mijn installatie (met millenium III van Crouzet)

Moderator: Domotix-Moderators

koen
DomoFan
Posts: 34
Joined: Mon Aug 28, 2006 9:28 am

Post by koen »

automaten zijn weldegelijk 2-polig (zou anders niet door keuring geraken denk ik), de teleruptoren die zijn wel enkelpolig

Er moet nog een transfo in voor de videofoon (is ook 8 modules dacht ik), dus zoveel zal er dan niet meer over zijn...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

ah ja, inderdaad dubbelpolig. Op't eerste zicht zijn het precies allemaal enkelpolige maar door de opeenvolging van blauwe en bruine draadjes zullen het dus wel dubbelpolige zijn
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Koen,

Hou met die videophone ook rekening met uitbreidingen hé ...

Mijn voeding voor de fermax is alleen al 10 modules, en om de video-switcher toestanden enzo te voeden komt er nog eens een voeding van 8 modules bij dacht ik ...

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

10 modules :shock:
is dat met ingebouwde dieselgenerator backup?
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

roeln wrote:En je hebt hem dan ook nog eens ingericht als 5x24

Ik zie dat je enkelpolige automaten gebruikt hebt. Ik heb overal dubbelpolige dus da's direct dubbel zoveel plaats... dat telt door hoor.

Ook rijgklemmen nemen veel plaats in als je alles daar op wil afmonteren.

Ikzelf heb 8x24 modules. Zal binnenkort ook fotookes posten.
rij1 : rijgklemmen van verdiepingen
rij2 : automaten, relais, logo en extensies dakverdiep
rij3 : automaten, relais, logo en extensies verdieping
rij4 : automaten, relais, logo en extensies gelijkvloers
rij5 : 24VDC voedingen, zekeringen 24VDC, ruimte voor dimmers
rij6: diff 30mA en automaten 30mA
rij7: diff 300mA en automaten 300mA
rij8: rijgklemmen gelijkvloers

Is een kast van het merk IDE van bij demeutter. prijs valt goed mee :
http://www.dmlights.be/nl/cat/827/detai ... PO150.html
Valt idd goed mee voor die kast .. mijne was iets van goeie 200 euro +btw .. ( groothandelsprijs )
Had ik het toen geweten .. had ik mss ook meer gezocht naar nog paar extra rijen , hoewel ze zit bijlange niet vol ..( vooral omdat automaten in bestaande kast zitten ) ..

Ben wel razend benieuwd naar je foto's .. zeker eens posten dus :)
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

koen wrote:automaten zijn weldegelijk 2-polig (zou anders niet door keuring geraken denk ik), de teleruptoren die zijn wel enkelpolig

Er moet nog een transfo in voor de videofoon (is ook 8 modules dacht ik), dus zoveel zal er dan niet meer over zijn...
Was mij ook al opgevallen dat je automaten gebruikt van 1 module ..
Wordt in belgie niet zovaak gebruik denk ik .. heb ze wel al veel gezien in nederland .. ( plaatsbesparend ) ..
Maar als die kastjes kijkt in nederland ..oeveel 'groepen' sommige maar hebben .. en wat wij hier allemaal uitsteken ..x
Lijk me wel iets meer prielen om die automaten aan te sluiten .. of valt dat nog mee ? En wat met de VBS geleiders .. als je zoals ik 3x380+N hebt .. ?

EDIT : die automaten van 1 module waren in de kast van BackBone ...
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@roeln :

Ik heb me blijkbaar vergist (zal vroeger zo geweest zijn), nu is het 6 modules, en voor de extra voeding nog eens 6 modules. Zo kom ik toch nog op 12 modules ...

Ik zou ook nog zo'n losse din-rail op m'n betonplex plaat kunnen schroeven en alles daarop zetten, maar ik heb voorlopig nog plaats genoeg, dus gaat het bij in de rolluik stuurkast !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

verdorie, die IDE kast hebben ze nu niet meer bij De Meuter blijkbaar.

Wat was de kostprijs roeln?
Veel minder dan Gardy?
koen
DomoFan
Posts: 34
Joined: Mon Aug 28, 2006 9:28 am

Post by koen »

ondertussen is de kast gekeurd en alles was in orde. De enige opmerking die ze hadden was de secundaire kring van de transfo's ook moest afgezekerd worden. Dat wist ik niet.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Re:

Post by roeln »

Bouwer66 wrote:verdorie, die IDE kast hebben ze nu niet meer bij De Meuter blijkbaar.

Wat was de kostprijs roeln?
Veel minder dan Gardy?
Inderdaad, de IDE kasten zijn van de website verdwenen. Jammer, ik ben er toch zeer tevreden mee, zeker voor die prijs. Ze volgen nu blijkbaar het gardy gamma maar dat gaat blijkbaar maar tot 144 modules (6x24). Is ook van metaal.

286 euro excl btw in mei 2007 voor IDE kast van 192 mod (8x24) 150mm volle deur + aardingskit, h1310xb670x212 metaal IP55
Een IDE kast van 168 (7x24) kostte 250,24 excl btw.

Zo'n gardy kast van 144 met goedkoopste deur = 219,62 + 50,27 = 270 euro.

Ik zou eens vragen of ze geen IDE kasten meer hebben liggen, die van mij was toen gewoon in voorraad en vermits ze blijkbaar heel recent gewisseld hebben van gamma heb je misschien nog geluk...
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Wat het afzekeren van transfo's betreft, dit doe ik altijd met van die minifuse dingen, zijn precies railklemmen met een houder die je kan opendoen en waarin gewoon glaszekeringetjes kunnen ...

Ik doet dit op beide draden zelfs ...

Dit afzekeren doe je best altijd, en niet alleen om de aangesloten apparaten te beschermen, maar ook de transfo zelf, en de bedrading ... Ik zou niet graag hebben dat al m'n draden in rook opgaan ...

Ik heb zo ooit eens een gelijkrichter opgeblazen, inclusief de ganse draad die eraan hing, 'k had precies een rookmachine in huis ...

Ik spreek hier over wilde experimenten in m'n tienerjaren hoor !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Doe je dit ook (afzekeren van secundaire) als er in de transfos al een beveiliging zit ?

Ik zou de transfos van EREA willen gebruiken met ingebouwde beveiliging.

Ik moet in totaal 26 spotjes aansturen, in verschillende groepen. Als ik elke draad apart zou moeten afzekeren, komt dit neer op 52 zekeringen :roll:
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

Koen Matthijs wrote:Doe je dit ook (afzekeren van secundaire) als er in de transfos al een beveiliging zit ?

Ik zou de transfos van EREA willen gebruiken met ingebouwde beveiliging.

Ik moet in totaal 26 spotjes aansturen, in verschillende groepen. Als ik elke draad apart zou moeten afzekeren, komt dit neer op 52 zekeringen :roll:
Koen bedoel je misschien erea laso's ofzo ? ( tranfo bij het spotje in plafond )
Denk dat het hier in het onderwerp vooral gaat over zware transfo's ( gewikkelde ) in een kast waarvan de secundaire ( met de nodige dikte draadsectie naar de spotjes loopt .. die beveilig je inderdaad beter met van die fuses .. ik ga hier zelf laso van erea gebruiken of mouse van osram ( die zijn elektronisch en beveiligd tegen kortsluiting/overbelasting/oververhitting ) kan mij nie voorstellen dat er iemand daar nog een een fuse tussen steekt ..het mag natuurlijk wel ..maar kheb et allesins nog nooit ergens gezien ..
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Als je inderdaad zeker kan zijn van de interne beveiliging, zou dat genoeg moeten zijn, 52 zekeringen is inderdaad al heel wat ... Maar ik had het eigenlijk meer over de sturingstrafo's in de kast, deze die je teleruptoren/relais/plc/domotica aanstuurt enzo ...

Maar als ze al beveiligd zijn, hangt het er alleen nog van af, hoe serieus die beveiliging is hé, gaat die gewoon de interne voeding beschermen, maar is daartegen ergens anders al kwaad geschied ... ? Daarmee dat ik qua zekering ook altijd snelle neem ...

Valt ook weer heeel wat over te zeggen hé, over dit onderwerp !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Re:

Post by Koen Matthijs »

Kitt1977 wrote:
Koen bedoel je misschien erea laso's ofzo ? ( tranfo bij het spotje in plafond )
Denk dat het hier in het onderwerp vooral gaat over zware transfo's ( gewikkelde ) in een kast waarvan de secundaire ( met de nodige dikte draadsectie naar de spotjes loopt ..
Neen, ik bedoel wel degelijk de trafos bij de kast. Ik ben op zoek naar zo een trafos (zie ook mijn ander topic). Bij mij loopt de secundaire via 2,5mm2 naar de spotjes.
Post Reply