AREI en relais

Moderator: Domotix-Moderators

User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

Die kans is idd zeer miniem ..

Maar zolas ik al zei met 10A contacten afgezekerd op een automaat van 16 zie ik geen echte problemen ..denk dat de keuring dat ook gaat goedkeuren .. wat nie altijd zeker is bij 6A contacten op een 16A zoals Geek al zei ..
Een ander verhaal is het wanneer je stopcontacten wil schakelen met 10A contacten van een relais .. mag je zeker geen 20A automaat steken .. ook al trek je 2,5 carré .
tnimble
DomoFan
Posts: 31
Joined: Wed Dec 20, 2006 4:49 pm

Re:

Post by tnimble »

on4cet wrote:...
Overigens met een relais van 10A en een motortje van amper 110 watt ofzo, moet er al echt kortsluiting ontstaan wil je problemen hebben, en indien er op die manier kortsluiting ontstaat, zal de zekering die hogerop ligt ook wel uitvliegen zeker, niet ?
...
Inderdaad, de hoge kortsluitstroom zal hoogstwaarschijnlijk geeneens het relais beschadigen. Die 6A of 10A is de stroom die herhaaldelijk veilig geschakeld kan worden. Als de motor kapot gegaan is en het relais schakelt in krijgt deze kort een flinke klep. Kans is dat het relais minder lang zal werken maar het nog wel doet of dat het contact vast gelast zit en nu altijd ingeschakeld is. Als de sluiting ontstaat terwijl de motor loopt is er helemaal niets aan de hand omdat het relais op dat moment niet aan het openen of dicht gaan is.

Electronische relais (triacs e.d.) van b.v. 10A slaat de 10A ook op de maximale continu belasting. De peikstroom die er door heen mag lopen is veel hoger. Aan de hand van de karakteristiek van de automaat, lengre van de bedrading, ON weerstand van de triac, en de weerstand van de elektriciteits aansluiting (opvraagbaar bij net beheerder) kan als je het echt zou willen weten berekent kunnen worden of deze kapot zou kunnen gaan.
kobbejager
DomoMember
Posts: 4
Joined: Thu Jul 31, 2008 8:12 am
Location: Brugge

Post by kobbejager »

Twee vraagjes:

2,5mm² moet afgezekerd worden met ofwel een 16A smeltzekering, ofwel met een 20A automaat. Maar hoe zit het nu exact (volgens het AREI) met de teleruptors en relais die daar aan hangen, los van de discussie of het te zwaar afzekeren van een teleruptor/relais al dan niet door de vingers gezien wordt door de keurders? Mag je een 16A teleruptor gebruiken op een circuit met een 16A smeltzekering of 20A automaat?

Ik ben momenteel mijn elektriciteit aan het plannen. Het wordt een systeem met teleruptoren dat ik later kan uitbreiden met een (zelfbouw?) domoticasysteempje. Voor mijn lichtpunten lag de keuze voor de viervoudige Eltako ES12Zx4 voor de hand (stil, slikt alles van stuurspanningen en heeft een groep/centraal aan/uit). Aangezien ik allergisch ben aan sluimerverbruikers, zou ik ook een gericht aantal stopcontacten willen schakelen. Die ES12Zx4's zouden met hun groeps- en centraalsturing daarvoor ideaal zijn, maar zijn die wel krachtig genoeg. Ook al zijn ze op 16A gespecifieerd, die lasten die ze kunnen schakelen zijn niet zo groot en de uitleg is blijkbaar uitsluitend gericht op lampen (zie blz 10). Gaat dit vuurwerk geven?

Wim
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Het is heel duidelijk te zien, en is trouwens altijd zo, dat je moet kijken of je belasting puur resistief of ook een deel inductief is, en dat bepaalt wat die teleruptor afkan ...

Dus, als de belasting die je aan je stopcontacten hangt even resistief is als een gloeilamp, kan deze perfect ook 2000 watt schakelen !

Wat je eerste vraag betreft, volgens mij mag het, je gaat je stopcontact waar je tv aanhangt toch ook niet afzekeren met een zekering van 2A ofzo ? Die hangt toch ook gewoon rechstreeks achter de 20A zekering ?
Als er één teleruptor door weet ik veel welke fout meer dan 16A trekt, gaat je zekering er toch ook (bijna) uit hé ? En in het geval dat je op verschillende teleruptoren een belasting hangen hebt, zal je veel makkelijker de threshold van je zekering bereiken dat die van je teleruptor !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply