Java implementatie berekening 1e twee crc words

Nikobus specifiek forum / Fore spécifique Nikobus

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Blu3fish
DomoMember
Posts: 3
Joined: Sun May 18, 2008 6:45 pm

Java implementatie berekening 1e twee crc words

Post by Blu3fish »

Hoi allemaal,

Door de inactiviteit van dit forum was ik helaas niet in staat om highvolt of backbone te benaderen. Daarom heb ik zelf wat onderzoek gedaan naar de berekening van de crc. Het 1e en de 2e crc word is inmiddels verklaarbaar.

Ik heb als attachment een kleine java applicate toegevoegd waarmee je de checksums van de status aanvraag mee kan berekenen. De source files zijn ook bijgevoegd in de jar file. Een erg nette implementatie is het duidelijk niet maar het is een begin.


Kleine uitleg:

Adres: Het adres van de module. (Let op het adres in de com log staat achterstevoren! Ik bedoel hier het originele adres zoals je het configureerd in de nikobus applicatie)

Command: Wat ik heb kunnen achterhalen is dit altijd 12 of 17. Zou iemand dit kunnen bevestigen?

Voorbeeld:
$1012B22C7C1E7F. (String voor het aanvragen van de status van de status een module.)
command= 12
adres = 2cb2
Levert: 7c en 1e :)



De laatste byte wordt niet in de nikobus applicatie zelf berekend, maar wordt bepaald in de serial.dll. Deze is hierdoor een stukje lastiger te achterhalen :(.
Attachments
nikobuscalc.rar
Source is beschikbar in de JAR file. Gewoon te openen met winrar of ietsdergelijks.
(6.89 KiB) Downloaded 1176 times
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Wat bedoel je juist met de inactiviteit van dit forum ?

Mvg,

Bart

Als er bij iemand iets ECHT dringend is, kan je altijd een mailtje naar mij sturen zodat ik hen op hun gebruikelijke e-mail adres kan berichten !
There's No Home Like An Automated Home ...
Blu3fish
DomoMember
Posts: 3
Joined: Sun May 18, 2008 6:45 pm

Post by Blu3fish »

Misschien is inactiviteit van dit form iets te al omvattend. Excuses hiervoor. Ik bedoelde eigenlijk dat er een hoop threads in het forum gedeelte van NIKOBUS geen tot weinig activiteit plaats vond. Daarnaast had ik verschillende poging gedaan om een aantal mensen te bereiken die betrokken waren bij het nikobus drukknop topic. Helaas van allen geen response.

Daarnaast is er door geen van de moderators gereageerd op de volgende stelling van highvolt in 'het nikobus is gekraakt' topic:

Ik weet echter nog niet of ik deze informatie publiek op het forum mag zetten. Voor Niko kan dit misschien nogal gevoelig liggen ?!?
Misschien kan onze moderator hier op antwoorden.. (Geplaatst: Di Okt 30, 2007 12:25 am)


Zou je aan highvolt of backbone willen vragen of ze me een pm willen sturen met hun email adres? Dit i.v.m. het laatste crc word.

mvg
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Wat die inactiviteit betreft, ik zou altijd eens kunnen 'poken' bij de betreffende personen, mail me dan gewoon ...

Wat die 'crack' van nikobus betreft ... Ik heb tot hiertoe nog geen klachten gekregen, en zolang hier geen geld mee gemoeid is, zal dit vermoedelijk wel zo kunnen blijven ...

Moesten hierop echter wel reacties komen, dan zal iedereen wel begrijpen dat het niet op deze manier meer kan verspreid worden ...

Ik zal eens een paar PM's versturen hé ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

Hoi,

Ik heb enige tijd geleden mijn project rond PEHA PHC vermeld, dit is een IP gerichte software oplossing (zie users.telenet.be/simonjo) genaamd 'inControl'

Ondertussen is dit geevolueerd naar een proxy waarmee je verschillende interfaces (lees protocols) kan capteren en doorgeven naar een ander protocol. De translatie kan je beschrijven in een ini file.

Protocols gesupporteerd zijn: HTTP, telnet, X10, SNMP, UPnP, SMS en PHC protocols.


Vb aan de ene kant een X10 receiver met een RF remote control, als je dan op een bepaalde knop drukt kan je dit commando omzetten in het oproepen van een HTTP link, of het sturen van een SMS, een SNMP trap, ...

Momenteel aan het spelen met een AXIS 209FDR IP cam, ik kan die gebruiken als bewegingsdetector en via inControl mijn PHC systeem ermee aansturen.


Zou het misschien iets kunnen zijn om ook een link naar Niko te leggen?

Jo
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Wat mij betreft zou ik geneigd zijn te denken, dat het wel fijn moet zijn, van een produkt te hebben dat over alle grenzen heen zou kunnen werken ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

Kan Blu3fish zijn personal messages even checken aub.


Jo
Webmasterd
DomoMember
Posts: 1
Joined: Wed Mar 19, 2008 4:58 pm

Post by Webmasterd »

Het zou IDD een leuke optie zijn dat jou INcontrol ook zou werken met NIKOBUS. Dus ik zou zeggen ga er voor.

Zijn er trouwens nog mensen die een eigen besturing gemaakt hebben voor Nikobus via PC.
Zelf heb ik er ook wel interesse voor, maar mijn kennis is niet zo groot als sommige van jullie hier

Grtz
kleinduimmeke
DomoMember
Posts: 2
Joined: Wed Sep 17, 2008 6:49 pm

Re:

Post by kleinduimmeke »

Beste nicobussers,

Ik ben nieuw op het forum en zou graag uw hulp willen vragen.
Heb een nicobus instalatie in mijn woning en zou deze willen gebruiken als open source, kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet doen liefst stap voor stap.
Zou graag wat experimenteren met nicobus om mijn kennis te vergroten.
Heb niet zo veel kennis van die zaken.

Bedankt
Post Reply