje moet aanraken.

Het probleem is enkel dat de software die hiervoor te koop is
waarschijnlijk(ik ken geen prijzen) stukken en stukken van mensen kost,
aangezien dit een te professioneel product is wat enkel in bedrijven, hospitalen en dergelijke wordt gebruikt wordt om dure onderdelen op te
sporen en in de gaten te houden.

Ik heb een freeware versie gevonden van zo een software pakket, maar
kheb het nog niet geinstalleerd gekregen, maar volgens de documentatie
zou deze niet echt nauwkeurig zijn, terwijl de commerciele software wel
redelijk nauwkeurig is. Rond 1 meter dacht ik.

Indien iemand nog andere freeware software(of betaalbare commerciele) zou kennen of vindt, kan je dit plz hier posten, want dit is mega interessant. Indien je prijzen kent van commerciële software zou ook altijd leuk om weten zijn. Want zo een pakket is wel wat geld waard en ik zou er wel wat voor over hebben, maar prijzen zoals 10.000€ zijn er natuurlijk wel net over :-)

Enkele commerciele pakketen zijn:

http://www.aeroscout.com/

http://www.innerwireless.com/vision-over.asp

http://www.appearnetworks.com


Het freeware pakket dat ik gevonden had is:

http://www.witrack.net


greetz
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Da kan toch nooit nauwkeurig zijn tenzij je het 'ijkt' op alle plaatsen in je huis.
Dit door muren, kasten, beton, ijzer, bestek, tv, ... in de buurt
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Deze software gebruikt gewoon de infrastructuur van wlan, dus niets speciaal op zich, en wlan gaat probleemloos door muren en dergelijk dus...(Natuurlijk niet echt naar een andere verdieping waar betonnetten tussen liggen of zo hé :-) ), ok, het signaal verzwakt natuurlijk wel, maar hier gaat het niet over snelheid van datatransfer, hier gaat het over het signaal zelf.

Enige voorwaarde is dat je 3 wlan access points nodig hebt om de driehoeksmeting te doen. Zo een beetje hetzelfde
principe als dat het bipt (dacht ik) mensen opspoort die op illegale frequenties uitzenden.

Deze software zou werken ahv de vertraging dat er op een wlan signaal zit. En het is dus enkel maar een berekenings algoritme wat hier achter zou zitten. Iets in de trend van, als AP nr 1 zoveel vertraging heeft, en AP nr 2 zoveel ... dan bevindt het wlan toestel zich daar.

En er moet idd een soort ijking plaats vinden, want met die software teken
je een soort plannetje met al de muren en dergelijke erop. en daarop kan je dan volgen waar het toestel zich bevindt (kijk maar eens op de site van het gratis pakket, daar staat een link naar een filmpje.

Met de duurdere pakketten kan je makkelijk data(coordinaten) in een database(oracle bijvoorbeeld) binnenstreamen, wat het super interessant maakt, want dan kan je er heel makkelijk iets rond schrijven om de kamers te bepalen en ahv die info iets te sturen, dan is het maw, een fluitje van een cent. Enig prob is, dat die software wss stukken van mensen kost. Hardware(AP's) kost 2 keer niks en een oracle database is ook vrij te downloaden.


greetz
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

Als je een knoploze bediening van je domotica systeem wil, moet je misschien eens kijken op http://www.emotiv.com/ naar de emotivEpoc headset.


Hiervoor is er een development kit waarmee je dat ding kan linken aan je eigen programma's. Stilaan verkrijgbaar in de US voor ~400$.

De werking berust op het mappen van meetgegevens van 14 punten op je hoofd op een event, die meetgegevens komen overeen met een gedachte aan iets (vb licht aan, licht uit, ...).

Jo
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Simonjo,

Dat is wel een zeer leuk ding, ga ik zeker volgen. Als ik het zo lees
staat de technologie wss nog wel in zijn kinderschoenen. Minder
praktisch als de wlan uitmeting, maar wel veel interessanter naar
mogelijkheden toe. Maar langs de andere kant heeft dit ding ook
wlan aan boord, waardoor dit zelfs kan gecombineerd worden met de
wlan triangulation technologie :-)

Echt iets om in het oog te houden, thx voor de link Simonjo !


greetz
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Vraagje : ik ga ervan uit met die Wlan technology dat je dan constant met iets van apparatuur op je lichaam door je huis moet lopen ? Ergens laten liggen en je hebt geen licht meer ? Of precies wel constant licht in de plaats waar je het laten liggen hebt ?

Of zie ik het compleet verkeerd ?
Alfred
DomoMember
Posts: 12
Joined: Mon May 28, 2007 1:02 pm

Post by Alfred »

Is dit niet een beetje erover ...
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Koen,

Ttz, de commerciele pakketten voor de positiebepaling werken met een
kaartje ongeveer ter grootte van een creditcard, natuurlijk iets dikker.
Dit zal dan wss net zoals een wlan nic ook een ip adres hebben veronderstel ik.

Natuurlijk als je een gsm of smartphone hebt met wlan functionaliteit,
kan die hier ook voor dienen.


Alfred,

Mss wel ja :-) ... Maar eens je een domotica systeem hebt is je verbeelding je enige beperking hé :wink:

greetz
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik stel me hier dan wel de vraag hoe je een WiFi signaal zo kan ijken dat hij het verschil ziet en blijft zien tussen dat je in je living staat tegen de muur van de hall, of in de hall tegen de muur van de living ...

Levert volgens mij rare resultaten op ... Temeer omdat volgens mij je WiFi signaal ook nooit ZO constant is, dat je dat hiervoor kan gebruiken ...

En persoonlijk zou ik ook niet goed weten, waarom je geen sensors zou installeren, hoe zit het namelijk anders met inbraakbeveiliging ?

Je kan natuurlijk aan de voordeur een reeks van die kastjes leggen in de hoop dat een inbreker deze meepakt (grapje dus) ...

Neen, persoonlijk zie ik dat niet zitten, het enige valabele alternatief voor knoploze bediening is een sensor !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

en sensors zal naast 100% betrouwbaar en 100% werkend (geen bakske nodig) ook nog eens een stuk goedkoper zijn ook waarschijnlijk....
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Roeln,

Op dit moment idd nog wel

On4cet,

Op dit moment heb je nog volledig gelijk hierin, de uitmeting hiervan is in het beste geval nog maar rond 1 meter nauwkeurig, wat idd wel voor heel rare effecten kan zorgen. Naar de toekomst toe zou het signaal dacht ik veel
nauwkeuriger op te sporen zijn en dat zou je dit wel kunnen gaan gebruiken, en dat natuurlijk mits gebruik van marges rond de muren zou het dan denk ik
wel moeten lukken. Maar dat is idd nog niet voor nu. Dus idd best nog wat
afwachten tot de technologie wat nauwkeuriger wordt.

Commercieel is de software wel al in gebruik in bedrijven aangezien het gebruikt wordt om in een groot magazijn bijvoorbeeld iets terug te vinden, of om dure toestellen in een ziekenhuizen terug te vinden. Maar dan komt het natuurlijk niet op een paar centimer nauwkeurigheid aan.

Je kan misschien wel een dief detecteren als hij een gsm/smartphone met wlan bij heeft :-)

En een alarm, das nog zo een eeuwige vraag, koop ik mij een alarm of niet.
Wel ik heb het bewust niet gedaan, en ook geen sensors voorzien omdat ik eerder van het principe ben om ze \"proberen\" buiten te houden.

Dit door mijn deuren van 5 punts sloten en gepanserd glas te voorzien, en mijn rolluiken zijn allemaal aan te sturen. En die zou ik, op de niet zichtbare plaatsen automatisch, langst de achterkant van het huis bijvoorbeeld al, naar beneden laten gaan als ik weg ben, en de andere rolluiken ook automatisch naar beneden laten gaan als het wat te donker wordt. En door een ingebouwd rolluik denk ik toch niet dat ze snel gaan proberen door te geraken.
Dan denk ik dat ze, om serieus wat moeite te besparen, wel een keuze maken uit de 90% andere huizen in de straat waar je met een hamertje het glas van de achterdeur in slaat en de sleutel omdraait die er meestal gewoon op zit langst de binnenkant :-)


greetz
agu
DomoMember
Posts: 2
Joined: Thu Apr 16, 2009 3:05 pm

Post by agu »

prijs zeer hoog!!!
nauwkeurigheid zeer laag!!!
moet altijd een Wifi object mee sleuren!!!
zou gemakkelijk met actieve RFID opgelost worden.

niet nauwkeuriger!!! maar stukken beter koop!!! reken toch op enkele duizenden € (in plaatst van enkele tien duizende!!!)
Post Reply