Led's in bticino drukknoppen

Moderator: Domotix-Moderators

User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Led's in bticino drukknoppen

Post by on4cet »

Ik had graag led’s in m’n bticino drukknoppen ingebouwd, daar de origineel voorziene verlichting door middel van 24volt witlicht lampjes 1) teveel zou verbruiken 2) helemaal zo mooi niet zou zijn …

Na lang zoeken hoe ik die led’s zou inbouwen, kreeg ik op een avond een geniale ingeving … Een kameraad (kitt1977) had voor mij al eens een testje gedaan door een ledhouder (plastic) erin te plaatsen, en daarin de led te plaatsen … Dit ging kennelijk niet slecht, maar opeens kreeg ik het geniale idee, om de led op de juiste plaats in het gat vast te houden, en dan het gat op te spuiten met een heel klein beetje PUR … Dat zet tamelijk snel goed uit, en wordt ook hard genoeg zodat de led blijft zitten …

Ook hier was kittje bereid om voor mij eens een eerste testje te doen, en het licht was mooi genoeg gebundeld om bruikbaar te zijn door het lensje heen …
De toen gebruikte led was gewoon een standaard led van onbekende origine … Daarna heb ik via htvision.nl een aantal blauwe led’s op proef gevraagd, een paar gewone heldere blauwe led’s
Image

en een paar 120° helderblauwe led’s

Image

Bij de eerste testen bleek dat het voor mijn doel, weinig of niets uitmaakte wat de afstraalhoek ook was … En gezien het licht dat door het lensje kwam meer dan genoeg was bij de low-cost blauwe led’s, was dat al een beslissing die snel genomen was.

Welke led’s en hoe ze vast te zetten in de drukknop was dus al beslist … Nu nog zien hoe ik met m’n 24 volt AC die ik overal in de potjes heb, deze led’s zonder al teveel geflikker kan laten branden met zo min mogelijk stroomverbruik en, heel belangrijk, flexibiliteit qua uitbreiding … Er zijn immers plaatsen waar er maar 1 drukknop zit, maar er zijn ook plaatsen waar er makkelijk 5 kunnen zitten …

Je kan natuurlijk elke keer een voorzetweerstand gaan berekenen, zodat je overal de juiste spanning over je led(s) krijgt, maar dat wil dan ook zeggen, dat als je 1 drukknop toevoegt, je een nieuwe berekening mag maken, en een nieuwe weerstand plaatsen.
Dus, even de hulp ingeroepen van circuitsonline.net, en daar m’n vragen gesteld … Daarop kwamen heel wat reacties en vooral, m’n toekomstige oplossing … De FET zou mijn ‘key to succes’ worden … MAAR, zelfs met dat component in gedachten, heb ik heel wat led’s de geest zien geven, en heb ik toch zeker 3 verbeteringen moeten aanbrengen eer het op punt stond …

Het is uiteindelijk DIT geworden :
http://www.uploadarchief.net/files/down ... 4cet-4.jpg
Kortom, een diode voor het geheel om de zaak al enkelzijdig gelijk te richten, dan een condensator die over de fet en led’s staat, hierdoor krijg je een mooie stabiele voeding voor de led’s zodat deze niet meer flikkeren, en zo zou je FET ook wat beveiligd moeten zijn tegen inschakelpieken (en dus ook de led’s) …

Wie graag al de rest ook leest (inclusief mijn (misschien) domme vragen), kan deze thread eens doorlezen : http://www.circuitsonline.net/forum/view/58709/1/

Enfin, tijd nu voor wat beeldmateriaal van de opzet :

Image

Die manteltjes van een utp kabel is ter isolatie, maar zou dus veel mooier gedaan kunnen worden met krimpkous … Was te lui om te zoeken … En ’t zit toch in de muur !

Image

Image

Image

De foto's zijn niet altijd even goed, maar 't geeft een idee ... 't ziet er in ieder geval gelikt uit ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

toch een heel gedoe met een fet, condesator en diode....

Makkelijker is in ieder potje zo'n rakkertje :
Image
Constant current source. max 38VAC (16x7.5x3mm) 1,99 euro of goedkoper als ge d'r meer neemt..


Gewoon zo eentje in ieder potje en hierop alle ledjes in serie.
Ken je soort led niet maar waarschijnlijk is de spanningsval ~3V. Source verbruikt ook 3V. Dus op 24VAC kan je 7 ledjes hangen.


Ik veronderstel dat je ze altijd allemaal aan wil doen, dus niets intelligent?
Kijk daar direct ok ne keer voor ledjes :wink:

ik gebruikt die voor mijn orientatieverlichting -wel DC- en supercontent was poepsimpel.

http://www.led-tech.de/en/Light-Emittin ... _1_89.html
Falcon10
DomoExpert
Posts: 82
Joined: Tue Jul 25, 2006 8:47 am
Location: Lier - België
Contact:

Post by Falcon10 »

leuke mod van je schakelaars Bart !
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@Roel : 10 Strafpunten om me dit niet eerder te melden :-)

@Falcon : bedankt man ... in 't echt is 't 10 keer mooier dan op foto hoor, ben er echt content van, en al wie nu nog z'n drukknoppen wil verlichten, heeft het beste van de 2 zonder nog te moeten zoeken ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Re:

Post by roeln »

on4cet wrote:@Roel : 10 Strafpunten om me dit niet eerder te melden :-)
dan had je het maar eerder moeten vragen he :lol:


die pur is wel een knoeiboel he....zeker als je weten wat voor vlekken dat kan maken... is een drupje secondenlijm niet makkelijker? Denk eraan dat je de pootjes onder 90graden kan draaien en dan netjes op je drukknop kan lijmen en zodoende toch je ledjes mooi centraal in het gat kan positioneren.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ja, die PUR is een smerig goedje, maar ik heb niet de indruk dat het op die plastic vlekken achter laat ... of althans toch niet zichtbaar ...

Er zullen allicht nog andere mogelijkheden zijn, maar 'k zou eens real-life realisaties willen zien zodat we kunnen vergelijken ... En zien of het ook goed BLIJFT zitten ...

Maar alle tips zijn welkom, en dus ook deze !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
matje
DomoFan
Posts: 20
Joined: Wed Sep 05, 2007 5:27 pm

Post by matje »

kga dit ook doen. maar u leds brand als licht niet brand? dan moet je open en gesloten contact hebben?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Deze leds worden zo aangestuurd dat als het buiten (!!) donker genoeg geworden is, deze allemaal gaan branden ...

Als ik elke led afhankelijk ga moeten aansturen naargelang de status van het lichtpunt zou ik veel te veel uitgangen moeten hebben om dit te regelen ... Ik denk zelfs met eender welk domoticamerk dat je dit een deel extra hardware zal kosten ?

Ik ben nog wel ooit van plan van deze ipv. met de schemerschakelaar buiten, met lichtsensors van binnen te sturen, zodat als je om één of andere reden de rolluiken toch nog beneden hebt, dat de leds dan toch nog branden

Want nu is het zo dat bv. 's morgens om 5.00u het buiten al terug licht is, maar dat je zelf nog in het donker licht en de led's dus toch uit zijn ...

Maar dat zijn dan weer mods voor als ik weer eens wat meer tijd heb ! Ooit verklaarde men mij voor gek dat ik overal zoveel utp's naartoe gelegd had, maar ook hier weer, kan ik makkelijk een lichtsensor op een rj45 stekkertje pluggen, en ergens in een daarvoor aangesloten outlet pluggen. De rest is een kwestie van waar ik vanuit het patchpaneel naartoe ga hé ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
matje
DomoFan
Posts: 20
Joined: Wed Sep 05, 2007 5:27 pm

Post by matje »

je kan gewoon ook weerstand voor u led zetten en dat is het goedkope oplossing en als je dezelfde leds hebt hebt ge dezelfde weerstand nodig :D
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Tot mijn verbazing zag mijn vrouw die drukknop-ledjes ook wel zitten, aan de slag dus...

Ik ga het uiteindelijk ook met weerstandjes doen. Is veel goedkoper dan die driverkes en ben ervan overtuigd dat verbruik in de zelfde grootte orde zal zijn.

Per potje bekijk ik hoeveel ledjes er zijn (dus hoeveel knoppen) en gebruik ik een andere weerstand. Ik heb 6 verschillende weerrstanden nodig om potjes met 1, 2, 3, 4, 5 of 6 knoppen uit te voeren. 7 knoppen haal ik niet met 24V, dus worden dat 2 kringetjes. Het aantal drukkknoppen per potje is toch redelijk statisch, ze kunnen misschien in de toekomst een andere functie krijgen of zo, maar knoppen toevoegen of verwijderen zie ik me niet snel doen, en als het toch gebeurt moet ik gewoon het weerstandje vervangen. Om dit te voorkomen zou ik alle leds ook apart parallel kunen hangen met elk hun eigen weerstand maar dit is niet alleen meer werk en meer componentjes, het is ook meer verbruik door de weerstanden...

In de kast maak ik dan een pwm dimmerke met potje op basis van een NE555, om het geheel efficient te kunnen dimmen.

Mijn ledjes komen binnenkort toe. Het zijn deze geworden:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.9077. 8,5 eurocent per stuk en gratis verzending. wie doet beter... 3,8V, stroom weet ik niet maar is niet belangrijk vermits ik ze toch al dimmen.

Een schemersensor zal alles sturen (alsook de orientatieverlichting die er al is). De schemersensor zal een simpele LDR worden met een serie weerstandje.


Nu weten jullie de plannen, als er vooruitgang is zal ik de resultaten hier posten.

@on4cet,
heb jij al vooruitgang geboekt?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

De vooruitgang die ik geboekt heb, is dat het al een geruime tijd werkt, maar heb nog geen tijd gevonden om de rest van de potjes met schakelaars af te werken ...

Maar alles werkt prima ...

Allez, het led-project heeft dus een hoge WAF (wife approval factor) ;-)


Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

heb je het nu met die driverkes gedaan, met fet of met weerstanden?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Met de fets hé ... Als ik nu nog opnieuw zo'n drivertjes moest kopen, was ik toch weeral wat extra geld kwijt natuurlijk ...

Maar voor degenen die er nog aan gaan beginnen is het zeker een goed alternatief !

De reden waarom ik met fet's gewerkt heb en niet met weerstanden is dat je eender hoeveel led's er kan aanhangen (binnen de marges natuurlijk) en dat bij verhoging van je voltage je leds geen gevaar lopen, wat bij een weerstand toch zou kunnen ... Hier kan je evenwel een minimumvoltage kiezen waarbij ze genoeg licht geven, en dan heb je al wel wat marge ... Met een PWM dimmer werken is natuurlijk ook een optie, maar is al iets gevorderd natuurlijk ...

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Re:

Post by roeln »

on4cet wrote:... en dat bij verhoging van je voltage je leds geen gevaar lopen, wat bij een weerstand toch zou kunnen ...
?
Ik gebruik de voeding van mijn logo's en die is denk ik toch stabiel genoeg...
Ik vermoed dat jij gewoon een transfoke hebt gebruikt, maar dan zou ik toch eerder geneigd zijn om die in de kast proper te 'beveiligen' (eventueel rectifieren) en niet in ieder potje.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Nenee, ik gebruik m'n 24V ac trafo's van hager, welke je toch wel gelijk mag stellen aan zo'n logo voeding (heb ik trouwens ook, maar dan in m'n rolluikkast) ...

Je hebt daar echter wel een punt van die beveiliging op de spanning in de kast te maken ...

Ach, alle wegen leiden naar Rome, en dus zijn er oplossingen genoeg ... Het grote probleem is, als we er niet over schrijven, weet niemand het ... Had ik die drivertjes eerder gekend, had ik misschien dat wel genomen, maar weerstanden kan natuurlijk ook, als je weet dat het redelijk statisch is ...

Kan het eigenlijk gebeuren dat een LED stuk gaat, maar nog wel spanning door laat ? In dat geval komt er immers veel meer voltage over je andere led's te staan ?

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply