Aansluiten spots in/nabij verdeelkast

Moderator: Domotix-Moderators

Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Afmetingen, gewicht, zoemen,...

Ik hoop van al die nadelen te omzeilen door ze bij de kast te plaatsen.

Enig vraagteken is of die gemakkelijk op te hangen zijn, die krengen wegen vrij veel.
tnimble
DomoFan
Posts: 31
Joined: Wed Dec 20, 2006 4:49 pm

Re:

Post by tnimble »

roeln wrote:blijkbaar wil iedereen liever electronische dan gewikkelde transfo's.
Is daar een reden voor, buiten het prijsverschil?
Gewikkelde tranformatoren hebben een groot verlies, ze zijn veel zwaarder en nemen meer plaats in. Ook is de werk frequentie 50Hz en branden de lampen iets minder stabiel en zijn spanningsdips op het net terug te zien in de lichtsterkte. Gewikkelde tranformatoren kunnen gaan brommen tot hard zoemen op 100hz en ze geven een groot magnetisch strooiveld wat door sommigen gezien wordt als schadelijk. Als je een grotere gewikkelde transformator gebruik voor meerdere licht groepen blijft de transformator stroom trekken als je alle gropen licht uit zet (transformator blijft onderstroom). Gewikkelde transformatoren zijn lastiger te dimmen, er gaat tijdens het dimmen tot ca 30% extra vermogen verloren.

Elektronische transformatoren of eigenlijk schakelende voedingen om de correcte naam te gebruiken hebben die nadelen niet. Wel heb je er meer nodig als het aantal lampen omhoog gaat, en zijn niet alle typen te dimmen met elke dimmer. En natuurlijk de limataties aan de bekabeling tussen de voeding en de lampen.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

heb je dan bij gewikkelde minder limitaties naar lengte en diameter van secundaire kabels? Regeltjes van stroom, vermogen en weerstand blijven toch dezelfde?
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Yep, maar het is vooral de hoogfrequent rommel die zorgt voor onstabiliteiten, dacht ik.
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

tnimble wrote:
roeln wrote:blijkbaar wil iedereen liever electronische dan gewikkelde transfo's.
Is daar een reden voor, buiten het prijsverschil?
Elektronische transformatoren of eigenlijk schakelende voedingen om de correcte naam te gebruiken hebben die nadelen niet. Wel heb je er meer nodig als het aantal lampen omhoog gaat, en zijn niet alle typen te dimmen met elke dimmer. En natuurlijk de limataties aan de bekabeling tussen de voeding en de lampen.
Yup een electronische tranfo is in feite gebasseerd 'switched mode powersupply' ( zoals in pc's .. tv's ..dvd's etc ..tegenwoordig wordt bijna alle audio-video electronica door een switched mode gevoed ..)

Ik vind juist het grote voordeel aan die electronisch dat ze heel gemakkelijk dimbaar zijn ( als je voor Erea Lasso of Osram mouse gaat ) ..
Met zowel fase af en aansnijding dimmers ..
Heb hier in bureau 2 X 3 spotjes van 50watt , elke rij op 150watt osram mouse .. en die worden nu sinds kort gedimt met een Eltako modulaire centraal dimmer .. vroeger deed ik dat met de goedkoopste niko ( 300watt voor gloeilampen) en dat ging perfect zonder flikkeren nog niks .. ( wat je wel hebt met gewikkelde) . Om nog maar te zwijgen van het lawaai van die draadgewikkelde .. zeker de ringkerns ..

Dus ja ik ga inderdaad zo goed als zeker voor elektronische in mijn living binnekort ...
po
DomoMember
Posts: 13
Joined: Tue Nov 14, 2006 8:37 pm
Location: Sint-Gillis-Waas - België
Contact:

Post by po »

Gemakkelijkste en goedkoopste oplossing, gewikkelde transfo's van Laytron van 50VA, 1 per lamp, geen lawaai, gemakkelijk dimbaar.Kost rond de 12 € zonder BTW.Wel oppassen dat ze niet te dicht bij elkaar staan en met de klemmen naar boven monteren, indien ze op een muur gemonteerd worden.
Po
Post Reply