Led's in bticino drukknoppen

Moderator: Domotix-Moderators

User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

geloof het of niet, 't is heel groot toeval maar mijn vrouw kan getuigen, :shock: ,
maar gisteren heeft een ledje van de orientatieverlichting het begeven. Die worden ook gevoed door van die driverkes (maar dan die van dotlight.de). Ik snap nog altijd niet hoe het kan. Die ledjes worden nog niet eens handwarm...

Maar het vreemde is nu dat het wel nog stroom door laat (want de andere ledjes in de zelfde kring branden nog), maar geen licht meer geeft.... Ik heb niet gemeten of het nog een spanningsval veroorzaakt maar wellicht niet... ligt al ergens vanonder in de vuilbak.

Gelukkig had ik een paar ledjes als reserve besteld destijds!


Random voorbeeldje van een led : http://www.led-tech.de/en/Light-Emittin ... 3_1_4.html
is een goedkope 2,8V blauwe led en datasheet vermeldt 3,4V als max... niet veel speling dus. :?


Dus tip : bestel genoeg leds als reserve. Mijn orientatieledjes staan bijvoorbeeld niet meer op de site alhoewel ze nog geen jaar oud zijn... En een vergelijkbare led zoeken met zelfde sterke en vooral zelfde lichtkleur is niet evident hoor, en voor de prijs moet je het niet laten...
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Het is inderdaad goed, dat je reserve leds hebt, maar als het dan nog eens wat moeite vergt om ze in en uit te bouwen, dan is het wel sneu als dat nog eens gaat gebeuren hé ...

Ik weet ook niet juist wat er in die drivertjes allemaal inzit hé ... En misschien ligt het helemaal niet aan je drivertje ... Ik vermoed dat er bij led's ook wel slechte kunnen tussen zitten, zou het niet ?

Ik heb ze ook met de 100 besteld ... Ik heb ze ook zo basic mogelijk genomen, geen speciale afstraalhoeken enzo ... Zo heb je meer kans, dat je toch ongeveer dezelfde kan vinden ... En de lichtsterkte is volgens mij vaak afhankelijk van het aantal mA dat je erdoor jaagt, dus, als die ongeveer in dezelfde waarden zitten zal je het niet zo zien denk ik !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
BusVer
DomoMember
Posts: 14
Joined: Mon Apr 07, 2008 6:09 pm

Post by BusVer »

Roel schreef
Een schemersensor zal alles sturen (alsook de orientatieverlichting die er al is). De schemersensor zal een simpele LDR worden met een serie weerstandje.
Ben erg benieuwd naar de verdere uitwerking hiervan. De spannung over de serieweerstand gebruik je als analoge input op je Logo neem ik aan, En dan is het kwestie van programmeren op welke spanningswaarde (licht) de orientatieverlichting aan gaat.
Maar hoe en waar heb je deze LDR's ingebouwd? één in elke kamer ingewerkt in bijvoorbeeld een blind plaatje.... de voeding van de LDR te voorzien via SVV, ....

Zelf ga ik ook met de Light en Light Tech serie werken, en ben wel gewonnen door de ideetjes hier. Maar momenteel is zelke afwerking pas voorzien voor later
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Re:

Post by roeln »

BusVer wrote: Ben erg benieuwd naar de verdere uitwerking hiervan. De spannung over de serieweerstand gebruik je als analoge input op je Logo neem ik aan, En dan is het kwestie van programmeren op welke spanningswaarde (licht) de orientatieverlichting aan gaat.
Maar hoe en waar heb je deze LDR's ingebouwd? één in elke kamer ingewerkt in bijvoorbeeld een blind plaatje.... de voeding van de LDR te voorzien via SVV, ....

Zelf ga ik ook met de Light en Light Tech serie werken, en ben wel gewonnen door de ideetjes hier. Maar momenteel is zelke afwerking pas voorzien voor later
zal inderdaad een analoge 0-10V input worden. serieweerrstand zal een potje zijn om makkelijk bij te regelen indien gewenst; da's handiger dan die interne logo-parameters updaten.

Ben van plan ldr's in te bouwen in een glazen reageerbuisje. Dit komt buiten tegen de gevel te hangen. Ik heb geen plannen om binnen ook ldr's te plaatsen. Als ik eraan begin zal ik alles posten in een nieuwe threadje.
BusVer
DomoMember
Posts: 14
Joined: Mon Apr 07, 2008 6:09 pm

Post by BusVer »

Ah ok, het was Ik wist dat ik het gelezen had eerder, maar het ‘t is on4cet die het plan had het via lichtsensors van binnen te sturen. Ik heb momenteel een buis buiten voorzien voor een “schemerschakelaarâ€
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Genoeg UTP's kan ook helpen, kan je wel 2 draadjes van reserveren om een sensor aan te hangen .... Op voorwaarde dat die op een geschikte plaats zit natuurlijk ...

Voor mij is het eigenlijk alleen maar van belang voor het verdiep hoor, kwestie van te ondervangen dat het buiten al terug licht is, maar je rollen zijn nog naar beneden, en dus is het nog een beetje (!) donker binnen ! In dat geval heb je WEL nut van de orientatieverlichting tot je rolluiken terug omhoog zijn ... daarom ...

Benieuwd naar het vervolg natuurlijk ...

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Als je uw rolluiken ook vanuit je domotica stuurt, weet je toch dat ze beneden zijn? Daar heb je toch geen lichtsensor voor nodig?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Miljaar, das juist ... Al goed dat ik al niet begonnen ben ....


'k zal 't maar op het warme weer steken hé


Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

terug on topic nu :)

ik heb de perfecte manier gevonden om onze ledjes in die bticino drukknoppen te bevestigen! eureka.

Koop in de hubo een meter 'cristal' slang van maat 6/9mm. 50cent per meter. Is voor aquariumpompjes of zo mee te verbinden....
Knip hier een half centimetertje af. Dit past perfect in het eerste stuk van het lampgat van de drukknop. Het knelt ook een beetje aangezien het gat niet volledig rond is. Hierin kan je dan een ledje wringen. Ik heb 4.8mm leds die eruit zien als de eerste foto in dit topic. Het eerste deel van de led glijdt net naar binnen en de verdikking achteraan laat de led echt goed vastzetten in het stukje slang.
(zal straks een fotootje posten als ik er aan denk)

Voordelen zijn :
* goedkoop
* snel en proper
* geen gesmos met lijm of pur
* leds blijven makkelijk te vervangen
* iedere led heeft precies dezelfde inbouwplaats en -hoek, wat met lijm/pur niet mogelijk is.


Andere doe-het-zelf-zaken zullen ook wel zulke slangetjes hebben maar op de brico webstie zie ik bijvoorbeeld die maat niet staan....
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ga ik zeker eens proberen .... Als dat idd goed lukt is dat DE manier ...

Voor wat een forum en wat initiatief al niet goed is !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

een fotootje
Attachments
drukknop-slang.JPG
drukknop-slang.JPG (43.43 KiB) Viewed 14742 times
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Gonna try this for sure !

Thanks

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

update: als je de slang doorknipt met een schaar of kniptang, klemt het ledje maar eigenlijk niet genoeg.
Beter is om de stukjes slang met een ijzerzaagske af te zagen. Dan hebt ge altijd wel wat braampjes hier en daar en dan is de klemming veel beter en echt strak.

(had het met een kniptang gedaan om een mooier fotooke te verkrijgen... :? )
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

hehe goed idee ..

Maar ik hou het bij lijmpistool ..geeft mij het meest bevredigend resultaat ..

Heb volgende mogelijkheden geprobeer :

Ledhouder erin klemmen -> ging goed maar ik vind zo geen stevige houders meer zoals ik liggen had.. is al goedkope brol nu :)
Pu Schuim -> Op zich niet slecht ( en als je zo een pistool gebruikt makkelijk te doseren ) maar je moet het laten drogen en keihard is het niet ....
Tec7/Parabond : prielen ..en wachten to het droog is ..maar zit wer goed vast ..

Lijmpistool : handig te doseren , snel hard en makkelijk er terug uit te halen .. en led's zitten vrij snel goed vast ...


Enfin mij geeft het lijmpistool tot nu toe het beste resultaat ..
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

kan zijn, maar je hebt het nog niet geprobeerd met de plastic darm hé tommeke .... Eerst ook proberen, en dan eindoordeel vellen ... hi hi

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply