Met 24volt voeding een 16volt en een 8 volt apparaat voeden?

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Met 24volt voeding een 16volt en een 8 volt apparaat voeden?

Post by Bouwer66 »

Is dit mogelijk?
Ik heb een 24volt voeding. Nu zou ik die willen gebruiken om onze bel (8volt) te sturen en onze videofoon (16volt).
Kan ik dat eenvoudig doen met een schakeling ? Ik vermoed dat geen van beiden een constante weerstand is.

Ik kan de stroom van de videofoon meten, en het vermogen van de bel als ze in gebruik is.
Maar ik verwacht dat de opgenomen stroom van de videofoon omhoog gaat als er aangebeld wordt (display springt aan..)

Ik heb een goede reden waarom ik niet gewoon een 8volt en een 16volt voeding kan kopen maar dat zou ons hier te ver leiden.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

wat je nodig hebt is een spanningsregelaarke zoals de LM78 serie, zoals
http://www.fairchildsemi.com/pf/LM/LM7818.html

keisimpel aan te sluiten, enkel 2 condensatoren toe te voegen en je hebt een spanningsbron die 1 ampere kan leveren.

Je hebt er die 8 volt leveren. 16V niet direct, maar die videofoon zal ook wel op 15V werken. Desnoods werk je daar met een regelbare LM317


Maar al het bovenstaande geldt voor gelijkspanning natuurlijk.
Moest het hier overal om wisselspanning gaan, dan is het het eenvoudigste om transfo's te gebruiken. Je moet er dan gewoon een vinden met drie aansluitingen : 1 op 1/3 en 1 op 2/3 van de windingen. Of gewoon direct van 230V naar beneden natuurlijk.
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

Het gaat inderdaad om gelijkstroom. De huidige 16volt voeding van de videofoon is 1.5A maar of die effectief dat nodig heeft weet ik niet.

En hoe zou je zoiets proper in een kast kunnen inwerken ?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Zo'n voltageregulator is zo klein, dat ik de aansluitingen zou afwerken met krimpkous, en daarna zwevend bij de voeding of patch-klemmen zou hangen ... En als je van die kabelgoten in je kast hebt, is het nog simpeler, kan je gewoon met een stuk draad vertrekken van je trafo, dan als je qua lengte al ergens in je kabelgoot zit, die voltageregulator (wel mooi met krimpkous afwerken voor de veiligheid) ertussen solderen, en met draad verder gaan tot op de klem waar je je voeding voor de diverse apparaten aftakt ...

Hopelijk is dit een goed antwoord, anders zullen er anderen wel aanvullen en/of corrigeren !

Bart
Last edited by on4cet on Wed Mar 26, 2008 10:31 pm, edited 1 time in total.
There's No Home Like An Automated Home ...
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

Wat zijn path klemmen ?
En wat voor condensatoren moet ik dan toevoegen ?

Toch niet zo simpel precies...
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@Bouwer :

Sorry, heb m'n post aangepast, moest zijn 'patch-klemmen', en daar bedoel ik de gewone railklemmen mee (zoals hier al vaak besproken)

Wat die condensatoren betreft, misschien moet de poster eens toelichten welke juist, maar normaal moet je zien dat de spanning ruim voldoende bemeten is, met andere woorden, als je maximum tot 24Volt gaat, neem dan bv. een condensator die tot 50Volt aankan ... De andere waarden hangen af, van het doel, is het om de pieken eruit te filteren (afvlakken dus) ?

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

je moet gewoon het schakelingske van figuur 10 (pagina 23 in de pdf link hierboven) maken. Dus een condensator van 0,33uF en een van 0,1uF.

Aangezien je hier blijkbaar weinig ervaring meehebt: let op bij het monetern van je schakeling: die condensatoren hebben een + en een -, duidelijk gemaakt door een bandje met --tekens op!

En nog een tip: je kan die componentjes bijvoorbeeld kopen bij aitec op de naamsesteenweg in heverlee
Post Reply