zelio vraagjes

(Micro) Plc specifiek forum / Fore spécifique (Micro) Plc

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
cb-dude
DomoMember
Posts: 2
Joined: Mon Apr 14, 2008 4:45 pm

zelio vraagjes

Post by cb-dude »

Na veel lezen op dit forum toch ook maar eens beslist van mij te registreren

Wij zijn momenteel bezig met een totaalrenovatie waar ik graag domotica door middel van micro plc wil implementeren

Ik heb vroeger (op school) veel geëxperimenteerd met logo's dus deze micro PLC's zijn mij niet vreemd. Ik dacht alles te doen door LOGO maar al gauw kwam ik tot de constatatie dat het niet echt interessant is om dit te doen met logo door de gebrekkige uitbreidbaarheid. Ik ben nu van plan (na het lezen van bouwer66 zijn topic) mijn huis te sturen met zelio. Ik had gedacht aan 2 basismodules op 24V met 10 uitgangen met daarop een 2x uitbreidingsmodule van 6 uitgangen en daarop dan nog telkens een communicatiemodule omdat ze te laten communiceren met elkaar.

Maar ik heb nog enkele vragen:

Als ik wil dimmen moet ik dus nog extra dimmers kopen die ik dan via de analoge ingangen stuur, hoe duur zijn deze ongeveer ? of kan ik evt beter dimmers met een all of functie kopen en apart sturen ?

kan ik mijn gewone verlichting +- 4 spotjes per kring (200W) schakelen met alleen de relais die in de zelio zit, of moet ik per kring dan nog een extra relais kopen ?

voor mijn rolluikmotoren kan ik die sturen aangezien die motoren een ander vermogen hebben dan lichten had ik begrepen ?

met die communicatiemodule kan ik de verschillende module's met elkaar verbinden maar hoe kan ik ze dan laten communiceren want met de zeliosoft heb je iedere keer maar het aantal uitgangen (max 16 dus) die je selecteert als je een nieuw programma maakt en niet de 32 die ik in feite ter mijner beschikking heb.
anabolica
DomoMember
Posts: 3
Joined: Mon Jul 07, 2008 9:58 pm

Uitbreidingen

Post by anabolica »

2 Zelio's kan je niet zomaar met elkaar laten communiceren. Je hebt ergens een Master (Modbus) of een Client (Modbus TCP/IP) nodig.
ALs je kijkt naar de Millenium3 van Crouzet kan je op 1 systeem tot 30 ingangen en 20 uitgangen uitbreiden.
Als je kiest voor een Millenium 3 controller op 24V DC met transistoruitgangen kan je op een aantal modellen to 4 PWM uitgangen definiëren; hiermee kan je een 0-10V genereren om te dimmen. Verder kan je nog een analoge mdule toevoegen om 2 extra 0-10V uitgangen te hebben.
Post Reply