schemer detectie

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

schemer detectie

Post by roeln »

hoi,

het laatste dat ik nog zoek om mijn logo-systeem te vervolledigen is een schemerdetector.
Voorwaarden : 24VDC of desnoods 8VAC voeding en een analoge uitgang (0-20mA, 0-10V of 1-10V).

Wat gebruiken jullie? Zelfbouw op basis van een LDR voor een paar eurocentjes of iets commercieels? Ervaringen?

alvast bedankt voor de reacties
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik denk dat elk merk wel een sensor heeft (ik heb bv. eentje van Hager), maar de sensor en de achterliggende electronica zijn vaak 2 verschillende dingen ... De meeste hebben ineens de schakelelectronica ingebouwd, en zijn daardoor onbruikbaar ...

Ik heb hier een paar linkjes die je op weg kunnen helpen :

http://www.intech.co.nz/products/plc/twnlux.html

En strafste van al is, dat ik zelfs een referentie (via google) gevonden heb van ons eigenste forum :

http://www.domotix-forum.be/phpBB2/view ... 1badcf6f72

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

ik had die andere post op 't forum ook al gevonden maar daar gaat 't om een eib sensor van 100 euro....

ik zoek iets meer low-cost...
met een simpele spanningsdeler ben ik gesteld voor een eurotje... http://www.kpsec.freeuk.com/vdivider.htm

Preciesie is niet zo belangrijk, het moet gewoon dienen om mij brievenbusverlichting te laten branden bij schemering 's morgens en 's avonds en de orientatie-verlichting aanzetten bij schemering

maar daar heeft dus niemand hier positieve of negatieve ervaringen mee.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik gebruik een sensor die gekoppeld is aan een moduleke van m'n alarmsysteem ... Maar is in feite inderdaad niet meer dan wat je beschrijft hoor, het is de schakeltoestand die net voor die paar componenten meer zorgt ... Als je weet dat er een LDR inzit, en dat die de weerstand doet varieren naargelang het licht, dan weet je dat je met een paar componenten en spanning erop diezelfde spanning kan laten varieren naargelang de lichtintensiteit ... Kortom, het is simpel, maar als je het kant en klaar wil kopen, moet je soms toch wat zoeken !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

ok.

Ik ga dus beginnen met een simpel spanningsdelerke waarbij de weerstand een potentiometerke wordt om te kunnen regelen om een mooie range te bekomen aan mijn analoge ingang.

Je vindt bij de ldr specs wel de weerstand/lux. Maar hoeveel lux is schemering?

Als behuizing dacht ik aan een glazen reageerbuisje :wink:

Weet er iemand of zo'n ldr degradeert kwa eigenschappen? Ik veronderstel van niet als die commerciele producten ook rond een ldr gebouwd zijn.... maar je hebt ook foto-transistors. zijn die beter?

Nu zal die licht sensor een zestal meter van mijn plc staan. Wat voor kabel gebruik ik dan best? Het is ook mogelijk om zo te schakelen dat je een stroomingang bekomt ipv een spanningsingang - de plc kan ik voor beide configureren. Is dat stabileier over de draad?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Beste Roel,

Wat lux-niveaus aangaat volgende lijstje :

Zonlicht: 100.000 - 130.000 lux
Daglicht, indirect zonlicht: 10.000 - 20.000 lux
Bewolkte dag: 1000 lux
Kantoor: 200 - 400 lux
Erg donkere dag: 100 lux
Schemering: 10 lux
Donkere schemering: 1 lux
Volle maan: 0,1 lux
Kwartier maan: 0,01 lux
Nieuwe maan zonder wolken: 0,001 lux
Bewolkte nacht zonder maan: 0,0001 lux

Wat die kabel betreft, als het puur is om het in te stellen maakt het niet uit, want je regelt het toch in naargelang je zelf vindt of het donker genoeg is of niet, maar zelf heb ik hier 1,5carré voor genomen, feit is hier, hoe dikker de draad hoe minder weerstand, maar in feite maakt het niet zoooveel uit, omdat je het dus toch inregeld ...

Ik dacht trouwens dat een stroommeting nauwkeuriger is dan een spanningsmeting omwille van de verliezen, maar wat maakt het hier uit ?

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

ik was niet aan doormeter aan het denken maar aan afscherming.
Je leest soms over afgeschermde kabels. Maar wat is dat dan? coax?


Bedankt voor dat lux-lijstje. Nuttig maar in de praktijk is er ook nog iets als straatverlichting en zo...
Post Reply