rolluiken met logo!

(Micro) Plc specifiek forum / Fore spécifique (Micro) Plc

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
tomimm
DomoMember
Posts: 5
Joined: Wed Mar 05, 2008 10:43 pm
Location: tielt

rolluiken met logo!

Post by tomimm »

binnenkort gaan we de hele benedenverdieping renoveren. het ideale moment om het een en het ander te automatiseren...
ik zou dus de rolluiken uitrusten met een motor en deze dan willen sturen met een logo!
nu is mijn vraag of dit te doen is voor iemand zoals ik (basiskennis elektriciteit en electronica) of dat ik beter ontvangers op de motoren zet en
met een afstandsbediening werk...
zou liever de logo! gebruiken omdat je dan meer mogelijkheden hebt.
als dat meevalt zou ik de verlichting ook willen sturen met de logo!
is er iemmand die als iets dergelijks thuis gedaan heeft?
tips?
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

het logo-aspect van het verhaal zou voor niemand een probleem mogen geven.

Lees de manual ne keer : http://support.automation.siemens.com/W ... nload=true

en speel ne keer met de software http://support.automation.siemens.com/W ... ype=133100 die je rgatis kan downloaden.
tomimm
DomoMember
Posts: 5
Joined: Wed Mar 05, 2008 10:43 pm
Location: tielt

Post by tomimm »

dank u voor het antwoord. ik had al eens door de manual gebladerd,
maar de elektricien op mijn werk zei dat ik met de logo relais zou moeten sturen die de rolluiken bedienen, en niet de rolluiken rechtstreeks op de logo aansluiten.
dan vraag ik me af of ik niet beter af ben met het nikobus of het qbus systeem om de rolluiken te bedienen, of is het prijskaartje hiervan veel hoger?
nog iets, hoe kan je verhinderen dat er op de beide motorbewegingen stroom komt?
kan je dit oplossen met programmatie of moet dat met relais beveiligd worden en hoe?
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

logo, qbus en nikobus en wat dan ook is gewoon een processor met daarachter uitgagen als triac of relais.
Dus als je achter je logo extra relais zou wille plaatsen, zal je dat met qbus of nikobus ook willen... tenzij de relais van die anderen veel sterker zijn.
Maar kan me niet voorstellen dat zo'n rolluik motorke zoveel ampere zal trekken...

en voor de tweede vraag: is simpel in software op te lossen natuurlijk
Post Reply