nieuwbouw domotica vs teleruptoren

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Gekave
DomoMember
Posts: 1
Joined: Thu May 29, 2008 1:30 pm
Location: Heist-op-den-berg
Contact:

nieuwbouw domotica vs teleruptoren

Post by Gekave »

Hallo ^^

Mijn naam is Gunther, en ik ben, in de uitgebreide zoektocht ivm alles wat bij een nieuwbouw komt kijken (bouwblog in m'n profiel voor de liefhebbers), terechtgekomen op deze site. Ik heb een heleboel van de informatie gelezen en deze heeft mij aan het twijfelen gebracht over mijn elektrische installatie. Nu de ruwbouw er ongeveer staat begint het tijd te worden om dit alles eens deftig uit te pluizen.

De bedoeling is zelf alles ( zo veel mogelijk toch :wink: ) te installeren. Ik heb genoeg technische achtergrond om dat tot een goed einde te brengen ... doch blijkt dat er in de tijd van schoolgaan en eindwerken maken over elektrische installaties nogal wat veranderingen zijn geweest.

Ik zal even basis schetsen wat ik van een elektrische installatie wil

- De gebruikelijke stopcontacten en lichtpunten met schakelaars.
- elektrische rolluikbediening ( 7 stuks allemaal appart te bedienen maar ook allemaal tegelijk, van op een centrale plaats)
- een alles-uit knop waarbij bepaalde lichtpunten toch blijven of gaan branden
- Rolluiken en sommige lichtpunten zo schakelen dat met een druk op de knop de hele zooi begint te reageren op een lichtsterkte ( zon op --> rollen op licht uit, donker --> rollen neer licht aan)
- GEEN sferen
- GEEN automatische temperatuurregeling (geïntegreerd)
- Buitenlicht en dergelijke ook in apparte garage en in kruipruimte.
- hier en daar een dimmer.

Van multimedia komt er TV + extra coax, wachtbuis en internet in alle kamers maar ik wil in de woonkamer vanop mijn PC muziek kunnen afspelen op m'n boxen in de woonkamer en eventueel video ( ben nogal een anime fan) rechtstreeks op de TV.

Later uitbreiden is niet de bedoeling. Ik hoef ook niet alles met de PC te controleren of te regelen, enkel de multimedia is voldoende.

Ik weet dat dit allemaal haalbaar is met teleruptoren, maar op beurzen en dergelijke ben ik geïnteresseerd geraakt in domotica ... of toch tenminste de elektrische vleugel ala nikobus ( niet ECHT domotica voor zover ik kan zien aangezien het zuiver voor elektriciteit lijkt gebuikt te worden).

Mijn Vriendin is echter absoluut NIET overtuigd van domotica wegens de zogezegd dure kostprijs. En \"we hebben dat niet nodig, kunnen we beter in iets anders steken\".

Nu heb ik echter gelezen dat teleruptoren veel duurder zouden kunnen uitvallen met al die \"speciallekes\" dan een basis (zuiver elektrisch) domoticasysteem ala nikobus en dergelijke. En natuurlijk prijzen alle verkopers hun systeem aan.

Dus nu zit ik met een aantal vragen en ik dacht, ik zal het een keertje vragen aan relatief objectieve mensen met overduidelijke kennis van zaken ^^

1) Wat is het meest geschikte voor wat ik wil van m'n installatie ? domotica of teleruptoren ?
2) Wat zou in totaal goedkoper uitkomen ?
3) Wat is het makkelijktste te plaatsen en te gebruiken voor mijn installatie ?

en 4) iets minder gerelateerd maar: is domotica of nikobus uberhaupt aan te raden in kruipkelders of vrijstaande garages in een opbouwsysteem. met al dat vocht en dergelijke plus lange kabels heen en weer zou misschien het conventionele systeem beter geschikt kunnen zijn ?

Bedankt om dit hele verhaal al te lezen en ik hoop op een paar nuttige reacties, als er nog vragen of details nodig zijn, laat gerust iets weten.

Dank bij voorbaat !

Gunther

PS: proficiat met een zeer informatief forum, ik kom zeker nog eens terug kijken ;)
Steven Claes
DomoMember
Posts: 9
Joined: Thu Apr 17, 2008 9:53 am
Location: Geel
Contact:

Post by Steven Claes »

Hoi ,
ken je probleem , tis te zeggen wat de wederhelft betreft.
Vrouwen zijn moeilijk te overtuigen over het nut van Domotica en de kostprijs vinden ze meestal teveel en geven ze liever uit aan hun badkamer of keuken :)
Ik ben zelf installateur elektriciteit in bijberoep en ga meer met Domotica bezig zijn.
Dit jaar voor mij geen installaties , ben begonnen aan mijn eigen woning
en doe bijna alles zelf.
Wat is nu het beste???Dat kost te veel!!!dat is maar luxe... zijn typische zinnen als men domotica zegt.
Ikzelf ga werken met Domintell om verschillende redenen :
1. relatief goedkoop vergeleken met andere domotica.
2. simpel in plaatsing , aansluiting en programma
3. Design
4. Goede begeleiding door de firma

De bedrading is niet duurder dan anders met gewone schakelaars waar ik dan 5 draads moet trekken.

Voor mezelf start ik ook met een simpel pakket :

1. lichtpunten in huis met een drukknopje , sommige samen op 1 schakelaar (kan tot 6 knopjes).
2. Geen sfeercreatie
3. Alles aan/uit op de slaapkamer
4. Elektrische screensbediening :apart en gelijk en op zonsopgang/ondergang.
4. Temperatuurregeling ben ik nog niet uit.
5. Ik overweeg wel een screen in living om overzicht te hebben ,
deze van Domintell zijn niet zo duur , niet overdreven groot.Mooi en niet te
ingewikkeld.

Voor mezelf voorzie ik wel de mogelijkheid uit te breiden in toekomst.
TV/Data/Audio is eigenlijk niet onmiddelijk domotica nodig , laat alles samenkomen in technische ruimte aan de kast enzo kan je altijd alle kanten uit met verbindingen.
Wat betreft kruipkelder en garage is er geen beperking , als je spatwaterdicht gebruikt.Domotica maakt hier geen verschil met gewone installatie.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

als je toch niet van plan bent om met pc, cv, airco, ventilatie en zo te koppelen, zou ik zeker de micro-plc topics ne keer lezen.
8)
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik denk dat de eisen in dit geval niet zo overdreven zijn, met als gevolg, dat ik denk dat je inderdaad alle kanten wat uit kan ...

Prijsvergelijk eens maken zou ik dan denken ... En zeer zeker van je stuk zijn, wat je later nog wil uitbreiden, want NU denk je dat je het wel gehad hebt met deze eisen, maar hoe denk je binnen 5 jaar ... ?

Wat die audio betreft, dit is al heel simpel op te lossen door extra audiokabels te trekken van je pc-locatie naar je stereo ... Daar kan je altijd wel een ingang vinden (hoe nieuwer de versterker, hoe meer ingangen vaak ...)

Maar persoonlijk trek het liefste van al, ALLES eerst naar node0 (centrale plaats) dan kan je vandaaruit ook naar die stereo, en heb je de mogelijkheid om van meerdere plaatsen een audiokabel te trekken naar node0, om op die manier te kunnen kiezen welke je naar je stereo stuurt

Wat die drukknop betreft voor je lichtgestuurde dingen ... : ik heb hier gewoon een drukknop die het relais van de voedingen van de buitenmelders afschakelt .... Dus, knop op UIT, legt heel dat systeem plat ... Echter het aangaan van de lichten in de oversteken vooraan enzo, die worden TOCH aangezet, als het donker genoeg is, daar zie ik geen reden om ze uit te zetten ... maar indien gewenst kan dat ook vrij simpel lijkt me ...

Ik zou in ieder geval iets nemen dat je kan programmeren ... En dan kan je beginnen met teleruptoren of relais, waar je dan, als je 1 stapje hoger gaat, micro-plc's kan achterhangen of domotica, OF, je gaat ineens voor micro-plc's of domotica ...

Wat die alles uit knop betreft met behoud van sommige lichtpunten ... Dat hangt er dan van af, of je die uitzonderingen ALTIJD als uitzondering wil houden ... In dat geval kan je deze punten UIT de groepsschakeling laten, maar ik zou precies toch al sowieso kiezen voor iets programmeerbaars ...

Mvg,

Bart

PS. Bedankt voor het compliment wat betreft het forum, 't is niet altijd even makkelijk omdat deze materie voor velen maar een 1time bezigheid is ... Ze komen dus even voor info, en komen niet al te vaak terug (op een reeks uitzonderingen na natuurlijk), maar het hoofddoel is inderdaad zorgen dat mensen informatie en meningen kunnen lezen ! Veel plezier nog, en bericht maar over je eigen welvaren, als iedereen dat zou doen, is het forum overbevolkt denk ik
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply