Aansluiten spots in/nabij verdeelkast

Moderator: Domotix-Moderators

Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Aansluiten spots in/nabij verdeelkast

Post by Koen Matthijs »

Ik ga binnenkort mijn spots installeren en aansluiten. Daarvoor ben ik op zoek naar gepaste transfos.

Situatie :

- 26 spots verdeeld over verschillende groepen (van 1 spot/transfo tot 6 spots/transfo).
- alle draden van de spots komen toe aan de kast, draden zijn 2,5mm2


Ik heb info verzameld over EREA trafos en OSRAM mouse trafos.


Als ik reken met prijzen die ik op internet kan vinden, dan zou het merkelijk goedkoper zijn om per spot een mouse trafo te hangen, dan wel om per groep een gewikkelde trafo te hangen.

Kan het zowiezo om een mouse te gebruiken voor installatie bij de kast (en dus niet vlak bij de spot) ? Indien ja, waarom zou je dan nog gewikkelde trafos gebruiken ?


Zijn er nog andere merken van trafo die ik kan bekijken ?


Hoe lossen jullie dit op ?


Groeten,
Koen.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Koen,

De prijs is 1 zaak, maar als je trafo's gebruikt voor meerdere spotjes tegelijk, en er gaat ergens een spotje stuk, dan krijgen de andere in verhouding meer te verwerken ... Wat de levensduur niet ten goede komt ... (hier is ergens lectuur van voorbijgekomen ofzo, kan iemand het nog herinneren, of andere bronnen voorleggen ?) 't is ook zo, dat je zeker goed moet dimensioneren met je trafo's, niet teveel, maar ook niet te weinig ...

Ook als er 1 trafo stuk gaat, heb je in heel de ruimte geen licht meer (of toch zo goed als ...) ... Ik heb bij mij overal mouse trafo's in een opening in het plafond zitten ... En voor de dressing bv. heb ik maar geopteerd voor 230V spotjes ... Ook met de 'move' naar LED-oplossingen, heb ik de indruk dat je vaak nog beter af bent met GU10 oplossingen op 230Volt ...

Dus, als je je 230Volt tot aan de spot liggen hebt, kan je alle kanten uit ... Als ze aan het bord komen natuurlijk ook, maar als je plaats hebt in de spotopening zie ik het nut van ze aan het bord te monteren niet zo goed in ... Natuurlijk ... who am i ???

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Bart,

ik had het eigenlijk niet over het plaatsen van de mousetrafo in het plafond (dit zou zeer lastig zijn, denk ik), maar ik vraag mij af of ik die mouse trafo ook bij het bord mag hangen ?

Ik heb gekeken naar maximale kabellengte, maar niks gevonden.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik dacht hier ooit ergens op het forum eens iets gepost te hebben over verliezen naargelang de doorsnede van de draad ...

Heb dit ooit gepost hier op het forum :

http://www.domotix-forum.be/viewtopic.p ... ight=spots

En lees daar de reactie die ik vanop het livios forum had !

Heb trouwens nog een antwoord gevonden op livios van onze vriend Xavier van OCB ...
Volgens Xavier Malherbe van OCB hangt de sectie van je geleider af van verschillende factoren, zoals de lengte van de geleider en het gevraagde vermogen op de kring.

De meest gangbare formule voor het berekenen van de kabelsectie voor halogeenlampen is de volgende: S= PxL/200

P is het vermogen van de halogeenlamp(en) die op de te berekenen geleider aangesloten is (in Watt), L is de lengte van de geleider tussen lamp en transfo (in meter) en S is de sectie van de geleider (in mm).

Voorbeeld: Een lampengroep van 3 x 25 watt (75 W) dient aangesloten met een geleider van 10 m lang. De sectie is: 75x10/200 = 750/200 = 3,75

Hieruit kunnen we afleiden, dat de minimale sectie der geleider, minstens 4mm moet bedragen.
Ik denk dat als je dus deze formule handhaaft, en de spanning valt binnen de marges, het wel moet lukken ... 't kan dan eventueel zijn, dat het spotje net iets minder licht zal geven, maar ik denk dat proberen hier de beste oplossing zou zijn ... 1 trafo'ke (eventueel eens lenen), x aantal meter vob erachter, en dan meten hoeveel spanning er nog uitkomt aan het einde ...


Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
po
DomoMember
Posts: 13
Joined: Tue Nov 14, 2006 8:37 pm
Location: Sint-Gillis-Waas - België
Contact:

Post by po »

Electronische transfo's zoals de mouse van Osram mogen max. 2 meter verwijderd staan van de lamp, anders kan men problemen met ernstige storingen krijgen. Bij grotere afstanden steeds een gewikkelde transfo gebruiken.
Po
Whistler
DomoFan
Posts: 30
Joined: Mon Apr 03, 2006 10:35 am
Location: Mechelen (Binnenkort Tremelo)
Contact:

Re:

Post by Whistler »

po wrote:Electronische transfo's zoals de mouse van Osram mogen max. 2 meter verwijderd staan van de lamp, anders kan men problemen met ernstige storingen krijgen. Bij grotere afstanden steeds een gewikkelde transfo gebruiken.
Is dit zo voor elke elektronische transfo? En over wat voor storingen spreek je dan?

Ik heb bvb LED spots voorzien in de traphal en waterdichte LEDS (IP66) in de douchewand.
Die in de traphal worden gevoed met een stroombron (350mA). Die in de douche met een spaning van 14V.

Het probleem is dat er in de buurt geen plaats is om een transfo in te werken en dat de leidingen tot in de kast al liggen.

Iemand een reactie? Idee?
Volg hier ons bouwavontuur!
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

po wrote:Electronische transfo's zoals de mouse van Osram mogen max. 2 meter verwijderd staan van de lamp, anders kan men problemen met ernstige storingen krijgen. Bij grotere afstanden steeds een gewikkelde transfo gebruiken.
Klopt .. geld ook voor de EREA lasso's ...
"Alle elektronische transformatoren uit het Erea-programma zijn geschikt voor
opbouw op een houten ondergrond of inbouw in meubels. De maximale
temperatuur, die het steunvlak en behuizing in geval van fout mogen bereiken, is afhankelijk van de desbetreffende normen:
Normalisatie max. temperatuur symbool
EN 61 047 waarde vermeld in driehoek
(Ereatronic i 100°C)
VDE 710.14 115°C
Bij gebruik van elektronische omvormers dient men de lengte van de uitgangsdraden
(één of meerdere parallel) te beperken tot maximaal 2m. Zoniet dan wordt de werking nadelig beïnvloed."


http://www.erea.be/pdf/cat_elektr05.pdf
Pagina 25 .
tnimble
DomoFan
Posts: 31
Joined: Wed Dec 20, 2006 4:49 pm

Post by tnimble »

Electronische transformatoren werken doormiddel van het eerst omzetten van de 230V naar een hoogfrequent signaal. Als de afgaande draden langer worden dan 2 meter en niet naast elkaar lopen maar b.v. in een lus gaat de bedrading te veel werken als een zend antene. Dit geeft grote verliezen een schadelijke effecten op andere apparatuur en mogelijk de gezondheid.
Whistler
DomoFan
Posts: 30
Joined: Mon Apr 03, 2006 10:35 am
Location: Mechelen (Binnenkort Tremelo)
Contact:

Re:

Post by Whistler »

tnimble wrote:Electronische transformatoren werken doormiddel van het eerst omzetten van de 230V naar een hoogfrequent signaal. Als de afgaande draden langer worden dan 2 meter en niet naast elkaar lopen maar b.v. in een lus gaat de bedrading te veel werken als een zend antene. Dit geeft grote verliezen een schadelijke effecten op andere apparatuur en mogelijk de gezondheid.
Maar dit hoogfrequent signaal komt toch niet op de secundaire... dat is toch gewoon een DC spanning, niet?

Dus als de leidingen in een rechte lijn van kast (met transfo) naar de verlichting loopt over ongeveer 5 meter... dan geen problemen? :wink:

En geldt hetzelfde voor LEDS of is die storing vooral merkbaar met halogeenspots?
Volg hier ons bouwavontuur!
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Neenee, het gaat hier wel degelijk over de secundaire leidingen hoor, die mogen niet te lang zijn, maar hoe het nu juist met die hoogspanning zit weet ik niet, maar uw 220 volt naar uw transfo zal niet stralen, daar is immers niks mee gebeurd ... Uw secundaire daarentegen wel !

Mvg,

Bart

PS. Een gewikkelde transfo gebruiken is geen ramp hé, als het daar van af hangt of het gaat werken of niet
There's No Home Like An Automated Home ...
tnimble
DomoFan
Posts: 31
Joined: Wed Dec 20, 2006 4:49 pm

Re:

Post by tnimble »

Whistler wrote: Maar dit hoogfrequent signaal komt toch niet op de secundaire... dat is toch gewoon een DC spanning, niet?
OSRAM specifieert dat er gem 11.2 V uit komt. Nergens spreekt men over een DC spanning. Daarnaast is het bij dergelijk grote stromen technisch niet haalbaar een zeer zuivere DC spanning op te wekken.
Dus als de leidingen in een rechte lijn van kast (met transfo) naar de verlichting loopt over ongeveer 5 meter... dan geen problemen? :wink:
Men specificeert max 2 meter en verbied lussen en ringen.
En geldt hetzelfde voor LEDS of is die storing vooral merkbaar met halogeenspots?
Hier in zijn verschillende oplossing. OSRAM specificeert voor:
10V, 12V en 24V voedingen een DC spanning +/- 0.5V rimpel zonder werk frequentie
Voor de 350mA en 700mA voedingen: x mA of x mA 244Hz (volgens mij alleen enkele voedingen met DIM mogelijkheid of RGB sturing)

244Hz is zeer laag frequent en heeft een zeer hoog vermogen nodig om een afstand te kunnen overbruggen.

En de vermogens bij led zijn laag b.v. 350mA bij ca 15V voor een set spots. ( max mogelijke zend vermogen 5.25 W) Bij halogeen praat je over b.v. 8 A bij 11.2 V. (90 W)
Whistler
DomoFan
Posts: 30
Joined: Mon Apr 03, 2006 10:35 am
Location: Mechelen (Binnenkort Tremelo)
Contact:

Re:

Post by Whistler »

tnimble wrote:
Whistler wrote: Maar dit hoogfrequent signaal komt toch niet op de secundaire... dat is toch gewoon een DC spanning, niet?
OSRAM specifieert dat er gem 11.2 V uit komt. Nergens spreekt men over een DC spanning. Daarnaast is het bij dergelijk grote stromen technisch niet haalbaar een zeer zuivere DC spanning op te wekken.
Dus als de leidingen in een rechte lijn van kast (met transfo) naar de verlichting loopt over ongeveer 5 meter... dan geen problemen? :wink:
Men specificeert max 2 meter en verbied lussen en ringen.
En geldt hetzelfde voor LEDS of is die storing vooral merkbaar met halogeenspots?
Hier in zijn verschillende oplossing. OSRAM specificeert voor:
10V, 12V en 24V voedingen een DC spanning +/- 0.5V rimpel zonder werk frequentie
Voor de 350mA en 700mA voedingen: x mA of x mA 244Hz (volgens mij alleen enkele voedingen met DIM mogelijkheid of RGB sturing)

244Hz is zeer laag frequent en heeft een zeer hoog vermogen nodig om een afstand te kunnen overbruggen.

En de vermogens bij led zijn laag b.v. 350mA bij ca 15V voor een set spots. ( max mogelijke zend vermogen 5.25 W) Bij halogeen praat je over b.v. 8 A bij 11.2 V. (90 W)
Mag ik uit dit laatste concluderen dat juist omwille van de lage stroom bij LEDS de storingen nihil zijn?
Ik heb bvb een voeding van DeltaLight '300 90 90 / LED POWER SUPPLY 14V−DC / 0,8A' voor bij de LED spots 302 10 01 / LEDS GO 4Q IN. In de handleiding wordt niets vermeld van een 2m maximum lengte tussen secundaire en 1ste spot.
Wel dat tussen de eerste en laatste spot maximaal 44 meter mag liggen en dat er maximaal 20 spot aan mogen hangen. In ons geval zullen er 3 spots aanhangen.
Volg hier ons bouwavontuur!
tnimble
DomoFan
Posts: 31
Joined: Wed Dec 20, 2006 4:49 pm

Re:

Post by tnimble »

Whistler wrote: Mag ik uit dit laatste concluderen dat juist omwille van de lage stroom bij LEDS de storingen nihil zijn?
Ik heb bvb een voeding van DeltaLight '300 90 90 / LED POWER SUPPLY 14V−DC / 0,8A' voor bij de LED spots 302 10 01 / LEDS GO 4Q IN. In de handleiding wordt niets vermeld van een 2m maximum lengte tussen secundaire en 1ste spot.
Wel dat tussen de eerste en laatste spot maximaal 44 meter mag liggen en dat er maximaal 20 spot aan mogen hangen. In ons geval zullen er 3 spots aanhangen.
Tussen deze voeding en de eerste spot mag dus 44 en een beetje zitten.
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Re:

Post by Koen Matthijs »

on4cet wrote:Neenee, het gaat hier wel degelijk over de secundaire leidingen hoor, die mogen niet te lang zijn, maar hoe het nu juist met die hoogspanning zit weet ik niet, maar uw 220 volt naar uw transfo zal niet stralen, daar is immers niks mee gebeurd ... Uw secundaire daarentegen wel !

Mvg,

Bart

PS. Een gewikkelde transfo gebruiken is geen ramp hé, als het daar van af hangt of het gaat werken of niet

Het zullen inderdaad gewikkelde transfos worden, mijn bedenking was dat die in mijn situatie meer kosten dan elke spot apart een mouse te geven, maar ook en vooral dat die gewikkelde dingen vrij veel wegen.

Hoe worden die aan een muurplaat bevestigd ? Iemand ervaring mee ?
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

blijkbaar wil iedereen liever electronische dan gewikkelde transfo's.
Is daar een reden voor, buiten het prijsverschil?
Post Reply