LinuxMCE

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

LinuxMCE

Post by Bouwer66 »

Ik heb LinuxMCE (www.linuxmce.org) eens zitten bekijken gisteren. Ziet er schitterend uit. Lijkt zeer goeie eye-candy, grote integratie mogelijkheden, perfect voor zelf-knutselaars, en perfecte filosofie te hebben door bestaande beproefde software paketten uniform integreren via alpha-blend on-screen: MythTV, Pluto home automation, Squeezebox, ...
On top of that, de multi room systemen die je ermee kan maken zijn geniaal. Een thin-client per kamer waar je multimedia wil of muziek. Dat kan een goedkope VIA Mini ITX zijn die je achter je flatscreen inwerkt. Het ding kan blijkbaar ook TV's, versterker etc sturen, ligthing control, climate control, alarm, gsm besturing, follow me met lighting en muziek via bluetooth etc. Alle soorten afstandsbedieningen worden ondersteund. Zelfs webpads, gravity accelerator gebaseerd scrollen met een windows MCE afstandsbediening etc. Kan alles aansturen wat met ethernet, rs232, USB etc kan communiceren.

Ziet er gewoon mega uit. Download de video, voor een goeie introductie (wel 600 meg) of low quality op google video
http://wiki.linuxmce.org/index.php/Mirrors om te downloaden
http://video.google.com/videoplay?docid ... 9829&hl=en


Ik ben alvast onder de indruk. Ik ga mijn micro-plc Zelio systeem door dit ding laten aansturen, en plan een redelijk grote bijdrage te leveren aan het open source project.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

En hopelijk draait het ook iets vlotter dan de windows varianten op mijn restafval pc's ... (P4 1Ghz en minder) ...

Ik was een gebruiker van GB-PVR, maar het ging allemaal wat te traag ...
Ben eens benieuwd ...

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

Het ding is geinstalleerd.
Je merkt dat de installatie nog beta quality is. Ik heb zelf wat moeten ingrijpen.
Mini ITX driver voor de grafische kaart (via itx bultin) was iets minder triviaal. Heb uiteindelijk de bleeding edge openchrome driver geinstalleerd. Alles werkt nu , goeie OpenGL performance, touchscreen was een fluitje van een cent.

Eerste indruk van LinuxMCE is erg positief. Het ding toont \"uitzoomende\" foto's in de achtergrond en de GUI is gewoon erover geblend. Ziet er heel goed uit. In elke wizard (en dat vind ik er wat over) komt er een videootje van een vrouw die u uitlegt wat je allemaal kan en moet instellen (een beetje te veel op ultra domme users gericht als je 't mij vraagt, maar soit).

Nu moet ik nog een usb tv kaart zoeken en installeren, en het boeltje configureren: dat is de generic serial port device driver die erbij zit configureren voor het aansturen van mijn zelio's, met een tekenprogramma kamer per kamer floorplannen maken met verlichting erop, installeren, en basis lighting control zal af zijn.
Daarna climate control , daar moet ik de technische specs van Viessman nog eens voor onderzoeken, en alarm, en mythtv backend server (satelliet kaart toevoegen nog).

M'n MiniITXje heeft amper 256Mb ram maar voorlopig trekt ie het prima.
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

Bon, dit weekend heb ik beslist linuxmce te ditchen.

Het project is op zich lovenswaardig maar de developers zijn allemaal meer bezig met de verkeerde prioriteiten. Stabiliteit en documentatie trekken op niks. De scripts zijn veel te intrusief (hacking) en er is gewoon geen goeie logging, error reporting, etc. Kwaliteit van de source code is erbarmelijk, nog nooit zulke slechte gedesignde software gezien.
Ik heb zelf wat dingen proberen 'fixen' maar het logge ding strookt met elke Linux distributie conventie, probeert het wiel opnieuw uit te vinden en herbruikt geen bestaande software waar nodig.
Het project is verder veel te groots opgezet terwijl de simpele dingen en hardware ondersteuning lang niet zijn wat linux vandaag de dag wel al haalt. Het schiet aan de eigen doelstellingen totaal voorbij.

Ik heb in de plaats een standaard kubuntu installatie nu. Mijn touchscreen werkt prima. KDE heeft een mooi popup keyboard dat ik met 1 screen touch bovenhaal, ik gebruik goeie oude Amarok voor muziek en AmarokFS (fullscreen) , en ik gebruik smoothslideshow screensaver die net hetzelfde doet als linuxmce.
Nu moet ik enkel nog een GUItje schrijven voor mijn lighting en climate control en het gaat minder werk zijn dan linuxmce aan te passen.

Integratie van lightweight existing linux software met een uniforme gui, dat ga ik maken, verrassend genoeg was dit ook de doelstelling van LinuxMCE die ze zelf totaal verloochenden intussen.
Post Reply